Watchwinder: wel of niet?

Aangezien ik regelmatig van horloge wissel en (bijna) allemaal automaten heb, overweeg ik een watchwinder. Is dit verstandig? Slijten de automaten dan niet meer?

Daarnaast, is het slecht voor je horloge als je ze elke keer weer op tijd moet zetten? Kroon eruit draaien ed.

https://www.horlogeforum.nl/search?q=Watchwinder%3A%20wel%20of%20niet%3F%20

2 likes

Gaat wel wat ver om een horloge gewoon op tijd te zetten.

:nerd_face: :wink:

1 like

Meningen verschillen. Maar een horloge dat stil staat slijt niet. Dus ik berg ze netjes op en als ik hem weer om doe draag ik hem even waarna ik hem goed zet. En sinds ook niet :sweat_smile: kom er wel eens na een paar uur achter dat ik vergeten ben hem goed te zetten :rofl:

3 likes

Ik heb nog weleens dat ik me een uur vergis wanneer ik m’n horloge op tijd zet. Dan staat hij een uur vroeger of later. :grimacing:

3 likes

Ik heb een watchwinder voor één horloge. Die gebruik ik alleen voor een automaat met dag en datum functie als ik tussendoor een dresser wil dragen naar een feest, ik de dag daarna de automaat weer wil dragen en ik bang ben dat de gangreserve daarvan niet voldoende is. Ik gebruik hem hoogst zelden. In zo’n geval kun je de meeste automaten ook even met de hand bijwinden en ik kijk zelden naar de dag en datum functie, dus meestal neem ik niet eens de moeite om die goed te zetten.

Als het enkel om de tijd en misschien datum functie gaat zou ik ze niet in een watchwinder doen, laat ze wel een keer in het kwartaal lopen dan blijft de olie soepel! Heb je een patek philippe grand complications dan is een watchwinder geen gek idee haha om die een keer in de week opnieuw in te stellen is een dag taak haha

1 like

Ik heb https://www.clocktab.com/ standaard open in m’n browser en begin de dag altijd met een kop koffie en (vaak) het goed zetten van een horloge.

Zie het nut niet erg in van die winders.

2 likes

Ik zet ze gewoon ff op tijd. Heerlijk ritueeltje.
Gebruik altijd de klok in de Watchville app, ideaal

3 likes

Jeetje …

50+ resultaten voor Watchwinder: wel of niet?

:wink:

PS Hier wél! Omdat ik lui ben.

Hier nog één, ook lui, twee watchwnders

1 like

Doe ik ook, het beste begin van de werkdag/week als het mij vraagt.

1 like

De horloges die ik dagelijks draag gaan al jaren op een zelf gemaakte Winder, nooit geen problemen mee gehad en de oudste is toch zeker 25 jaar oud ( Omega Seamaster).

1 like

Ja.

Kort en bondig :innocent:

Nee hoor,ze hebben gewoon toch zn service beurten nodig.

Toch is de slijtage niet nul.

1 like

Dat klopt maar niet meer of minder als je het horloge dagelijks gebruikt.

Maar wel als je hem niet dagelijks draagt en de resterende tijd op de winder zet.

Dan heb je toch geen winder nodig?

Nee dat twijfel ik ,want de bewegingen zijn het zelfde.