WATCHES AND WONDERS - Tudor

Ik weet het niet. Ik houd me niet zo met Tudor’s uurwerken bezig, maar inderdaad, caliber corner suggereert in al hun teksten dat het verschil puur cosmetisch is, iets wat op het Rolex forum en Hodinkee ook wordt beweerd. Die informatie schijnt dus uit meerdere bronnen te komen.

Een grotere basis-plaat om het uuwerk op te monteren, en op de foto te zien met loze ruimte, dus niet om de onderdelen van het uurwerk anders te positioneren of zo, lijkt in dit geval neer te komen op een soort van filler ring die aan de plaat is toegevoegd, zeg maar.

Als dat allemaal zo is, dan lijkt het er sterk op dat de 5400 en 5402 allebei even METAS capabel zijn. Ik snap het dus niet, waarom daar twee verschillende test stromen zijn.

Misschien omdat de BB58 op het prijsniveau waar hij op verkocht wordt simpelweg geen ruimte in de kostprijs heeft voor METAS testen?

1 like

De goedkoopste BB58 is even duur als de goedkoopste BB54, namelijk €3600. Ik denk ook dat er inderdaad geen ruimte is voor een METAS certificering. Wel een leuk idee dat dit caliber er wel capabel voor zou zijn.

1 like

Ik denk dat de 58 nog te goed verkoopt. De opvolger van de huidige 58 zal wel een Metas uurwerk krijgen en een verstelbare sluiting. Er moet wat te verbeteren blijven.

Dacht ook ergens gelezen te hebben dat ze het testen volledig inhouse willen doen, waarbij de capaciteit nu nog niet erg groot is. Zal een gefaseerde opbouw worden. Waar ik dat vandaan heb moet ik jullie schuldig blijven.

1 like

Mee eens, vind dat idem dito voor de nieuwe second hand

1 like

Ach laat ik die nu net gekocht hebben op Schiphol vorige week :wink:

2 likes

Kan het iets te maken hebben met de hogere eisen die METAS stelt aan magnetische afscherming?
METAS certificatie heeft betrekking op het volledige horloge, niet alleen het uurwerk.

1 like

Hoe bedoel je dit?

Zou best kunnen overigens, al denk ik dat het prima moet kunnen om een Metas certificering te koppelen aan kleinere en dunnere horloges. Is voor Metas natuurlijk ook aantrekkelijk want meer opbrengst.

Ik meen me te herinneren dat de Milgauss extra afscherming in de kast heeft voor betere magnetische resistentie. Mischien heeft Tudor om dezelfde reden de kast wat dikker moeten maken. Het is giswerk natuurlijk.

Fun fact, de Cartier Santos heeft betere magnetische resistentie dan de Milgauss.

1 like

Tegenwoordig is dat niet meer nodig om een a-magnetisch uurwerk te bouwen. Het 8800 caliber van Omega is vele malen meer a-magnetisch zonder zo’n constructie.

1 like

De Speedmaster 3861 saffier heeft een zichtbodem dus extra magnetische afscherming met een deksel is dan niet meer nodig om 'm de Metas certificering te geven.

Zag in een filmpje van Teddy dat de kast dimensies van de nieuwe BB41 hetzelfde zijn als voorheen behoudens 0,8mm minder dikte. Zou dat betekenen dat die 5-link band ook op de BB GMT past?

1 like

Gefeliciteerd. Wat mij betreft de mooiste uitvoering.

Staat al in het blauw 🫣 heb in Japan wat moois gekocht dus deze mag weer weg😂

1 like

Nog wat beelden uit Geneve:

4 likes

Wel een goede prater die man van Tudor. Hij weet heel goed de naam Rolex te ontwijken :joy: met het bespreken van de geschiedenis van de BB54, het design van de jubilee en de Pan-Am connectie van de witte GMT.

De nieuwe BB Burgundy is wel erg gaaf trouwens :ok_hand: . Benieuwd of die niet over de top glimt in het echt

Leuk ook dat ze jubilee nooit zo benoemen bij Tudor. :laughing:

1 like

De schakels hebben de zelfde samenstelling, maar niet dezelfde vorm. Waar een jubilee bestaat uit halve cirkels, lijken dit meer op rijstkorrel vormpjes in de band.

Evengoed, ik wil hebben

Zo zou ik de BB54 toch het liefste willen.

6 likes

Het uurwerk en het mechanisme van de sluiting vind ik een mooie upgrade, maar een listprice van bijna 4k. Pfoe.