Water dichtheid bij horloges blijft soms toch een onduidelijk, vaag en grijs gebied. Wat kan mijn horloge wel en niet?
Hieronder een interessant artikel over de water resistant aanduidingen op horloges en wat deze wel en niet inhouden.
![]()
Ik ga me niet per merk en type kroon verdiepen in wat een horloge aan kan.
Alles met 30 en 50m WR maximaal in de regen, alles vanaf 100m WR om te zwemmen. En dan bedoel ik dat hij de branding van de Noordzee aan kan.
Alles hangt ervan af hoeveel ATM druk het horloge waterdicht houdt.
Maar die discussie was al uitgespeeld dacht ik
Klopt. Ik zwem enkel met een Vostok of G-Shock of Casio Duro dan heb ik geen zorgen over waterdichtheid.
Bedenk bovendien dat dit alleen voor (relatief) nieuwe horloges geldt, zolang je het niet regelmatig laat testen. Als de test positief uitvalt is dat mooi, maar zelfs de beste merken garanderen de waterdichtheid maar een beperkte tijd.
Horlogemakers kunnen pakkingen vervangen en dan testen, maar als de waterdichtheid daardoor niet weer is hersteld, kan een horlogemaker daar ook niets meer aan veranderen.
Gewoon 200 meter.
Kan je er rustig mee zwemmen
Tegenwoordig kan je met veel horloges al zwemmen.
Mijn. Vrouw zwem gewoon met haar Enel 5 atm
Zonder schroef kroon.
Discussies over WR zijn er al veel geweest, op HF. Maar goed, ik persoonlijk zwem uitsluitend met duikershorloges. En dan liefst een nieuw/recent exempaar of een vlak daarvoor, middels een druktest door de horlogemaker, getest (iets minder nieuw) exemplaar. Dat gaat, in mijn geval, al vele jaren goed.
Elke moderne Fortis, heeft 20ATM en ook daar krijg je 5 jaar garantie op, zonder deze tussendoor te hoeven laten checken.
-fortisthebesttoolwatches-
Ik stel geen van mijn horloges bloot aan douchewater, chloorwater of zeewater. En als ik door de rwgen moet met de honden, draag ik de Pook (200m) of de Tissot Seastar (300 meter). Dus ik breek me het hoofd niet over.