heb vorige week een Vanceur automaat gekocht.
harstikke blij mee natuurlijk, maar het is niet een horloge wat ik dagelijks ga dragen(i.v.m. beschadigen).
dus zit ik te kijken naar winders.
ik vind dat je nogal veel betaald voor wat je krijgt dus wil ik er zelf een gaat maken.
de vraag is nu:
moet ik ergens op letten?
dank hierbij aan: linksom/rechtsom afwisselen of maakt dat niet uit?
minimaal/maximaal toerental?
hoeveel toeren heeft een automaat per dag ongeveer nodig om geladen te blijven en kun je hem ook overladen?
ik heb zelf al wel zo’n beetje een idee, maar ben geen kenner, en wil graag info van mensen die wel weten waar ze het over hebben…
In de Uhren-Magazin van September staat alles wat je moet weten over watchwinders e.d. Met daarbij ook een overzicht en prijzen van wat er leverbaar is en het hoeft niet altijd duur te zijn.
Ben zelf voornemens om ook eens zo’n apparaat te gaan bouwen, wanneer mijn andere projecten klaar zijn. (tu)
Hier onder nog wat snelle en goedkopere opties :D:D Uit een post van heeeeeel lang geleden.
In de Uhren-Magazin van September staat alles wat
je moet weten over watchwinders e.d. Met daarbij
ook een overzicht en prijzen van wat er leverbaar
is en het hoeft niet altijd duur te zijn.
Hee Lucien,
kan je daar een scan van maken of enkele merken oid noemen die erin staan?
Ik ben zelf ook op zoek naar een betaalbare winder, maar zie ze nergens goedkoper dan 90euro. Ik zoek er dus wel eentje die goed werk met stvige kussentjes enzo.
In de Uhren-Magazin van September staat alles wat
je moet weten over watchwinders e.d. Met daarbij
ook een overzicht en prijzen van wat er leverbaar
is en het hoeft niet altijd duur te zijn.
Lucien,
Ik hou me ook aanbevolen voor een scan, het septembernummer is niet meer te krijgen bij mij in de buurt.
Ook ik houdt me aanbevolen voor een digitale kopie. Maaar rhaco’s vraag is nog niet beantwoord! Ook mij lijkt het leuk zoiets zelf te maken, maar ben verder niet technisch onderlegd. Een kleine electromotor, wat tandwielen anders zwiept hij het kastje uit en dan iets van intelligentie die er voor zorgt dat zo af en toe het geval gaat draaien. Ik zal eens op internet zoeken en mij terugmelden…
Ook ik houdt me aanbevolen voor een digitale kopie. Maaar rhaco’s vraag is nog niet beantwoord! Ook mij lijkt het leuk zoiets zelf te maken, maar ben verder niet technisch onderlegd. Een kleine electromotor, wat tandwielen anders zwiept hij het kastje uit en dan iets van intelligentie die er voor zorgt dat zo af en toe het geval gaat draaien. Ik zal eens op internet zoeken en mij terugmelden…
zie in de foto’s van lucien(waarvoor hartelijk dank overigens) dat Stetefeld een winder heeft voor 39 euro.
daar kun je met zelf knutselen niet tegenop(zeker niet met twee draairichtingen)
heeft iemand ervaringen met dit apparaat, of een idee waar ik revieuws ken vinden?
Wat rhaco zag, zag ik ook: een windertje voor 39 euro. Deze zou ik ook graag kopen, om direct daarna te openen om het elektrische schema te kopieëren (en weillicht hier en daar nog wat aanpassen)… Zo zou ik voor weinig een persoonlijke winder kunnnen bouwen. Dat is een gedachte die nog steeds ergens achterin in mijn hoofd speelt…