Watchwinder ervaringen niet helemaal goed

Ik heb onlangs een watchwinder gekocht met de bedoeling dat de automaten/kinetics die ik niet vaak draag, toch op energie-reserve blijven.

Na enkele weken bemerk ik dat het niet voor alle horloges even goed lijkt te werken. Zo blijven mijn Seiko SKA489P1, Seiko SARY001 en Seiko SARB033 wel goed op niveau, maar mijn (zwaardere) Seiko SRG005P1 Sportura helemaal niet.

Komt dat omdat de watchwinder niet snel genoeg draait, of is het opwindmechanisme van een zware Sportura te zwaar om bij te laden in zo’n watchwinder?

Noot: ik kan allerlei programma’s instellen, waarbij linksom, rechtsom of afwisselend wordt gedraaid. Het lijkt voor de SRG005P1 niet uit te maken wat ik kies, hij verliest toch power…

Foto’s:

Watchwinder

SARB033 houdt wel energie

SARY001 houdt wel energie

SKA489P1 houdt wel energie

SRG005P1 raakt uitgeput

Als je de verhouding draaitijd/ rusttijd al zo groot mogelijk hebt gezet (uitrekenen), kan je de helling van de draaiplato’s steiler maken door de doos iets te kantelen. Als dit ook niet helpt dan is er gegarandeerd iets mis met het opwindmechanisme van het horloge.

Ikzelf bezit sinds een aantal weken (tot tevredenheid) de Boxy Brick en op hun site kun je lezen welk uurwerk hoeveel omwentelingen nodig heeft. Mischien dat het je kan helpen bij het instellen: https://www.beco-lifestyle.com/images/stories/pdf/beco_kaliberliste.pdf

Die sportura is een Kinetic toch? Ik heb wel eens gelezen, al kan ik het nu niet meer terugvinden, dat die bijna niet op te laden zijn in een watchwinder. Die kinetics hadden volgens mij veel meer omwentelingen nodig dan een normale mechanische automaat om op peil te blijven, en dat kunnen de meeste winders niet.

Lees mijn topic maar eens.Heb dit gepost op 14 feb 2011
Ik weet niet hoe ik deze hier gelink krijg.

GR harb

harb Schreef:

Lees mijn topic maar eens.Heb dit gepost op 14 feb
2011
Ik weet niet hoe ik deze hier gelink krijg.

GR harb

knippen en plakken doet wonderen.:smiley:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,269592

@ Houthakker Bedankt (tu)

Wat Maardein zegt,

kinetics hebben heel wat meer beweging nodig. Daar heeft Seiko speciale watchwinders voor ontwikkeld.

Anders maar regelmatig meenemen op een wandeling. In de handleiding van Seiko staat hoe ver je moet wandelen om een kinetic x-procent opgeladen te krijgen. Het is mij echter niet geheel duidelijk of er daar met “M” minuten of meters wordt bedoeld …

Paul.