Waterdichtheid checken

Ik heb tot voor 2 weken terug mijn 13 jaar oude Citizen ( ik weet niet of jij dat een kwaliteits uurwerk vindt :grimacing: ) gewoon gebruikt bij alles, dus ook bij activiteiten met water.
No Problem, is nu weg voor een beurt en wordt dan ook gelijk weer op wr getest.

1 like

Top! Dat zijn de antwoorden waar ik op hoopte!

https://forums.watchuseek.com/f6/diy-water-proof-tester-how-build-10-atm-100m-watch-water-pressure-tester-%2440-4319282.html?amp=1

Succes :slight_smile:

Wat een collectie man
Heerlijk

Ik zou voor de zekerheid toch wel checken wat voor apparatuur ze gebruiken om de waterdichtheid te checken.
Zie vaak genoeg dat ze alleen een vacuum tester hebben bij een juwelier en dat geeft wel een indicatie maar zonder druk test geeft dat geen goed beeld.
Het veiligste is een droogtester, zoiets

Dan heb je ook geen risico dat er vocht in je horloge komt mocht die toch niet waterdicht blijken te zijn.

Maar dan nog is een test alleen een moment opname en als de pakkingen niet meer al te best zijn zou die nog wel waterdicht kunnen testen maar onder andere omstandigheden zou het kunnen dat er wel vocht in kan komen.

Als je gaat zwemmen met je horloges zorg dan dat je de pakkingen eens in de zoveel jaar laat vervangen en laat testen dat is de enige zekerheid.

4 likes

In een bak water gooien en kijken hoe die eruit komt.

Ik heb werkelijkwaar geen idee.:laughing:

Wat professionele waterdichtheidstesters doen is het reservoir voor de helft vullen in lucht, dan de druk naar bijvoorbeeld 3 bar brengen (afhankelijk van de diepte die je wilt testen). Het horloge hangt dan nog boven het water. Daarna draaien ze de bak om en ligt het horloge in het water, je horloge kan dat normaal prima hebben want de druk is aan alle kanten gelijk. Dan halen ze aan de luchtkant het ventiel los, die zakt heel snel naar 1 bar. Je horloge heeft, als hij lekt, dan 3 bar en begint bellen te blazen. Is hij goed, was de druk 1 bar en kan hij er prima tegen en komen er geen bellen uit.

5 likes

Mijn tester werkt alleen met lucht en meet de vervorming van de kast bij zowel onderdruk als overdruk, dat geeft de meeste zekerheid en kun je ook de test resultaten op een bonnetje uitprinten.
Een druktester met water gebruik ik alleen om een lekkage op te sporen.

1 like

Doe ze meteen in het water.
Om een lek op te sporen is nieuw voor me,…

Hier ook, mijn Tudor sub uit 1990 gewoon mee het zwembad in, van de glijbaan af etc. Was na een servicebeurt dus geen probleem. Zou ik nu toch niet meer zo snel doen moet ik eerlijk zeggen, doordat ook dat ding gewoon als een speer in waarde is gestegen. Ergens toch jammer maar ik zou behoorlijk ziek zijn als ik na een duik zou merken dat de originele pearl uit de bezel zou zijn verdwenen…

1 like

Bijouterie zou ik mee oppassen. Semi-juweliers als Lucardi en Siebel zou ik ook mijden.

Ik ging even langs de “juwelier” in het dorp hier in om de Sub en de GMT van mijn vrouw op waterdichtheid te testen voordat we er volgende week mee de oceaan in duiken. Komt er na 5 minuten wachten in een lege winkel een of andere ouwe knar met z’n arm in een mitella achter een gordijn vandaan. Ik vraag of ze waterdichtheid kunnen testen: “Ja kan, geef maar.” Hij pakt m’n Sub, legt hem hardhandig op de balie om de achterkant te bekijken: “Als onlangs het batterijtje is vervangen, zou hij waterdicht moeten zijn”. Ik zeg: “Voorzichtig ermee a.u.b. en het is een automaat. Hoe test je eigenlijk, nat of droog?” “Ik heb beide apparaten.” Pakt ie een plastic zakje, mikt beide klokjes erin, ik hoor de kasten tegen elkaar tikken en hij verdwijnt snel achter het gordijn. Komt ie na een kwartier wachten weer terug met 2 zeiknatte horloges. “Zo da’s 10 euro. Hoe diep ga je zwemmen? Dieper dan 30 meter?” Ik kijk hem aan: “Niemand zwemt 30 meter diep. Hoeveel bar heb je getest, 3? Waarom heb je nat getest als je ook een droog apparaat hebt en toch maar 3 bar meet?” “Ja ik weet niet zo goed hoe die werkt.”

6 likes

Toch zou ik er voor zorgen dat de druk in de werkruimte niet te snel naar atmosferisch gaat.
Bij een heel klein lek, kan de druk in de kast dus oplopen naar 3 bar. Dat is dus 3 bar overdruk.
Als je de werkruimte te snel nivelleert, kan door het drukverschil in het uurwerk (waarschijnlijk rond 3 bar) naar 0, het glas er af springen. Dan heb je enig meerwerk.

2 likes

Oh my god…:tired_face: Wat een aanfluiting.

Zeg jij dan niet zoiets als, weet je wat laat maar. Geef het zakje maar hier. Als ik mn horloges wil beschadigen doe ik het wel thuis !

1 like

Hahaha. Wat?

Ik moest huilen en lachen tegelijk.

Ik kan dit verhaal bijna niet geloven…

1 like