Waterdicht tot 300m?

Ik ben van plan een duikhorloge aan te schaffen dat tot 300 meter waterdicht zou moeten zijn. Mijn vraag is, hoe werkt dat precies en hoe gaan juweliers daar mee om. Wat gebeurt er bv. als ik 'm ergens bij een juwelier laat bijstellen? Maakt hij dan de kast gewoon heel goed dicht, en controleert hij dan met apparatuur of het tot een druk van 300m geen problemen geeft? Of wordt de kast op een speciale manier dichtgemaakt, met overdruk of zo?

Als het goed is wordt het horloge afgeperst en krijg je een uitdraai van het apparaat, zodat je kan zien wat ze gedaan hebben…ik heb alleen nog nooit gezien hoe ze het doen.

Ik de batterijen van m’n quartz klokjes altijd vervangen bij Reuter Diamonds in de Kalverstraat.
Ze doen er een uurtje over, persen hem af en het kost je iets van 25-30 euro.

Oh ja, 1 ATM staat voor 10 meter dus als je horloge tot 300m waterdicht is, moet ie afgeperst worden met 30 atmosfeer.
Er zijn ook heel wat juweliers die batterijen vervangen, maar ze geven dan geen garantie op de waterdichtheid en dat is natuurlijk compleet ruk…ik heb immers een waterdicht horloge (in mijn geval een 200m Tag-Heuer) gekocht om hem ook flink te gebruiken!

Duidelijk verhaal pevadijk, maar wat zouden ze precies doen bij dat afpersen? Klinkt alsof ze niet alleen de kast goed dichtdraaien, maar ook iets met luchtdruk doen… Iemand die dat weet?

Ik heb in m’n werk weleens te maken met afpersen van water- of gasleidingen en die zetten ze dan onder druk en dan houden ze in de gaten of de drukmeter begint te zakken…maar hoe moet je een horloge onder druk zetten???

Horloges kunnen worden afgeperst door ze in een afgesloten ruimte onder druk te zetten. Zo kunnen bijvoorbeeld horlogekasten voordat het uurwerk wordt gemonteerd in een ‘watertank’ onder druk gezet en getest. Wanneer het horloge helemaal klaar is wil men ze nog wel eens testen onder luchtdruk.

Wanneer er drukverlies optreedt kan er maar één lek zijn; verplaatsing naar / in het horloge van water of lucht (er vanuitgaande dat de apparatuur 100% in orde is).

Gerwin

De meeste (betere) juweliers hebben een apparaat om de waterdichtheid dmv onderdruk/vacuum te testen.
Door het horloge onder een stolp te leggen en onderdruk te creëren, kan de vervorming/beweging van het glas gemeten worden . Wanneer deze waarde terugloopt ondanks vacuum is het horloge lek, het glas zal terugkeren naar zijn normale positie aangezien druk (onderdruk) aan beide zijden van het glas hetzelfde zijn. Deze apparaten gaan vogens mij tot 6 atm = 60 meter.

Het afpersen van de echte duikhorloges tot 2-300 meter of meer gebeurt zelden of nooit door een juwelier maar door een servicecenter die de dure apparatuur dagelijks kan gebruiken.
Het horloge word boven water in een afgesloten ruimte geplaatst en het geheel word op druk gezet tot 20-30 bar afhankelijk van de aanduiding. Het horloge word in het water geplaatst en nu laat men langzaam de druk van het geheel teruglopen. Wanneer het horloge lek is ontsnapt er nu lucht uit het horloge en laat bellen zien. Als het horloge lek is moet het zo snel mogelijk uit het water, als de druk uit het horloge is loopt er water in.

Bij een aantal merken word er na een positief resultaat op deze test nog een druppel koud water op het glas geplaatst, zodat eventueel water kan condenseren tegen de binnenkant van het glas als extra test.

Wellicht zijn er ook nog andere manieren, Freddy ?

Seiko test ieder horloge overigens tot 150 % van de aangegeven diepte.
Voor de duikhorloges is er een din-norm die ook een “overcapaciteit” vwb de waterdichtheid vereist, ik meen 25 %

Bedankt voor het duidelijke verhaal Lucien, de druktechniek wordt dus puur gebruikt om het horloge te testen… Worden er ook nog speciale technieken gebruikt om het horloge te sluiten? Wat als de tests negatief zijn en het horloge lijkt te “lekken”?

Voor zover ik weet kan een horloge alleen lekken langs de pakkingen en niet door de kast of het glas.

Normaal gesproken zijn dat dus een achterdeksel pakking, een kroonpakking en een glaspakking.

(Er zijn overigens horloges die geen achterdeksel hebben aangezien de kast en achterkant uit een geheel zijn, Bijv. div. Seiko Tuna-cans en de Omega Ploprof en dat is al één kans minder op mogelijke lekkage)

Als ze lekken ondanks nieuwe pakkingen kan dat mijns inziens alleen te maken hebben met niet helemaal goed terechtgekomen pakkingen (is mij ook al eens gebeurd) of wellicht een gedeformeerd achterdeksel/sluiting.

Roest ofwel een deels weggevreten kast of deksel hoeft verder geen betoog. Ook dat komt voor ondanks het gebruik van RVS, zoutwater is blijkbaar agressief.
De nieuwe Sinn U1 en U2 die uit U-boot staal zijn gemaakt ondervangen dit probleem. (laten we hopen: geen Kursk-staal)

Ik vermoed dat de meeste lekkages voorkomen bij de kroonpakking aangezien deze het meest in beweging is en daarbij ook het meeste met stof , vuil en bijv allerhande sopjes in aanraking komt.

Een schroefkroon schijnt overigens geen extra waterdichtheid te creëren. Dus een klokje zonder schroefkroon en toch 200m waterdicht is heel goed mogelijk.

Overigens is de methode van Gershwin zeer aannemelijk aangezien er geen water aan te pas komt en deze test dus veiliger is voor de inhoud van het horloge.

Klopt Lucien, mooie uitleg, minder werk voor mij.

Bij de oudere duikhorloges waar nog plexiglazen gebruikt worden, kan wel water door de plexi komen doordat het glas er jaren onder spanning gezeten heeft in de kast. Deze glazen hebben aan de binnenkant een stalen ring die een tegendruk geeft bij het inpersen van het glas. Na jaren ontstaan er dus microscopisch kleine barstjes in het glas dat water kan doorlaten.

Onderdruk is één mogelijkheid. Maar bij alle grote merken worden de kasten getest onder druk en in water. Mij interesseert het niet of die kast of glas zoveel microns vervorming geeft. Bij mij gaan ze in het water, twee verschillende toestellen, de eindtest kan bij mij gaan tot 60.BAR.
Daarna de condenstest met opwarming van het horloge tot 60° en dan alleen glas afkoelen met koude druppel.
Om zeker te zijn bij het dichten van het horloge dat de omgevingslucht droog is, worden de kasten gedicht in de diepvriezer, is 0 % vochtigheid.
Een joint of rubber kan altijd vervormen bij het dicht draaien van de bodem bv.
Daarom wordt iedere pakking met silcon 7 vet behandeld om goed te glijden.
Bij de kontrole van water wordt altijd de kast getest zonder uurwerk, daarna met uurwerk. Moest er de eerste keer toch een lek zijn, was het uurwerk vol water met alle gevolgen van dien. Daarom die dubbele test.
Aparatuur voor waterdichtheid is zeer duur.