Watchwinder gemaakt

Ik doe ieder jaar wel ergens een avondles.
Anders begin ik me te vervelen en verdoe ik teveel geld:slight_smile:.
Dit jaar was het Arduino en ik had een projectje nodig, een watchwinder dus.
Er kunnen twee horloges op. Opties zijn aantal draaitjes, enkel overdag of s’nachts draaien,
welke richting, continu of met kiesbaar interval enz.
Instellen gebeurt met een touchscreen. Via de GPS (werkt enkel bij het raam)
wordt automatisch de tijd gesynced. Dus je kunt je horloges aan de hand van de winder instellen.
Er is ook bluetooth en heb een app gemaakt waarin je een collectie van instellingen kan maken.
Je kan dan bijvoorbeeld instelling eta 2824 naar winder 1 sturen via de BT verbinding.
Twee stappemotoren drijven de winders aan. Dit gebeurt via overbrenging met riem zodat de
motoren zover mogelijk van de horloges blijven i.v.m. de magnetische impulsen van de motoren.
Dingen die ik anders zou doen. Duurdere motoren en steppedrivers. Het is al vrij stil maar met wat beter
materiaal zou het nog wat stiller zijn. Nu kan ik de winder enkel overdag laten draaien dus mijn slaap
wordt alvast niet gestoord.
Ik bezit maar twee automatische horloges dus dit was wel overkill. En net zoals met al mijn
afgewerkte projecten gebruik ik hem niet. Ik ammuseer me meer met het bouwen dan gebruiken:).
De stukken voor de winder zijn op de 3d printer gemaakt. Frontpaneel is op mijn cnc maschientje gefreesd
in abs. Het mees trots ben ik op mijn zelfgenaaide kussentjes.

36 likes

Ik zie visueel nog wel wat uitdaging maar technisch is het een topper. Mooi gemaakt hoor en goed over nagedacht!

1 like

Mijn beste,

Wet een technisch vernuft!!
Leuk hoor!! Ziet er zeer “futuristisch” uit!!
Knap gedaan!!
Mijn complimenten. :clap:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

4 likes

Wauw!! :open_mouth: Knap gedaan hoor, gefeliciteerd :+1:

Mooi gedaan hoor! Door de solide constructie hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat er zomaar iets afbreekt.

Tof gemaakt👍

Dat is een fraai ding!

Geweldig zeg…heel tof gedaan. :+1:

Grappig project, maar Nema17 motoren zijn denk ik een beetje overkill :slight_smile: Ik zou bijna zeggen dat je daar alle twee mee kan aansturen. Nema14 was al genoeg geweest denk ik.

Wel erg gaaf en leuk dat het zo uitgebreid is. Top! Dikke pluim. Ik lees graag de specs, download de code en repliceer de boel :slight_smile:

1 like

Gaaf zeg :+1::+1:

WoW ! Mooi gedaan, al heb ik mijn bedenkingen over jou bedenkingen over de motoren.

Waarom? Omdat ik onlangs een gedeeltelijke defect watchwinder heb gekocht en daar ook dmv riem overbrenging de winder werd aangedreven, echter wel door maar hele kleine (stille) motoren, van een paar euro per stuk.

En het zijn geen stappen motoren (die maken sowieso meer herrie dan normale dc motoren) dus ik zou als ik je de tip mag geven (zal het typen eens opzoeken mocht je dit willen weten) kleine stille standaard dc motoren gebruiken.
Ok dan weet je niet exact het aantal rotaties maar getimed kun je wel tot een benadering komen.

Stuk goedkoper en stiller !

Mooi gemaakt!! :+1:

Supergaaf!

Leuk gedaan

In de goede zin van het woord. WOW! :ok_hand:

Leuk project! Inspiratie voor een projectje hier … :slight_smile:

Wat een prachtige bijdrage aan het forum. Misschien niet het toppunt van esthetiek, maar heel duidelijk met passie gemaakt. Hartstikke leuk.
Houd ons s.v.p. op de hoogte van je horloge-gerelateerde ontwikkelingen.