Watch winder? Wie geeft me info en/of tips?

Beste medeforummers,

eignelijk zegt de titel al genoeg: wat is een goede watch winder? Ik heb namelijk sinds enkele weken mijn eerste serieuze mechanische chronograaf en wordt er gek van, dat als ik hem 1 dag niet draag dat hij weer stil staat en ik weer opnieuw de tijd moet instellen. Ik heb begrepen dat je dan een watch winder kunt gebruiken om het horloge opgeladen te houden. Kan iemand me daar wat info over geven? Waar het best te kopen, beste exemplaar/merk enzovoort?

Bij voorbaat dank!

Koop er een met voldoende instelmogelijkheden, dus rechtsom, linksom en beide richtingen en instelbaarheid van het aantal omwentelingen per dag.
Dan is ie in ieder geval geschikt voor meerdere, zoniet alle, automatische uurwerken.

Verder heb ik geen verstand van de beste exemplaren en merken of wat dan ook.

Ik gebruik zelf deze http://www.watch-tool.de/html/beco.php?id=8002sn, en die is volledig instelbaar.

Enige nadeel is dat ie wat lawaaiig is naast het bed maar dat is op te lossen door hem overdag op een hoger toerental te laten draaien en 's nachts uit te zetten.

ik heb er ook geen verstand van, maar hoe zit het met die hele goedkope watchwinders ?

Heb op de rikketik een merkloos exemplaar gekocht. Geschikt voor 2 automaten en als aanvulling op mijn wat luxere winder.

Vooralsnog weinig verschil. Beide zijn redelijk stil. Wel heb ik het vermoeden dat in de luxere versie een betere motor zit. Als er twee zware horloges in zitten blijft deze beter en vloeiender ronddraaien dan de simpele uitvoering.

In de simpele liggen de horloges wat vlakker. Ook liggen de horloges dichter bij het raampje, waardoor dikke klokken niet makkelijk passen.

Instelmogelijkheden bij beide ongeveer hetzelfde. Rotatierichting en aantal toeren per dag. Het is te vroeg om te stellen dat een duurdere winder het geld niet waard is. Al zie ik nu nog geen echt voordeel ten opzichte van de duurdere. Uiteindelijk hoop ik te kunnen constateren dat er wel een verschil is in duurzaamheid.

Prijsindicatie van de draaiers. De goedkope: 85 euro, de luxere: 325 euro.

Links de simpele, rechts de luxere.

Ik heb destijds bij amazon.co.uk in Engeland een tweevoudige besteld. Dat was ongeveer 60 Euro meen ik (boven 25? Euro gratis bezorgd). Jammer dat er een Engelse stopkontaktvoeding bij wordt geleverd. Snoertje afgeknipt en een eigen 4,5 Volt voedinkje aan- geknoopt. Loopt nu al ruim 8 maanden en behoorlijk geruisloos. Achterop verschillende draaimogelijkheden instelbaar(periodetijden, linksom/rechtsom, automatisch wisselend). Inclusief adaptortjes voor grote horloges. Horloges draaien vrijwel rechtop, zodat er maximale kracht op de rotors wordt uitgeoefend. Het is een kastje met doorkijkpaneeltje (ronde vensters) en de beide klokjes boven elkaar.

Een aanvulling op mijn voorgaande reactie:
Mijn Engelse watch winders is tijdelijk 45,49 Engelse pond. Het merk: Time Tutelary en het wordt verzonden door UK Memory Ltd.
Ga naar www.amazon.co.uk en zoek bij 'Watches/Accessories/Watch Winders’
Boven 25 Pond is verzending naar Nederland gratis. Ik zie vaak zeer goedkope deals bij ‘Watches’. Echt een aanrader. Ik ben al veel jaren een tevreden klant van Amazon. Van vrijwel alle artikelen daar zijn er koper-reacties, waardoor je je een goed beeld kan vormen van je aankoopkeuze.
Succes!

Ik heb een winder van het merk Gisoni. Kwam tweedehands van marktplaats. Het apparaat werkt uitstekend maar voor naast het bed is hij te lawaaiig. Daarom staat hij in mijn kledingkast. :slight_smile:

Is ook veiliger!

Zou dit wat zijn? Lekker cheap wel. Overigens bedankt voor de reacties!

Ik wil graag eens reageren op het FENOMEEN WATCHWINDERS>
De laatste jaren hebben de fabrikanten van watchwinders een flinke markt weten te veroveren.
Het is bijna ondenkbaar geworden wanneer je een mechanisch horloge bezit hier geen watchwinder voor te hebben.
Ik weet dat het commercieel niet handig is als ik dit schrijf, maar de laatste jaren zien we bij reparaties dat automatische horloges na een aantal jaren veel meer slijtage vertonen, dan voor het tijdperk watchwinders.
Dit slijtage probleem doet zich vooral voor aan de binnenwand van de veerton.
Dit komt omdat door middel van een watchwinder de veerton constant op spanning wordt gehouden, waardoor de slipveer veel vaker langs de veertonwand schraapt.
Ik wil jullie duidelijk maken dat de watchwinder eigenlijk ontworpen is voor mechanische horloges met eeuwig durende calenders.
Wanneer deze een aantal dagen stil staat, is het vaak een heel gedoe om deze weer gelijk te stellen.
een automaatje met datum moet geen probleem zijn en is in 1 minuutje gelijk gesteld cq opgewonden.
Daarom, bedenk alvorens u een watchwinder aanschaft waarom u dat doet. is het voor de fun en ziet het er leuk uit, of vindt u het echt zo erg om een automaat met datum gelijk te zetten.
Voor het behoud van het raderwerk, en met name de automaatraderen en de veerton, zeg ik niet doen!!, Maar wanneer u dat dan toch doet zorg er dan voor dat deze maar een klein gedeelte van de dag aan staat. Hierdoor krijgt de veer ook de gelegenheid zicht te ontspannnen. ( vergelijk het met wanneer u gaat slapen en het horloge afdoet). dit scheelt u wanneer u het horloge 7 dagen op de watchwinder heeft ongeveer een 56 uur minder slijtage / wrijving van het raderwerk per week. Bezint eer gij begint!!!

Gr jan ubels

3 likes

Bedankt voor deze reactie, ik heb echter een horloge met Valjoux 7753 uurwerk wat je niet zelf op kunt winden en hem dus eerst weer uren lang moet dragen voordat hij een beetje loopt. Dit vind ik erg vervelend.

Hallo JMR… Je schrijft dat je het uurwerk niet met de hand kan opwinden???
Dit lijkt me vreemd, want de Valjoux 7753 is gewoon uitgerust met een opwindsysteem voor handopwinding.
Ik denk dat er dan echt wat mis is en je deze aan moet bieden bij een uurwerkmaker.

Gr Jan Ubels

Serieus? Kunt u me enige info geven over hoe dat in zijn werk gaat? Ik heb namelijk een Hamilton Riva chrono en in de handleiding staat niks over handmatig opwinden van het uurwerk.

jmr Schreef:

Serieus? Kunt u me enige info geven over hoe dat
in zijn werk gaat? Ik heb namelijk een Hamilton
Riva chrono en in de handleiding staat niks over
handmatig opwinden van het uurwerk.

Nooit geprobeerd om de kroon (in niet uit getrokken toestand) rechtsoms te draaien.
Dat zou toch echt moeten werken. Als je dat een paar keer doet, gaat de secondewijzer lopen.

Of hou je ons voor de gek??

klokken Schreef:

Ik wil jullie duidelijk maken dat de watchwinder
eigenlijk ontworpen is voor mechanische horloges
met eeuwig durende calenders.

+1

En als er dan echt een nodig is, koop dan ook een goede zoals (niet als reclame bedoeld) een Orbita.

Het enige wat ik me zou kunnen bedenken wanneer dit niet werkt, is dat de stift iets te kort is en de ingrijping liggend en staandopwindrad daardoor niet ingrijpen.
Kroon met de wijzers van de klok meerdraaien ( rechtsom ) in ingedrukte stand zou moeten werken.

Succes

Gr Jan Ubels

Ik heb zelf de EVOlution van Rapport. Een prima winder in een compacte behuizing. De vierkanten box kan gestapeld worden en hij komt in verschillende kleuren.

Howdie,

Ik heb er eentje van Benson voor 3 stuks. Ik heb 'm een jaar gebruikt maar gebruik 'm nu niet meer. Wanneer de horloges er een maand in lagen zonder dat ik ze gedragen had, dan hield ook de watchwinder ze niet meer correct lopend.
Daarnaast doe ik ze nu in de kluis; ben een beetje bang geworden van al die overvallen / inbraken.

De mijn staat dus nu werkeloos; als je wil kun je ;m voor een paar tientjes komen halen trouwens.

gr,Joep

Goedemiddag joepb ik haal jouw watchwinder graag op! Mvg, Daniël

@Dano,
Denk dat je een beetje te laat bent :wink:
Post van 2011 !