Ik ben benieuwd welke ervaringen er zijn met watchwinders en de invloed daarvan op de werking van de automaat.
Om de pols loopt mijn IWC Ingenieur vijftien seconden per maand achter …
Maar in de watchwinder (Time Tutelary), die steeds drie uur stopt en dan één uur draait, wordt het anders.
Dan loopt de IWC vijftien seconden per maand vòòr! Je zou zeggen dat de watchwinder zorgt voor een “strakkere” opwinding met daardoor een andere loop.
Overdag om de pols en 's nachts op het nachtkastje loopt mijn Submariner Date 2s per dag voor. Op de winder (gemeten over een week) loopt hij 3 s per dag voor. Waarschijnlijk blijft de veer daarbij bijna 100% opgewonden.
Ik heb een winder van Barrington. Deze voert het aantal ingestelde omwentelingen in 12 uur uit en is dan de volgende 12 uur (bijvoorbeeld in de nacht) uit. Winder werkt zowel op batterijen als op netvoeding.
Edit: in de twaalf uur dat de winder in werking is voert hij het aantal ingestelde omwentelingen in intervallen uit. Bv 1 minuut aan 10 minuten uit.
Ik kan het van deze foto’s niet goed beoordelen, maar het lijkt alsof de horloges nogal vlak liggen, of is dat inderdaad gezichtsbegoocheling (3x woordwaarde).
Bij sommige horloges wil de rotor dan niet optimaal draaien, zodanig dat hij meer verliest aan lopen dan hij wint door de winder. Zelf gehad met sommige automaten, die dan stoppen na een week of zo. Bij een winder met meer verticale positie van het horloge: geen probleem.