Ik heb een vraagje over nog te kopen tools voor een amateur horloge knutselaar.
Ik heb momenteel alleen een basis setje van eBay gehaald met 16 tools. Ook heb ik een bal om schroefdeksels mee te openen. Daar kom ik al een heel eind mee.
Welke tools kan ik er nog bijkopen? En waar? Ik wil er zo min mogelijk aan uitgeven, aangezien ik nog maar een amateurtje ben. En ik weet nog niet 100% zeker of ik er veel tijd aan kan besteden. Heeft iemand suggesties?
Volgens mij zijn hier meerdere topics over geweest, gebruik de zoekfunctie even. Er zijn een aantal websites die tools aanbieden, in mijn ervaring is ebay tot dusver de goedkoopste en voldoet voor eenvoudige handelingen. Heb je serieuze plannen dan kan je beter iets meer investeren voor kwalitatief hoogwaardig gereedschap.
Ik weet natuurlijk niet wat je al hebt, maar om een beetje uit de voeten te kunnen heb je tenminste het volgende nodig:
Loep 4x
Loep 10x
Pincet nr 5
Pincet nr 2
Werkhouder
Schroevendraaierset
Sorteerbakjes
Een setje om banden te wisselen
Wanneer je uurwerken wil onderhouden, dan heb je ook minimaal nodig:
setje oliegevers
Wijzertang
Wijzeraandrukstift
demagnetiseerapparaat
Ultrasoon reiniging apparaat
Geloof me; wanneer het om uurwerkmaken gaat, is goedkoop ALTIJD duurkoop. Koop dus gewoon goed spul. In Nederland kun je winkelen bij hobbyklok.nl (friedrich), maar wat mij betreft met afstand de allerbeste in de US: ofrei.com
shellite is niet in NL te koop. maar dat is gewoon 100% nafta, oftewel terpentine. (om maar te zwijgen van de dure ultrasooncleanvloeistof van 15-20 EUR/liter. da’s simpelweg een mengsel van terpentine en wasbenzine, maar dan iets beter geraffineerd vanwege de geur)
cousinsuk.com heeft een leuk assortiment, nl. incl. horloge onderdelen. ze hebben A*F tools, een zeer goede middenmoter.
op de rikketik vind ik het gereedschapsaanbod tegenvallen.
shellite is niet in NL te koop. maar dat is gewoon
100% nafta, oftewel terpentine. (om maar te
zwijgen van de dure ultrasooncleanvloeistof van
15-20 EUR/liter. da’s simpelweg een mengsel van
terpentine en wasbenzine, maar dan iets beter
geraffineerd vanwege de geur)
cousinsuk.com heeft een leuk assortiment, nl.
incl. horloge onderdelen. ze hebben A*F tools, een
zeer goede middenmoter.
op de rikketik vind ik het gereedschapsaanbod
tegenvallen.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat er wasbenzine zit in ultrasoonreinigingsmiddel, maar dat is natuurlijk niet waar. Wasbenzine máákt vet.
shellite is niet in NL te koop. maar dat is
gewoon
100% nafta, oftewel terpentine. (om maar te
zwijgen van de dure ultrasooncleanvloeistof van
15-20 EUR/liter. da’s simpelweg een mengsel van
terpentine en wasbenzine, maar dan iets beter
geraffineerd vanwege de geur)
cousinsuk.com heeft een leuk assortiment, nl.
incl. horloge onderdelen. ze hebben A*F tools,
een
zeer goede middenmoter.
op de rikketik vind ik het gereedschapsaanbod
tegenvallen.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat er wasbenzine
zit in ultrasoonreinigingsmiddel, maar dat is
natuurlijk niet waar. Wasbenzine máákt vet.
zou het dan “White Spirit” geweest zijn.
als ik bij de specs op cousinsuk.com kijk, zie ik vooral 60-70% Stoddart Solvent, en 30% Nafta. en “wiki stoddart solvent” levert inderdaad white spirit op. maar als je zoekt op white spirit duikt er weer terpentine op.
hou 't dus nog maar effe op terpentine, is in ieder geval goed. (EUR 1,19 bij AH). ik zal het nog effe navragen bij mijn chemische vraagbaak op het werk.
verder: niet roken tijdens het schoonmaken, en ook niet de ultrasoon zonder toezicht laten draaien met dit soort oplosmiddel erin