Hi, ik heb een paar Seiko’s met 6R15 movement. Ik zou hiervoor graag een watch winder willen hebben.
Welke (betaalbare) watch winder (2 of 4) is hiervoor geschikt?
Dank!
Die zou in elke winder kunnen lijkt mij
Ja, ik dacht dat ik ergens ooit gelezen had dat de Seiko’s wat dat betreft anders zijn?
Dat zou dan betekenen dat een seiko ook niet om de pols zou werken, want dat is wat een watchwinder simuleert…
Mogelijk dat je dat hebt gelezen over kinetics. Die laden niet op een watchwinder, althans zeer weinig. Daarvoor draait een winder te langzaam.
Er zit verschil tussen een Seiko uurwerk en een ETA uurwerk maar beiden winden op door beweging van de pols dmv een rotor. Het prinicpe van het opwinden is dus gelijk, beweging en dat is wat de winder doet, het horloge in beweging houden. Dus ik heb niet eerder gehoord of gezien dat een Seiko niet op een winder kan.
Voor Kinetics heb je speciale (elektrische) laders. Sommige zijn geschikt voor nagenoeg alle Kinetic movements…
Currently unavailable, maar toch…
Als ik het goed begrijp kan ik dus feitelijk elke watch winder kopen voor Seiko.
Is er een model dat aangeraden wordt?
Ik ben redelijk nieuw op het gebied van WW dus nog erg veel bomen in het bos
Voor de duidelijkheid, ik heb geen kinetic
Maar dat maakt nog niet dat een kinetic laadt op een winder
Het punt is dat een winder véél te langzaam draait voor een kinetic.
Dan heb je ook geen probleem en kun je elke winder gebruiken
Ik begrijp het nu ja. Vreemd, beweegt je pols dan zoveel sneller dan een winder? Er zijn ook winders met een snelwindprogramma en kan dat dan wel?
Maar trouwens, de reserve van zo een kinetic is toch lang?
Moet de winder dan nog op een bepaalde voorkeursstand staan qua rotatie voor Seiko watches of zijn er standen waar je hem juist niet op moet zetten?
De stand centrifugeren schijnt voor de meeste uurwerken slecht tot matig te werken. Bij de kinetic heb ik begrepen werkt het goed tot zeer goed
Ik heb geen ervaring met een winder maar als je een gewone automaat hebt van Seiko is het denk ik gelijk aan elk ander automatisch horloge. Maar dat is slechts een aanname
Edit: Een automaat kun je niet overwinden maar als je aan stand hebt voor snelwinden, een leeg horloge even goed opspoelen voor je hem omdoet bijvoorbeeld zou ik enkel daarvoor gebruiken. Andere standen zijn gewoon om op spanning te houden. Moet gewoon kunnen lijkt me