Wie kan mij verder helpen aan informatie ( wat is een goede en waar moet je op letten) en noodzaak of misschien wel onzinā¦
Ik ben in het bezit van een Breiting SuperOcean Pro, waar ik erg blij mee ben
Tis een vrij rustig klokje die niet al te veel opvalt en ook nog redelijk te betalen was.
Maar nu mijn vraag; Is een watch winder wel echt handig of noodzakelijk bij een automaat?
Ik draag dit horloge niet dagelijks en moet het bijna altijd opwinden en gelijkzetten, dit is geen leuk klusje, maar zeker ook niet vervelend.
Nu schijnt een winder handig te zijn, maar is het ook beter-? of misschien wel slechter voor een horloge.
Het horloge loopt dan 24/7 en is dan in mijn optiek ook eerder aan een servicebeurt toe.
Of zie ik het verkeerd?
Welke kenner heeft hier ervaring mee en waar gekocht
Beter/slechter daar heeft iedereen een andere mening over.
Naar mijn idee is het beter, zeker wanneer je uurwerk complicaties bevat die je bijvoorbeeld ook niet zo maar op ieder moment mag wijzigen zoals datumās maanfases. Ook voor een geschroefde kroon met betrekking op waterdichtheid is het beter dat je deze niet te vaak open en dicht aan het schroeven bent.
Wat betreft slijtage enzo, dat is echt te verwaarlozen.
Waar je mee rekening moet houden is het volgende.
Welke kant moet je winder op kunnen draaien om je horloge op te winden.
Dat is afhankelijk van het uurwerk, sommige kunnen alleen linksom of alleen rechtsom of alle 2. (meeste winders kunnen alles wel)
Snelheid van de rotaties is in prenciepe niet zo belangrijk, maar is een leuke toevoeging
Wat een winder wel moet doen, is niet de hele dag draaien, maar iedere 15min een aantal slagen. De veer van je horloge hoeft niet constant gespannen te zijnā¦
Houder van de winder, als je metalen banden hebt, zorg ervoor dat de houder van zacht matteriaal is en dat de spanner, de band goed vast kan klemmen, zodat je horloge niet gaat schuiven.
Horloges die schuin in een winder zitten worden soms niet goed opgewonden, het beste is een winder die de horloges recht erin heeft, zodat het opwind mechanisme altijd aan de onderkant blijft hangen.
Enkele goede merken zijn Eilux, Kadloo en Rapport.
Voor meer info gogle maar eens op watchwinder.
Ook op dit forum is al het een en ander geschreven.
Onderstaand een lijstje met welke instelling je watchwinder moet hebben voor een bepaald type horloge/uurwerk.
Veel succes met je keuze.
Een watchwinder is naar mijn mening niet noodzakelijk.
Als je precies bent op de juiste tijd zul je ook bij een COSC gecertificeerd uurwerk je tijd wekelijks moeten coriregen.
Dus het gebruik kroon is toch al van toepassing in dit geval.
Het blijven draaien van het uurwerk zal wijnig slijtage aanrichten zeker al niet zo veel als het stilvallen er van.
Zeker is dat het je geen onderhoudsbeur zal schelen om de twee jaren en om de +/- 5 jaren heeft het uurwerk een beurtje nodig met of zonder watchwinder.
Wel is het zo dat sommige winders met een horloge er in heel aardig ogen in een huiskamer.
Ook is het haast zeker dat menigge inbreker weet dat er in watchwinders geen goedkope uurwerken zitten.
Heb zelf 4 betrekkelijk dure uurwerken maar geen daarvan zit aan de watchwinder om boven staande reden.