Watch winder

Is hier een N.L. woord voor?
Ben op zoek naar zo n doos waar automatische klokjes aan de praat worden gehouden. Iemand ervaring (positief danwel negatief) met zo n ding?

Hendrik

Lijkt me een beetje onzin en zonde van het geld. Een beetje automaat heeft wel een gangreserve die makkelijk een nachtje moet redden. En als je er meerderen hebt, waarom zou je ze allemaal aan de praat houden? Dat doe je met handwinders ook niet.
Tenminste…volgens mij is er geen automatische kroonwinder op de markt.

Heb er idd meerdere, en elke keer gelijkzetten is ook niet je van dat, zeker niet met dag en datum.
Ben wat verwend misschien?:slight_smile:

Hendrik

Vintage1982 Schreef:

Tenminste…volgens mij is er geen automatische
kroonwinder op de markt.

Zie bijv: http://www.elmamotion.de/bionic.html

Ik heb deze zelf en hij voldoet goed.

Groet Jan

Hier zijn al heel veel topics over.

Ik heb er eentje op ebay besteld een paar jaar geleden, met plaats voor twee automaten en 3 legvakjes voor quartz (in mijn geval). Ik vind het ideaal. Het komt regelmatig voor dat een automaat meerdere dagen niet gedragen wordt. Fijn dat je 'm niet telkens goed hoeft te zetten inderdaad.
Zoek eens op uhrenbeweger op ebay, dan vind je er een aantal. Ik heb er toen 80-90 euro voor betaald incl verzending uit Duitsland meen ik. Succes.

Haha ik had het kunnen weten. Dan weet je echt van gekkigheid niet meer waar je je geld aan kwijt moet.

Ik dacht er ook aan en heb er niet voor gekozen. Een foute watchwinder kan schadelijk zijn heb ik begrepen. Ik geef alle automaten elke zondag een paar slingers zodat ze weer even lopen en dat gaat uitstekend. Sowieso draag ik mijn automaten wel wekelijks.

Oeps, even de zoekfunctie gebruikt, en u heeft volkomen gelijk!
Heb nu 4 automaten, en zo n ding gaat er komen:)

Hendrik

Mijn horlogemaker raadt het gebruik van winders af, daar het extra slijtage ten gevolge heeft.

Ik zou hem alleen maar uit gemakszucht gebruiken.
Bijvoorbeeld voor horloges met datum maar zonder hack functie of een complicatie zoals bijvoorbeeld een maanfase.
Puur omdat het dan meer werk is en dus veel makkelijker als ze gewoon goed meelopen als ze niet gedragen zouden worden.

Ik heb alleen “gewone” horloges en dan vind ik het opwinden voor het gebruik wel weer een leuke bezigheid.

Maar goed, ieder z’n ding denk ik.

Pieter.

Ik dacht er ook één aan te schaffen maar ben er ook van teruggekomen. Ik wissel nu ook tijdens het weekend (zonder de datum steeds juist te zetten :+ )en zo hebben ze allemaal weeral wat gelopen.

Ik kocht een Citizen meccanico en kreeg er een gratis watchwinder bij. Prachtig horloge en eveneens sublieme winder.

Ik vind het wel handig en heb er eentje gebruikt gekocht op dit forum.

Als je 10 horloges hebt dan werkt het niet maar als je er 2 hebt dan vind ik het ideaal. Altijd beide horloges gebruiksklaar.

Schade door een watchwinder kan ik me echt niet voorstellen en vraag me dan ook af wat voor juwelier dat zegt? Om de pols heeft een horloge meer te verduren. Het horloge krijgt wel meer loopuren maar er zit toch geen kilomterteller op, haha!
Of denken meer mensen aan schade door een watchwinder?

cliogek Schreef:

Ik vind het wel handig en heb er eentje gebruikt
gekocht op dit forum.

Als je 10 horloges hebt dan werkt het niet maar
als je er 2 hebt dan vind ik het ideaal. Altijd
beide horloges gebruiksklaar.

Schade door een watchwinder kan ik me echt niet
voorstellen en vraag me dan ook af wat voor
juwelier dat zegt? Om de pols heeft een horloge
meer te verduren. Het horloge krijgt wel meer
loopuren maar er zit toch geen kilomterteller op,
haha!
Of denken meer mensen aan schade door een
watchwinder?

Als mijn horlogemaker zegt, dat een winder extra slijtage ten gevolge heeft dan geloof ik hem direct. Hij ziet immers dagelijks sleetse uurwerken. Alleen wanneer een horloge een gecompliceerd kalenderwerk heeft, wat moeilijk af te stellen is, is een winder aan te raden. Verder vette onzin, voor mensen die beter een quartzhorloge hadden kunnen aanschaffen :).

+1

Beweegt zo’n watchwinder 24 uur per dag? Dan kan ik mij inderdaad voorstellen dat je horloge er harder van slijt.
Om je pols beweegt hij lang niet zo veel.

Weet niet hoe eenzijdig de beweging is, want aan je pols is het veel meer een willekeurige beweging.
Heb zelf 5 automaten en een kinetic, maar geef diegene die ik weinig draag zo nu en dan even een paar slingers dat ze weer even lopen. En gelijkzetten voor je hem om doet is niet echt een giga klus toch?

een kinetic schijn je ook beter niet in zo’n winder te stoppen,
vraag me niet waarom maar er stond iets op HF daarover

Op een beetje winder zijn tig verschillende draai programma s in te stellen.
Just my 2 cents

Hendrik