Waterdichtheid bij nieuw horloge en nieuwe batterij

Hallo geachte forumleden,

Ik zou graag aan jullie een vraag stellen die mij bezighoud vooraf ik een nieuw horloge koop bij de plaatselijke juwelier. Ik heb mijn ogen laten vallen op een horloge van het nederlandse merk Olympic. Model OL70HSL021. Dit horloge is al, naar mij logisch nadenken, enige tijd in voorraad bij de plaatselijke juwelier omdat het horloge uit de zomercollectie van 2011 komt en Olympic dit model enige tijd niet meer produceert. Het horloge heeft een prijs van €89,- wat ik een aantrekkelijke prijs vindt voor een aantrekkelijk horloge. Het horloge is 5 atm waterdicht. Echter zie ik, na enkele keren langs de kast waar alle Olympic horloges bij elkaar zitten gelopen te hebben, dat het batterijtje van het horloge waarschijnlijk leeg is. Dit omdat de wijzers van het horloge niet bewegen. Ik weet dat het een horloge op batterij is en niet een automatisch of kinetisch uurwerk heeft, dus daar kan het niet aan liggen. Het pinnetje wat vaak tussen de kroon en de kast zit om het uurwerk te stoppen zit er niet meer op en de kroon is gewoon helemaal ingedrukt. Dus daar kan het ook niet aan liggen. Als ik het horloge besluit te kopen dan zal er dus een nieuw batterijtje in het horloge moeten waarvoor logischerwijs het horloge geopend moet worden. Nu is het zo dat juweliers vaak aangeven dat een horloge na openen niet meer gegarandeerd kan worden op de waterdichtheid. Nu mijn vraag aan jullie: zijn jullie het met mij eens dat bij aankoop van een nieuw horloge dat 5 atm waterdicht is waarbij de batterij vervangen moet worden bij aankoop ook gekeken moet worden of het horloge nog wel 5 atm waterdicht is en zo nee, dat de juwelier het horloge op zijn kosten weer waterdicht moet maken tot 5 atm?
Ik ben benieuwd wat jullie meningen hierover zijn en of mensen dit ook hebben meegemaakt bij aanschaf van een nieuw horloge.

1 like

Ik zou er bij een 5 atm horloge niet echt een punt van maken. tenzij je er mee het zwembad in wil. Dat zou ik so-wie-so niet doen met een 5 atm horloge, ook al is het nominaal geschikt voor zwemmen aan de oppervlakte. :wink:

Zou de winkelier vragen het horloge werkend te maken & vragen volledige garantie te verlenen op het geleverd horloge. Dit soort horloges wordt niet getest op waterdichtheid gedurende de productie, dus dat moet geen big deal zijn. Denk ook dat de pakking van de kroon kritischer dan de pakking van de deksel.

Ligt een beetje aan de juwelier.
Is hij ook horlogemaker en heeft hij een werkplaats met het juiste gereedschap?
Na het vernieuwen van de batterij moet er een nieuwe pakking in de caseback
zo’n rubber o-ringetje kost een paar dubbeltjes.
Hierna moet het horloge in de compressor om de waterdichtheid te meten.
In zo’n apparaat zit een minuscuul naaldje dat ‘voelt’ of het glas een beetje indeukt
bij het opvoeren van de druk.
Dus als het horloge lek is zal de druk binnen het horloge even hoog worden als er buiten
en het glas zal niet indeuken.
Maar lang niet iedere juwelier heeft zo’n ding staan dus dat zal hij dan kosteloos moeten
uitbesteden.

Maar ik zou me bij een WR van 5ATM niet te druk maken.
Spat waterdicht zal hij wel zijn na de batterij wissel maar ik zou er niet mee douchen
of zwemmen.

2 likes

Dit is een dresswatch met leren band; daar ga je niet mee douchen vriend! :slight_smile:

Overigens ben ik het wel met je eens dat als je een horloge “nieuw” koopt dat ie dan aan de specificaties moet voldoen. (5 ATM)
Desalniettemin raad ik ja aan dit horloge ver weg te houden van water; daar is ie niet voor bedoelt.

1 like

Niet moeilijk doen , niet gemaakt om in de buurt van water te komen.

Staat al 6 jaar in de etalage… Ik zou eens 'n smerig bod proberen… Die had al tig keer verkocht moeten zijn.

1 like

Waterdicht maken van een winkeldochter met batterij lijkt mij een slechte investering (op het moment dat je met zo’n Olympic de winkel uitloopt is die nog maar de helft waard, iedere euro die je er in stopt is extra geld weggegooid).

Dat het daarbij ook nog eens op een leren band zit helpt ook niet mee want ook al is je horloge weer (spat)waterdicht, je bandje help je dan alsnog naar de Filistijnen als je er mee het water in gaat.

Conclusie; als je het leuk vind, kopen maar dan wel met een fikse korting aangezien hij al sinds 2011 in de etalage ligt (niemand wil 'm blijkbaar) en dan gewoon op het droge dragen en niet mee in de buurt van water komen.

1 like

Winkeldochter???

Eehhh… :thinking:

Ik heb even naar dit horloge gegoogled uit nieuwsgierigheid. Online was €89 een gangbare prijs in Nederland. Het is niet echt een superaanbiedingen.

"Een winkeldochter is een onverkoopbaar artikel dat lang in een winkel ligt. In overdrachtelijke termen wordt het soms gebruikt voor een meisje dat niet getrouwd geraakt.

Het is in sommige gevallen voor een klant interessant een winkeldochter te kopen, omdat het vaak nog een oude prijs heeft. Door regelmatige opruimingen en assortimentswisselingen zijn winkeldochters die jaren in een winkel liggen in de meeste branches zeldzaam geworden. Winkels met een uniek assortiment, zoals een antiquariaat, hebben wel nog regelmatig te maken met winkeldochters." (Bron:Wikipedia)

5 likes

Nooit van gehoord.
Weer iets geleerd.
Thanks :ok_hand:t2:

1 like

Ik zou daar nog drie keer over nadenken. Het betreft een horloge wat wellicht 5 jaar of meer in die kast heeft gezeten, en je weet niet hoe lang dat uurwerk met een lege batterij in die vitrine zit. Ook de pakkingen zouden na vijf jaar nagekeken moeten worden.

Ik zeg niet vervangen, maar een druktestje en garantie op het uurwerk zouden geen overbodige luxe zijn.

Gegeven de afschrijving die je op zo’n Olympic mag verwachten (zodra je de poort uit loopt is ie nul waard) zou ik 'm proberen te scoren voor 3 tientjes en 'm gewoon dragen tot ie uit elkaar valt.

1 like

Deze is blijkbaar op 10 januari van dit jaar via Catawiki verkocht…

Voor 30 euro’s vind ik het wel mooie koop

Dank voor de antwoorden. Ik denk dat ik door vakkundige meniningen van jullie toch afzie van de koop. Ik weet inderdaad niet hoe lang de batterij in het horloge al leeg is en ik ga inderdaad niet het risico lopen dat het horloge defect raakt na aankoop. Blij dat ik even hier de vraag heb gesteld. Ik denk dat ik bij een andere juwelier model OL89HSL020 ga kopen. De juwelier besteld het horloge dan 100% nieuw voor mij bij de Olympic dealer. Kost €59,95. Nogmaals bedankt voor de tips. Laat me even weten wat jullie denken van model OL89HSL020. Gewoon uit nieuwschierigheid. Iemand goede ervaringen met het merk Olympic?

2 likes

Naar verluid “het huismerk van juweliers”. Meer informatie onderaan deze link:

HorloG heeft al uitleg gegeven zie ik. :+1:

Ik zou sowieso niet zwemmen met een horloge van 5 atm/50 meter. Als je er echt mee wilt gaan zwemmen (of snorkelen dan wel duiken) zou ik voor een horloge gaan met minimaal 10 atm/100 meter. In het geval van duiken minimaal 20 atm/200 meter.
Daarnaast heeft het horloge zo te zien en lederen band. Die band zou ik al helemaal ver van elke vorm van vocht of nattigheid houden.

Weinig mis met het horloge als je het font op de wijzerplaat kunt hebben. Olympic is wel een plakmerk van jewelste in die zin dat het moeilijk te raden is waar de componenten vandaan komen. Of dat je stoort of niet is een persoonlijke zaak. Ikzelf zou dan liever een Timex Easy Reader scoren voor dat geld. Waarom weet ik niet.

In dit geval is zowel de Timex als het Olympic horloge 30 meter waterresistent, wat er op neer komt dat je amper in de richting van het horloge kunt niezen zonder dat ie vol loopt. Ook het glas is mineraal, wat wel bekrast kan raken maar wat je niet zelf weer kunt polijsten. Da’s voor mij een hekel punt omdat ik niet van krassen op glas ben.

Ik zou meer uitgeven voor een horloge wat saffier heeft, of minstens hardlex. Als ik op bol.com die Olympic opzoek staat deze Pulsar er naast in de categorie “mensen bekeken ook”:

Met 100m WR en een Seiko uurwerkje al een solide keuze. Nog steeds met mineraalglas, maar OK. Natuurlijk komen we voor 70 Euro in een Seiko discussie terecht:

Dat zijn allemaal 37mm Seiko automaatjes die je voor 70 Euro kunt scoren, en ik vind het stuk voor stuk horologisch interessanter dan die Olympic. En in mijn ervaring is Hardlex beter dan gewoon mineraalglas.

8 likes

Heb je toevallig verkooplinks van waar ik die seikos zou kunnen kopen. Met name de bovenste vindt ik zeer mooi.
Alvast bedankt voor de te nemen moeite.