Ik vraag het me ook af. Heb zelf ook een paar mechanische horloges en zit ook over aanschaf van een winder te denken.
Van sommigen hoor je dat zo’n winder goed Is voor het horloge, anderen geven aan dat eea sneller slijt?
Ik ben dus zelf ook benieuwd!
Als je ze regelmatig draagt is het geen probleem om het zonder te doen. Het is hooguit irritant om ze steeds op tijd te moeten zetten als je een andere pakt.
Ik heb twee automaten en heb 1 watchwinder. Een winder voor 1 horloge, dat ook nog eens. In de praktijk zit daar altijd dezelfde in, de seiko niet (terwijl juist die niet opwindbaar is en ook nog eens een datum-venster heeft…).
Ik vind het juist leuk ze weer eens precies op tijd, datum, GMT te zetten… Alleen voor een kostbare mechanische perpetual zou ik er een aanschaffen, maar dat probleem heb ik (helaas ) niet…
Een watchwinder maakt enkel bewegingen die ongeveer overeenkomen met de bewegingen van je pols. Dus er kan qua slijtage niets gebeuren.
Daarentegen, wanneer een mechanisch horloge te lang stil staat bestaat de kans dat de olie op de rubies gaat uitdrogen. Dan moet je het hele uurwerk reviseren.
Ik heb zelf zes mechanische horloge en probeer elke 2 a 3 dagen ze op te winden en op tijd te zetten. Een tijdrovend klusje maar niet vervelend om te doen.
Mijn advies: koop een watchwinder, gebruik het voor een horloge wat je het minste draagt. Hiermee bestaan je onderhoudt kosten en hoef je het niet vaak bij te stellen qua tijd.
Ik denk dat een winder vooral heel handig is als je een perpetual calendar hebt.
Als je bijvoorbeeld onderstaand horloge weer helemaal opnieuw moet instellen,ben je wel even bezig.
Volgens de horlogemaker van Heetman maakt het geen fluit uit vwb de eventuele service interval.
Op een winder of stilleggen, dus lekker doen wat je leuker vindt.
Ik zou 'm in elk geval even opwinden en op tijd zetten…
Gebruik de watchwinder enkel om gangreserve op te bouwen op bepaalde automaten waarvan ik weet dat de constructie niet bijzonder geschikt c.q. robuust is voor het met de hand opwinden. Dan stop ik ze de avond voor ik ze draag in de winder. De rest alles me de hand. Ook de meer gecompliceerde exemplaren.
Het belangrijkste is de watchwinder minimaal gebruiken , net genoeg om gang reserve te houden.
Een collega heeft een daytona in de kluis liggen , die kan met een kwartier beweging per dag blijven lopen.
Dus ergens tussen de 15 a 30 minuten per dag zou moeten volstaan.
Continu het horloge laten bewegen en dus op volle spanning houden kan slijtage veroorzaken
Er zijn net zoveel voor als tegenstanders vwb gebruik watchwinders en zorgt voor eindeloze discussies.
Je zult iig geen eenduidig antwoord ontvangen dus keuze is all yours.
ik heb een gisoni voor 4 horloges gekocht. Ideaal. Jarenlang horloges op tijd gezet. Wat dan weer niet kan als hij tussen 11 en 1 stil is gaan staan. Nu allemaal geen last meer van. Je kan meerdere programma’s instellen van veel opwinden tot weinig.