Watchmaker takes apart and reassembles a rolex

Kreeg dit toegestuurd via een medehorlogefanaat en wilde het graag met jullie delen. Ik vond het in elk geval erg indrukwekkend!

grt,
Bob

Zeker een mooi filmpje.

Lollig om te zien dat ie in plaats van een horloge kussentje gewoon een dikke o-ring gebruikt… werkt net zo goed natuurlijk… :slight_smile:

Ik zag ook dat ie een min of meer automatische reiniger gebruikt… aan het korfje te zien wel een Elma.
Zelf heb ik ook een Elma reiniger… maar daar moet ik zelf nog om de 10 minuten ofzo… als het kookwekkertje is afgegaan de korf in het volgende vat laten zakken… ik voel een projectje aankomen… “mompelt iets met stappenmotoren… en een arduino… :)”

Tof he, ik had hem al een gepost in het filmpjes topic. Is van watchfinder&co, er staan nog meer filmpjes op hun youtube kanaal! Enjoy :slight_smile:

vakmansschap meesterschap!
erg mooi filmpje

Paar dingen vallen me toch op…

Waarom draagt ie niks om zijn vingers. Zeker bij een hoogglans plaat wil je toch voorkomen dat huidzuren/gedeeltelijke vingerafdrukken achterblijven. En zo’n stalen pincet laat toch ook krasjes achter, zeker op messing onderdelen.

Of overdrijf ik nu?

Inderdaad zou je verwachten dat hij in ieder geval bij het opnieuw monteren finger cots draagt. Ik gebruik bij sommige onderdelen liever een messing pincet, of beter gezegd een exemplaar van fosfor brons. Tegen het krassen, maar wellicht is dat wel wat overdreven.
Verder mag hij zijn nagels wel eens knippen.
Zonder gekheid: erg knap allemaal, ik doe het hem niet na. Ik vond het meest opvallende dat hij een soort statiefje gebruikt waar hij de balans compleet met het schroefgat inprikt om te bewaren. Meestal zie je dat ze op de rug/balanskloof wordt neergelegd.

Ik ken de nederlandse benaming niet… in het engels noemt men het een “Balance Tack”

Nou is “Tack” engels voor Spijker… alleen… om het dan een balans-spijker te noemen?.. misschien iemand die de nederlandse benaming kent?

't gaat dus om dit dingetje.

en ja… ik weet het… de balans staat er ondersteboven op… ik dacht: dan hangt ie niet zo te bungelen…, maar als je er zo tegenaanstoot, dan loop je de kans dat de balans as beschadigd… tegenwoordig zet ik de balans er dus gewoon op… laat em maar bungelen… dan hangt het asje tenminste vrij…

Ik denk dat er niets overdreven is aan het voorkomen van schade… een uurwerkje is een gevoelig ding… en krassen ontsieren het…
Wijzerplaten, daar kom je sowieso niet met je fikken op… anders moet je weer poetsen…moet je niet willen…

Tja, maar zo’n balance tack is bedoeld om ruimte te creëren zodat je bij de collet kan om bijvoorbeeld de beat te regelen, of om kinkjes uit de spiraalveer te halen. Ik heb het nog nooit zo gebruikt zien worden. Ik vraag me af wat het voordeel is.

VOlgens mij zijn daar weer andere tooltjes voor… Ik heb Steffen Pahlow wel eens bezig gezien met zo’n tooltje…

een Balance Tack is volgens mij alleen bedoeld om de balans op te hangen tijdens reparatiewerk aan de rest van het uurwerk… gewoon een steuntje dus…

vanaf 4:00

leuk handigheidje van hem om nooit meer wijzers weg te laten springen.