Watchmaker-for-a-day (winactie)

Dat herinert mij toen ik voor het eerste keer shellac moest smelten; had ik toen geen zuiver alcohol en heb ik met whisky gesmolten. Maar ik heb gestopt; het ruikt te lekker als ik de shellac fles open :slight_smile:

4 likes

Mooi initiatief! Het lijkt mij erg leuk om mij meer te verdiepen in de techniek van mechanische horloges en om zelf mijn horloges te kunnen servicen. Ooit ga ik mij er ook meer in verdiepen. Voor nu is het beter als ik niet mee doe aan de actie, straks wordt ik er ook nog door aangestoken. Ik heb nu al tijdgebrek en mijn horloges zitten nog netjes in elkaar. :wink:

1 like

Ik heb dat ook gesmolten, maar had er een flesje zuivere alcohol bij. Maar niet geproefd; heb whisky zat.

2 likes

Ik neem aan dat je mij bedoelt. Maar het ging reuze goed en ik vond het een super leuke en leerzame dag!

3 likes

Tof idee!!

Ik bekijk horloges net zoals mijn modekeuzes. Ik geloof in investering in goede, degelijke en sustainable merken.
Ik ben als een blok voor vintage horloges gevallen en heb ontdekt dat er op de “vrouwenmarkt” qua horloges nog een schat te rapen valt. Maar veel van die beestjes hebben liefde en onderhoud nodig. Als het financieel kan dan roep ik de hulp van een bevriend horlogemaker in maar zou toch graag de basics onder de knie willen hebben. Te beginnen met het openen van het horloge.
Dus indien je de je de vintage-vrouwenhorlogemarkt een hart onder de riem wil steken: pick me!

3 likes

Leuke actie! Ik ben zelf al wel wat aan het rommelen met horloges. Ik zit al lange tijd te denken om dit wat serieuzer aan te gaan pakken en het gereedschap aan te schaffen om te beginnen met horloges servicen. Maar dit komt er steeds nog niet van. Dus misschien dat dit een mooie aanleiding zal zijn om deze stap te gaan zetten daarna. :wink:

Ik heb altijd al een keer aan een uurwerk willen werken, alleen jammer genoeg nog nooit de stap durven te zetten om een uurwerk te demonteren. Vandaar dat ik me bij deze aanmeld.

Nee grapje, Leuke actie Koen!

12 likes

:smirk:

1 like

Wat een mooi initiatief, daar zou ik met alle plezier een stukje voor gaan rijden.
Waarom ik graag wil leren aan horloges te sleutelen? Alleen al het praten en leren over horloges is heerlijk. Maar ik wil het leren om te ontsnappen aan de hectiek van het hebben van 3 jonge kinderen van 8, 5 en 1 jaar oud. Je voelt je soms echt slaaf van je eigen zaad (eigen keuze, dat wel) en alleen al het kijken naar de schoonheid van uurwerken (de binnen- en buitenkant) is een punt van rust voor mij.
Wanneer ik er ook aan sleutel kan ik me echt even afsluiten. Alleen vooralsnog heeft dat geresulteerd in een gesloopt uurwerkje aangezien ik de kennis ontbeer. Het daadwerkelijk kunnen opknappen en onderhouden lijkt mij haast therapeutisch.
Ook lijkt het mij leuk om mijn oude Lanco club77 horloge weer nieuw leven in te blazen.
Succes met een keuze maken, lijkt me een hele opgave.
Vriendelijke groet.

3 likes

Koen, ik wou niet in jouw plaats zijn om hier tussen alle motivatie hebben te kiezen :slight_smile:

1 like

:joy: … Ik stem op Stefan :point_up_2:

1 like

Ja maar als jij ze weer in elkaar hebt, zitten de gaten er aan alle kanten in, kruiskopschroeven op plekken in het zicht…dus ik stem ook op Stefan, die moet nog wel wat leren :joy:

5 likes

:joy:

1 like

En… wie heeft er gewonnen?

1 like

Goedemiddag allemaal,

excuus dat het iets later is geworden, maar bij deze wil ik dan graag mijn keuze bekend maken wie hier op bezoek mag komen. Het was zeker geen makkelijke keuze, de motivaties waren allemaal erg leuk en daarom wil ik sowieso iedereen bedanken voor het enthousiasme en de vele reacties!!! Helaas moet ik helaas ook een aantal mensen teleurstellen welke ook een leuke motivatie hebben ingestuurd, maar welke ik niet het gekozen. Maarja, dat hoort er helaas ook bij :disappointed_relieved:

Ik heb @Nightflyer sowieso (los van mijn keuze) uitgenodigd om langs te komen met zijn zoontje. Ik ben van mening dat we jonge mensen in het vak alleen maar moeten aanmoedigen, dus vandaar deze eerste keuze.

Daarnaast heb ik gekozen om forumlid @flowert uit te nodigen om een dag op bezoek te komen. Hierbij heb ik gekozen voor de motivatie waarbij ik denk dat ik diegene het meeste verder kan helpen op het gebied van horlogemaken. Dit forumlid had zijn motivatie per PB ingestuurd. Ik denk dat ik hem het meeste & verste kan helpen in een dag, omdat hij de basis al heeft opgedaan en ik hem met name met de ‘tips, tricks en handigheidjes’ kan helpen.

Nogmaals, iedereen bedankt voor de leuke inzendingen en als het goed bevalt dan sluit k een vervolg zeker niet uit :slight_smile:

Met vriendelijke groet,
Koen

8 likes

Hartstikke leuk initiatief Koen :+1::+1::+1:

Van harte @flowert en @Nightflyer :ok_hand:

1 like

Nogmaals, een prachtig initiatief Koen, en een zeer goede keuze.
Komt er een filmpje van?

1 like

Proficiat aan de winaren en veel plezier jullie samen !
Gisteren was ook zo’n dag en ik vind het altijd leuk horloge technische te kunnen babelen :slight_smile:
Alleen gaat de tijd te vlug door…

1 like

Of er een filmpje van komt laat ik even van de uitverkorenen ivm privacy…

Het leukste zou natuurlijk zijn wanneer zij zelf in en topic hun ervaring delen :slight_smile:

1 like

Dat zou inderdaad het leukste zijn.
We zien wel en kijken er naar uit.