Watchtime 2025 beurs in Düsseldorf

Afgelopen zaterdag voor het 3e jaar op rij de Watchtime in Düsseldorf bezocht, met dank aan Bernhard Strohm die zo vriendelijk was mij een dagkaart te doen toekomen. Altijd een uitgelezen kans om uiteenlopende merken of modellen te aanschouwen die bij ons niet op iedere spreekwoordelijke straathoek verkrijgbaar zijn. Uiteraard in combinatie met stadsbezoek, en op de beurs enkele bekenden de hand schudden. Diverse Duitse clubs van horlogeliefhebbers waren dan ook goed vertegenwoordigd. Van de nood een deugd gemaakt en de Cartier boutique bezocht, daar enkele dagen voordien de batterij van mijn Santos Galbée de geest had gegeven. Kon zo snel geen afspraak meer maken, dus op de bonnefooi daarheen. Overigens nog snel ter plekke een paraplu gekocht, daar de voorspellingen later die dag niet best waren, in tegenstelling tot de prachtige zonnige en warme dag het jaar ervoor. Na een kwartiertje buiten wachten (in de standaard wachtrij op een zaterdag) deze kunnen afgeven, en kon ik mijn weg vervolgen met de Dumont Black Laquer als alternatief om de pols.

Gelukkig bleef het droog en was er tijd voor een kleine brunch. Niet zo uitgebreid als het jaar ervoor samen met @cableguy, want dat kostte toen zoveel extra tijd dat we op de beurs eigenlijk een uurtje tekort kwamen. Vorig jaar zag deze er als volgt uit:

Dit jaar iets kariger, maar kon ik ook mooi op tijd weer op pad:

Kwam rond het middaguur aan, en voor de deur stonden diverse Range Rovers waarmee onder begeleiding een ritje kon worden gemaakt. Het werd direct duidelijk dat de beurs goed bezocht werd, en de piek lag naar mijn idee op 12-14u en daarna zwakte dat iets af. Echter geen moment idee gehad dat ik dingen moest overslaan of niet kon bekijken. Heb simpelweg mijn ronde dubbel gedaan, je ziet altijd weer wat anders of komt ergens in gesprek.

Het karakteristieke gebouw is opgedeeld in een grotere en een iets kleinere zaal, waarin de diverse stands goed toegankelijk zijn. In de kleinere zaal liet het licht, zoals eerder door andere bezoekers reeds gemeld, wel te wensen over. Tevens was er een ruim loungebereik met catering, een Zigarrenlounge buiten en een ruimte waar op gezette tijden diverse seminars over uiteenlopende zaken kon worden gevolgd. Toiletgebruik en garderobe zijn zelfs gratis, en met voldoende en vriendelijk personeel.

Het doel was naast bekenden de hand te schudden, merken als Serica, Beaubleu en Ba111od te bezoeken. Werd bij allen keurig en met enthousiasme te woord gestaan, zoals @ATallGuyCollectingWatches al opmerkte. Dat toch wel het voordeel van zo’n beurs, je spreekt zomaar met een eigenaar of iemand uit het management die veel meer over de gedachte achter het merk kan vertellen of welke weg ze willen inslaan en welke ideeën men nog heeft.

De Serica 1174 Parade, nu nieuw met linen dial:

De Beaubleu Smalt uit de Ecce serie:

Ba111lod Chapter 8 Moonphase:

Ba111od Chapter Black:

En de Ba111lod Chapter 8 White, net als de Black een fijn geprijsde dresser voor € 725.-

Eigenlijk werden alle stands goed bezocht, zeker merken als Laco en Sinn, die toch een hele fanbase hebben, net als Fortis. Laatgenoemde had uiteraard in @ABCSteed weer de perfecte ambassadeur voor het merk ter plaatse. Het zijn geen horloges voor mij, maar ze hebben altijd een uitnodigende stand en staan je keurig te woord.

De Sherpa Ultradive, zoals recent nog uitgebreid op Fratello besproken:

De Horage Decaflux en Horage Omnium:

Een deel uit The Citizen lijn:

De Straum Jan Mayen Titanium in Glacier White:

Bij veilinghuis Van Ham de Basculante met zeldzamere zwarte dial bewonderd:

(helaas indicatieve prijzen, waar nog een aanzienlijk toeslag op volgt)

De fraaie Favre Leuba Deep Raider Revival, waarvan het origineel met bakelieten bezel uit het eigen museum ook bewonderd kon worden:

Het wellicht nog onbekende en relatief jonge doch sympathieke merk Rosenbusch, met de fraaie en mooie geprijsde Horizon in Urban Blue:

(helaas eigen foto niet scherp genoeg , derhalve even van hun website geleend)

De in 1993 gekochte AP van een Duitse kennis van mij, tijdje terug weer in shape gebracht door Varela Atelier uit Oberhausen die ook aanwezig was op de beurs:

Ook was er (voor mijn smaak gelukkig beperkte) ruimte voor paar onvervalste Kermisklatsers, de zgn. Tsar Bomba’s, oftewel horlogerie voor een fractie van de prijs van een RM:

Ach, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Genoeg te zien, en de dag afgesloten met een laatste wandeling langs de Rijn door de stad. Uiteraard nog even langs juwelier FineArt van Kö Legende Klaus, die zijn Rolls met Submariner velgen altijd pontificaal voor de deur heeft staan:

En uiteraard in stijl afgesloten:

Had nog een uitnodiging openstaan voor een After Watchtime event in de Altstadt, maar die wijselijk toch maar afgeslagen wegens andere (vroege) plannen de volgende dag. Ben weliswaar geen bierdrinker, maar ik weet hoe dat in de praktijk bij mij doorgaans eindigt… Tot volgend jaar maar weer!

21 likes

Thanks! :pray: Een Fortis V-40 Vagabond in je collectie zou niet misstaan :wink:

2 likes

Nog HFers die aan de silent disco hebben mee gedaan?

@Andrew volgend jaar de agenda vrijhouden?

4 likes

Marc! :joy: Ja, goed man :clap:

Succes vanavond. Ik ben er helaas niet bij ivm de verkiezingen.

1 like
3 likes

Ik ben niet zo van de celeb endorsements (een Seiko is duurder door Djokovic in te huren) maar Matthias van GRIP is een leuke match en kost vast ook niet de hoofdprijs om in te huren!

1 like

Hij is officieel ambassadeur van Fortis wn al jaren Fortisfan. Kost wat maar voor de “exposure” een goede match.