Watchwinder voor 2 horloges

Hallo iedereen,

Ik ben tamelijk nieuw in de horlogewereld en heb mij nu een collectie van 3 automatisch horloges aangeschaft. Ik ben dus op zoek naar jullie ervaring met watchwinders voor 2 horloges. Wat is voor jullie de beste prijs kwaliteit voor mijn vraag? Moet zeker niet het mooste te zijn, gewoon goed werken is veel belangrijker.

Alvast bedankt voor de hulp!

Vraag je eerst even af of je wel een watchwinder wil ivm extra slijtage.

Genoeg info over te vinden hier via de zoekfunctie.

2 likes

Idd en vraag je af of je die extra kosten voor de winder en het bijkomende geluid wel ziet zitten.

1 like

Ik zou het ook niet doen. Ik heb alleen maar automaten, maar het is geen enkele moeite om ze even op tijd te zetten als je ze omdoet.

Een winder zou ik zelf pas overwegen als je een horloge met ingewikkelde annual calendar complicaties en dergelijke gebruikt, maar bij een ‘simpele’ automaat met datum niet.

1 like

Blijft de eeuwige discussie…
Hangt ook af of je een goedkope of duurder exemplaar winder hebt. De duurdere winden juist genoeg op om het horloge te laten tikken. Goedkope draaien bijna continu…

Ikzelf snap het punt dat het blijven tikken van een horloge onnodige schade meebrengt, maar de eventuele schade die mogelijk is door het wekelijks losschroeven van de kroon, movement manueel verzetten, kroon dichtschroeven met mogelijks kans dat er vuil of vocht kan binnen komen acht ik groter en met een hogere herstelkost.

Dus antwoord blijft voor de topic starter: doen wat je wil doen :wink:

2 likes

Je kan ook gewoon elke dag even een paar slagen aan de kroon geven, dat doe ik en dan hoef ik hem niet elke 2 dagen om te hebben om het te laten lopen

Neem een betere die dan ook stiller is en voorzien is van een interval en aantal omwentelingen per dag.

Heb zelf deze sinds 1 jaar:

Plaats voor 4 horloges waarvan er 2 op de winder kunnen

1 like

Deze misschien?

2 likes

Misschien kan TS beter ook eerst even overleggen met z’n vrouw.

Ook in het kader van

Elektriciteitskosten waren dat toch? :joy:

1 like

:joy:
Dat was bij @Chillekasper ja maar het geluid is ook wel een puntje

1 like

Los van de discussie of je het wel of niet zou moeten doen; moet het een ‘mooie’ winder zijn of moet ie gewoon doen wat ie moet doen (als hij bijvoorbeeld in een kast komt te staan)?

In dat laatste geval; deze werkt prima, doet wat ie moet doen. Geluid valt mee.