Maar als je een automaat niet draagt staat hij stil, loopt hij niet en slijt hij dus niet.
Sorry meer er zijn mensen die hebben 1 of meerdere horloges.
Die liggen in de kluis.
Persoonlijk ben ik geen fan van winders.
Het voelt een beetje als je auto stationair laten draaien als hij heel de nacht in het parkeervak staat.
Dit overkomt mij dus ook redelijk vaak
Ik heb voor 1 horloge een winder maar dat is omdat de dag aanduiding geen quickset heeft en anders door moet blijven draaien aan de kroon. (ik kan me er niet over heen zetten die dag verkeerd te hebben staan)
In 2012 dacht men daar anders over
Als een uurwerk stil ligt, breken de oliefilmpjes tussen asjes en lagers af en die bouwen weer op tijdens het draaien. Vaak opwinden vanuit stilstand, zal dus meer slijtage geven dan laten lopen. Ligt een horloge langer stil, zou het kunnen opwegen tegen de slijtage tijdens het lopen.
Verouderen van smeermiddelen gebeurt in beide gevallen, dus daarvoor zal het niet uitmaken.
Ik ben geen horlogemaker dus ik weet niet precies hoeveel slijtage dit meebrengt, maar uiteindelijk zijn horloges gewoon gebruiksobjecten. Ik snap dat je een Vintage horloge van een ton of meer misschien niet in een watchwinder doet, maar de meeste horloges moeten gewoon kunnen. Ik heb er zelf een en het is erg handig.
Ik denk dat dat met de moderne oliën allemaal wel meevalt. Als je hem eens in de zoveel tijd even laat lopen. Geloof ik nooit dat dat slechter dan continu in een winder is.
Neuh. Ik draag m’n horloges in rotatie, ik geloof dat het erger zou zijn om ze constant te laten lopen. Da’s slijtage voor de onderdelen.
Aan de andere kant, constant stil laten staan kan betekenen dat olie aankoekt: Reiniging en een smeerbeurtje verder, en je kunt weer. Schoonmaken is minder erg dan onderdelen vervangen, dus voila.
Daarom heb ik ook een hekel aan schroefkronen. Het zijn de pakkingen die het horloge waterdicht maken, de schroefkroon is gewoon om per ongeluk uittrekken te vermijden. Maar als je de bus van de kroon aan de kast vast hebt zitten kun je zowel kroon als kast kapot draaien.
Ik wou dat horlogefabrikanten die een schroefkroon op een kast aanbieden in de beschrijving van het horloge uit de doeken zouden doen of die kast / kroonbus op onderhoud of op wegwerpen is ontworpen.