Ik heb 2 Breitlings van wat ouderdom. Ik heb 1 van de 2 een paar weken geleden laten testen op waterdichtheid en in plaats van 30ATM was deze nog slechts 0.8ATM.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik zou de horloges terug naar Breitling kunnen sturen, maar ik vroeg me af of er in de buurt van Antwerpen een horlogemaker zit die beide horloges terug op het normale niveau van waterdichtheid zouden kunnen brengen.
1 van de 2 heeft in augustus een service gehad. Niet bij Breitling maar bij een horlogemaker. Echter was zijn machine om de waterdichtheid te testen defect.
Waterdichtheid heeft veel met de kwaliteit van je pakkingen te maken (er van uitgaande dat knoppen zoals de pushers op een chrono niet gemangeld zijn). Pakkingen moet iedere horlogemaker voor je kunnen vervangen.
Is het niet zo dat het een vacuum test was en de apparatuur maar tot 0.8 bar kan aangeven?
De meeste service centers zullen denk ik niet tot 30bar kunnen testen, dan zal die naar Breitling in zwitserland opgestuurd worden.
Maar wil je er echt mee gaan duiken? 10bar lijkt me meer dan voldoende.
Als de waterdichtheid niet meer goed is ligt het er ook nog aan welke pakking niet meer goed is, sommige zijn te vervangen door universele en dan kun je het door een horlogemaker laten doen met goede test apparatuur.
Maar als je waterdichtheid echt belangrijk vind ga je toch gewoon naar een Breitling service center en laat je daar alle pakkingen verversen en heb je ook 12maanden garantie.
Ik wist dat zijn machine defect was, dus er zijn een aantal pakkingen vervangen en tot nu toe ging ik er van uit dat er minstens nog 10bar waterproofing is. Echter bleek dit niet het geval.
Ik wist dus dat de waterdichtheid niet gegarandeerd was, de prijs was ook in overeenstemming minder…
Over de servicebeurt zelf zeer tevreden, ook over de persoon zelf. Heeft zelfs achteraf nog kosteloos een originele kroon geplaatst.
Ik denk dat ik gewoon alle pakkingen ga laten vervangen en de test opnieuw ga laten doen. Indien nog niet in orde kan ze altijd naar Breitling terug, alhoewel een servicebeurtje daar niet mals is qua prijs.
Klopt. Zelfs de Emergency wordt sinds enkele jaren in NL geserviced - er zit nu 1 jongen die daarvoor gecertificeerd is. Enne - Navitimers gaan op 3 atm, de rest op 10. De machines testen simpelweg niet hoger dan dat.
Een punt van aandacht is, buiten de rubber pakkingen, de glaspakking. In principe kan niemand buiten een officieel B-service center aan alle correcte pakkingen komen. Heb net een SO van een forumlid geserviced, en gelukkig waren alle pakkingen nog goed. Aan een originele glaspakking kan ik ook niet komen. En de ruim 150 bar die 't horloge aan moet kunnen zijn toch niet te testen…
Klopt. Er zijn inmiddels 10 horlogemakers met ieder een eigen specialisatie. Vond het indrukwekkend om te zien. Helaas is het voor de normale consument niet toegankelijk maar dat is begrijpelijk.