Watchmaker-for-a-day (winactie)

Goedenavond beste forumleden,

gezien het grote aantal forumleden wat er interesse in heeft horlogemaken, heb ik de volgende ‘actie’ bedacht. Natuurlijk gaat @vinwat een of meerdere cursusavonden organiseren voor diegene die graag de basis van het horlogemaken willen leren. Helaas laat mijn agenda het niet toe om op korte termijn dit initiatief mede te organiseren, maar ik wil ook graag mijn steentje bijdragen om op een andere manier ‘aanstaande horlogemakers’ op weg te helpen.

Wat kan je winnen?
Je kan horlogemaker voor een dag worden. Je bent dan van harte welkom in Tilburg om bij mij op bezoek te komen, achter mijn werkbank (gebouwd door forumlid @Arie_Kabaalstra) plaats te nemen en lekker gaan sleutelen aan horloges. Je krijgt uitleg over techniek, gereedschappen en werkwijzes en mag zoveel vragen stellen als je wil. Je hoeft zelf geen gereedschappen aan te schaffen, aangezien alles al aanwezig is. Je mag eventueel wel zelf een horloge meebrengen, waar je mee kan gaan sleutelen. Oftewe, ik help je in een dag flink op weg in je nieuwe favoriete hobby :rofl:

Hoe kan je meedoen?
Als je interesse hebt, schrijf hieronder dat de leukste, creatiefste, beste, meest ontroerende of een andere goede reden, waarom ik jou uit zou moeten nodigen om horlogemaker voor een dag te worden.
Uit deze inzendingen zal ik dan een winnaar kiezen.
Dit zal ik woensdagavond (11-4-2018) doen en bekendmaken op het forum.

Je hoeft geen enkele ervaring te hebben om je aan te melden, maar het leukste zou ik het vinden om iemand die wil starten met horlogemaken als hobby een eind op weg te helpen in deze mooie hobby.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en hoop een van jullie binnenkort te mogen verwelkomen in Tilburg.

Met vriendelijke groet,
Koen

50 likes

Bij gebrek aan meer inspiratie, mijn motivatie:

5 likes

Leuke actie! Lijkt me ook wel leuk, maar aan de andere kant Tilburg is wel ver weg :speak_no_evil: .

Ik gun het een ander! Wellicht leuk om wat vragen te noteren en de antwoorden zodat wij er ook van kunnen leren!

:t_rex:.

1 like

Leuke actie Koen. Ik ben niet geïnteresseerd maar wens de winnaar alvast veel (leer)plezier.

1 like

Wat een fantastisch initiatief Koen! :+1::slightly_smiling_face:

Helemaal eens trouwens ook met de plannen van @vinwat

Ik vind dat een nieuweling in de horloge hobby hier van jou een heel mooie kans krijgt om een goede start te maken op individuele basis. Dat is heel erg gaaf! :ok_hand:

Zelf ben ik- na 40 jaar horlogeliefhebberij- ook pas kort geleden (anderhalf jaar of zo) begonnen met amateur horlogemaken, maar alles online aangeleerd. Dat heeft beslist wat nadelen… Zo raakte ik b.v. geblesseerd, toen ik bij een Waltham zakhorloge de veer uit de trommel ging halen. Die sprong in mijn gezicht en daar schrok ik behoorlijk van…had mij echt een oog kunnen kosten. Ik had online geleerd hoe het moest, maar de risico’s van deze actie waren mij niet uitgelegd… Met het gevolg dat ik zoiets nu dus niet meer durf te doen.:pensive: En zo zijn er nog wel wat zaken die ik eens onder begeleiding zou willen doen.

Ik vind dat een starter in onze mooie hobby deze prijs moet winnen, maar ik wil zelf graag direct intekenen op de betaalde versie van deze dag! Als je daar tijd voor- en zin in hebt uiteraard! :blush:

Beste groeten,

Harry.

5 likes

Super leuke actie!

Geïnfecteerd met het horlogevirus ben ik al een hele tijd maar wat lijkt het mij geweldig om deze hobby naar een hoger niveau te tillen. Telkens wanneer ik onderhoudsverslagen voorbij zie komen kijk ik vol bewondering naar de talrijke minuscule onderdeeltjes. Geweldig dat al die puzzelstukjes samen werken en op die manier met grote precisie de tijd weer kunnen geven. Telkens vind ik het dan ook weer ontzettend knap dat iemand weet hoe van al deze puzzelstukjes één geheel gemaakt kan worden.

Ik ben redelijk technisch aangelegd en twijfel ook om ooit nog eens een cursus te gaan volgen om hier meer over te leren. Echter zal dat er waarschijnlijk de komende 10-15 jaar helaas nog niet van komen (werk, kinderen, ect.). Het lijkt mij dus geweldig mooi om nu alvast eens kennis te maken met de techniek achter uurwerken zodat ik zelf al een beetje aan de slag kan. Wie weet dat dit ook een vuurtje aan zal wakkeren waardoor het niet meer zo lang duurt voordat ik verdere stappen onderneem op dit gebied.

Rutger

4 likes

Leuk initiatief!

1 like

Gaaf initiatief! Helaas raak ik mijn geduld al kwijt bij het monteren van een IKEA kastje met meer dan 8 schroeven.

Of het bloeddruk technisch dan ook een verstandig idee is met minuscule radertjes te gaan prutsen betwijfel ik ten zeerste… :flushed:

Tegelijkertijd lijkt mij zo’n klokje openschroeven ook wel weer cool…:sunglasses:

3 likes

Vergeet je veiligheidsbril niet bij het volgende zakhorloge @Klokkengek! :hushed:

3 likes

Hahaha…sindsdien altijd een bril op als ik zoiets doe. :blush:

3 likes

@koen: wil je de motivatie per pm?

1 like

Motivatie mag zowel via PM als openbaar in een reactie op dit topic :wink:

1 like

Ik sleutel on-line, maar ga liever in-lijn, zodat ik alles goed uit-lijn. En dat met een Seiko 7S26 automaatje.

1 like

Dag Koen,
Proficiat voor deze actie !
Anderen mensen ontmoeten die ook aan horloge geven EN werken is altijd een plezier. Om duidelijk te zijn moet ik zeggen dat ik helemaal niet geinterresserd ben, omdat Tilburg te ver is en om niet de plaats van iemand die ervan zou beter profiteren te nemen. Maar met een horlogemaker aan zijn desk te praten is altijd heel leerzam, zelfs met de taal grens.
Ik heb ooit eens een bezoeker zo gehad maar voor mij de hele dag in NL te praten was aan het einde een beetje moeilijk. :confused:
Cheers !

4 likes

Wat een leuke actie!
Mijn motivatie is eigenlijk meer voor mijn zoontje. Hij vind de techniek, welke achter de uurwerken schuilt, helemaal geweldig.

Heeft pas geleden ook zijn spreekbeurt gehouden over horloges waarvoor hij ook een hoog cijfer heeft gekregen. Voor zijn spreekbeurt is hij ook naar de vakschool in Schoonhoven geweest om zo veel mogelijk informatie te verzamelen.

Als je een leuke, serieuze kandidaat zoekt die zich in het vak wil verdiepen en die er ook echt iets van wil leren, is hij de persoon die je zoekt.

6 likes

Geen idee of dit een aanbeveling is om mij uit te nodigen maar ik kan oeverloos over wijn ouwehoeren :innocent:
Tuurlijk neem ik een kurkentrekker mee.

3 likes

Komt u toevallig uit Leusden, waarde heer? Indien dat zo is, dan kan ik bovenstaande volledig beamen :joy:.

2 likes

Ik heb het geluk mogen hebben dat ik een eerdere prijswinnaar was van @koen ;), en in die ene dag heb ik echt enorm veel geleerd, dus als je het ooit zou willen leren dan is dit de kans bij uitstek!

3 likes

Wat een mooi initiatief @koen👌
Ben je van plan er een verslag of filmpje van te maken voor je blog en HF?
Kunnen we misschien toch nog allen wat mee genieten en leren😉

2 likes

en is die wijn dan om de onderdelen in te reinigen? Of om zeker te weten dat je hem verkeerd weer in elkaar zal zetten?

2 likes