Schade door een watchwinder kan ik me echt niet
voorstellen en vraag me dan ook af wat voor
juwelier dat zegt? Om de pols heeft een horloge
meer te verduren. Het horloge krijgt wel meer
loopuren maar er zit toch geen kilomterteller op,
haha!
Of denken meer mensen aan schade door een
watchwinder?
ik denk dan bij schade aan meer slijtage. waarbij ‘meer’ dan even relatief en ook niet precies berekend. praktisch alle wat beweegt en wrijving veroorzaakt, heeft slijtage tot gevolg. alleen, als t horloge goed en regelmatig onderhouden/geserviced wordt, zorgen smeringsmiddelen ervoor dat die wrijving en slijtage verminderd wordt.
het niet lopen v n horloge heeft dan mijn inziens minder ‘schade’ dan t wel laten lopen. dit verschil wordt groter als t horloge niet goed onderhouden wordt. uurwerkjes met droge olie enzo kan dan bijdragen aan meer wrijving/slijtage/schade.
oude olien schijnen door stilstand sneller uit te drogen, wat kans op slijtage vergroot. maar dacht dat de nieuwe olien dit veel minder is. weet overigens niet of t binnen de aanbevolen periode v preventieve serviceinterval v circa 5 jaar kan uitdrogen.
Schade door een watchwinder kan ik me echt niet
voorstellen en vraag me dan ook af wat voor
juwelier dat zegt? Om de pols heeft een horloge
meer te verduren. Het horloge krijgt wel meer
loopuren maar er zit toch geen kilomterteller
op,
haha!
Of denken meer mensen aan schade door een
watchwinder?
ik denk dan bij schade aan meer slijtage. waarbij
’meer’ dan even relatief en ook niet precies
berekend. praktisch alle wat beweegt en wrijving
veroorzaakt, heeft slijtage tot gevolg. alleen,
als t horloge goed en regelmatig
onderhouden/geserviced wordt, zorgen
smeringsmiddelen ervoor dat die wrijving en
slijtage verminderd wordt.
het niet lopen v n horloge heeft dan mijn inziens
minder ‘schade’ dan t wel laten lopen. dit
verschil wordt groter als t horloge niet goed
onderhouden wordt. uurwerkjes met droge olie enzo
kan dan bijdragen aan meer
wrijving/slijtage/schade.
oude olien schijnen door stilstand sneller uit te
drogen, wat kans op slijtage vergroot. maar dacht
dat de nieuwe olien dit veel minder is. weet
overigens niet of t binnen de aanbevolen periode v
preventieve serviceinterval v circa 5 jaar kan
uitdrogen.
Inderdaad! Ik kom in principe net kijken in de horlogewereld, maar standaard stellen dat een horloge meer slijtage ondergaat met een watchwinder is te kort door de bocht. Daar komt veel meer bij kijken.
+1 (tu) Wel van een horlogemaker aannemen dat een servicebeurt onzin is, maar wanneer een andere horlogemaker zegt dat een watchwinder onzin is gewoon vol blijven houden
Het is een misverstand dat een goede watch winder niet goed is voor het uurwerk. Want een betere winder staat namelijk ook heel veel stil en beweegt alleen af en toe en met wisselende slag. Een watch winder is vooral handig bij complexere en duurdere uurwerken zoals met een maanfase of schroefbare kroon die je wilt sparen. En voor gebruik in een kluis.
Ik heb er zelf al jaren een winder van Rapport London, op zich al een sieraad. Er zijn ook heel moderne uitvoeringen.
Ik vind het wel z’n charme hebben om 's avonds mijn horloge voor de volgende dag ‘voor te bereiden’. Overigens plaats ik mijn quartzen ook terug in de kist met de kroon uitgetrokken. Scheelt batterijtjes en brengt bovenstaand ritueel niet in gevaar (
Heb het ding nu een week in huis.
Is instelbaar in 600/900/1200/en 1800 polsbewegingen per dag.
Nou heb ik geen idee hoeveel polsbewegingen mijn linker hand per dag maakt c.q. hoeveel bewegingen er nodig zijn om de klokjes niet over belast te doen geraken. Ik heb de posting van Huub goed gelezen
Natuurlijk kan ik er ook nog een tijdschakelaar tussen monteren.
Hou u op de hoogte.
Gewoon zo min mogelijk omwentelingen laten maken. Het hoeft niet meer te zijn dan dat het horloge gelijk blijft lopen.
Watchwinders zijn niet slecht voor het horloge maar ik heb me goed laten informeren en het is alleen niet goed als deze non-stop draait zodat de veer altijd op volledige spanning blijft.
Mijn watchwinder stopt om de zoveel tijd maar een tijdschakelaar is ook een idee!
Moet ik allemaal nog even instellen via het
programmaatje dat ik erbij heb.
Maar staat nu op 900x per dag zowel links als
rechtsom volgens de verkoper.
Tussendoor staat de Luxtime Qube ook regelmatig
een tijdje helemaal stil.
Kan volgens mij nog langzamer worden ingesteld.
Komend weekend maar eens mee gaan vechten.
Langzamer instellen is hier niet nodig. Mijn Rus heeft genoeg aan 900 omwentelingen per dag maar mijn V.C. heeft het dubbele nodig om te blijven functioneren.