Waterdicht testen - zelfbouw

Na 3 juweliers bezocht te hebben die geen van allen even m’n Grand Seiko SBGX061 op waterdichtheid konden testen ben ik zelf even gaa knutselen. Filterhuisje gekocht, andere onderdeeltjes uit de rommeldoos. Et voilà low budget testen op waterdichtheid bij 8 bar :sunglasses:

9 likes

Slecht idee, maar wel creatief gedacht:
je belast een horloge met maximaal 8 bar zonder dat duidelijk is of hij dicht is. Stel dat het filterhuis met water gevuld wordt en het horloge erin gelegd wordt dan kan hij volgeedrukt worden met water.

Mocht er daadwerkelijk overdruk in de kast komen en hij was lek dan is er een risico op breuk van het glas.

Een goede tester gebruikt lucht of vacuüm met een meting van de vervorming van de kast. Pas als deze test goed uitpakt dan is een natte test mogelijk.

Nog goedkoper dan uw idee is een touw van 80 meter en een water opzoeken dat diep genoeg is. :joy:

9 likes

Jaja, lach maar!
Ik heb ooit een vintage duikertje met 200m WR met als mededeling “tested to 200m” op de kastbodem gehad :see_no_evil::crazy_face:

Misschien een stomme vraag, maar hoe werkt het dan? Water en horloge er in en fietspomp erop?

Net als deze ‘wet test’. Maar dan in plaats van het horloge vanuit het droge gedeelte te laten zakken draai je nar de drukfase het filterhuis om terwijl je die drukloos maakt.

1 like

En druk toevoegen met een klein pompje.

1 like

Je hebt ook een horlogemaker nodig. Ik kan zowel nat (overdruk) als droog (vacuum) testen. Nat alleen indien het horloge een schroefkroon heeft EN door de vacuumtest komt. Maar deze heren (m/v/h) kunnen dat ook:

3 likes

Nee, andersom. Je vult de container half met water, horloge hang je er boven. Dan dichtdoen, blaast hem vol met druk. Het horloge vult zich met 8 bar aan lucht (als hij lek is!!!). Vervolgens draai de het geheel om en het horloge ligt in het water, je haalt de druk er af en als het horloge lek is, komen er belletjes uit. Zie je een lek, dan moet je het horloge terugdraaien in de lucht. Maar zolang er belletjes uit komen loopt er geen water in, en daarna blijft er nog even een beetje overdruk, dus je hebt tijd.

7 likes

De methode die @Sandy beschrijft kan inderdaad maar zou dan geen 8 Bar aanraden. Ga tot max 3 of 4 Bar.

4 likes

Inderdaad en een water test altijd zonder uurwerk want als er een groot lek is heb je kans op water in de kast

@Jakko beter ga je langs bij een horlogemaker met een professionele droog tester en loop je geen risico met je Grand Seiko
Zoiets dus

6 likes

Ik zie vaak dat getest kan worden tot 10 bar maar als je nou tot 20 bar wilt testen? Waar moet je dan zijn? Niet ieder apparaat kan tot 20 bar lijkt me.

Er is geen droogtester die tot 20 bar gaat dan moet je bijv. een natator tester hebben die kan tot 125 bar maar werkt met water dus voor je die test doet is noodzakelijk om eerst alle pakkingen te vervangen en eerst testen in een droogtester
Maar wanneer is dat nou echt nodig om zoveel bar te testen? Of je moet er echt mee duiken.
En het is een handmatige test dus je kunt ook geen bonnetje overleggen naar een klant dat die de test gehaald heeft.

3 likes

Mijn SMP ging vroeger 1 x per jaar naar Omega voor een druktest. Ik dook er echt mee.
Voor huis tuin en keukengebruik lijkt dat me giga overkill.

Toch lijkt mij dit ook niet representatief want lucht ontsnapt veel makkelijker via de pakkingen dan water.
De kans dat je belletjes gaat zien lijkt me dan veel waarschijnlijker dan dat je horloge niet waterdicht is bij die druk.

Ach, dan weet je in elk geval dat het goed zit. De natte tester van Bergeon werkt ook zo en dan tot 10 bar overigens. Alleen dan door het horloge te laten zakken;

(Edit; even plaatje omdat linkje niet goed omgezet wordt door de forumsoftware)…

https://www.bergeon.swiss/05-optique-controle-de-marche-controle-d-etancheite-controle-du-magnetisme-remontage/controle-d-etancheite/etancheite-appareil-a-controler/appareil-pour-controle-etancheite-a-pression-d-air-cylindre-o-70-mm-capacite-jusqu-a-10-bar.html

1 like

Voor hobby gebruik kan deze het ook wel aan.

Een vacuüm/druktest tot 10 bar doen wij terwijl de klant er op wacht met een geprint bewijsje, dus ik denk dat u best gewoon op zoek gaat naar een horlogemaker, geen juwelier, dat is meestal een verkoper van horloges en juwelen.

1 like

Ik laat ze altijd testen bij Weseling en Vreeker te Alkmaar gewoon droog.
Krijg je een mooie uitdraai en kan hij weer onderwater.

1 like

Voor een beetje meer (dan die van Ali+verzendkosten) zelfs op Amazon te vinden en dan is hij er kennelijk morgen zelfs nog; https://amzn.eu/d/1Pn5H36

2 likes