Waterdichtheid checken

Het is weer vakantietijd. Elk jaar laat ik voordat ik op vakantie ga het klokje dat ik meeneem altijd even checken bij de lokale juwelier of deze nog waterdicht is. Je zult er na een frisse duik in Baia dos Golfinhos maar achter komen dat je de rubbertjes van je vintage GMT niet meer helemaal lekker meer zijn.

Nu zou ik graag m’n gehele verzameling regelmatig willen checken, want ook buiten de vakantie om kun je na een avond vol goedkoop bier en rondborstige dames onverwachts aan het skinny dippen geraken in de Maarsseveense Plassen.

Ik vind het een beetje sullig om om de zoveel tijd met een zak vol klokjes het meisje van de lokale bijouterie aan het werk te zetten. Hoe lossen jullie dit op? Heeft iemand misschien een tip voor een goede tester voor thuis?

3 likes

Altijd handig inderdaad. Koop bijna al mijn gereedschap en toebehoren bij Cousins.

Hier een link met alle soorten en maten:
https://www.cousinsuk.com/category/waterproof-testing-machines

Kleine toevoeging had de ELMA; was prima
Nu de Bergeon van 30atm: stukje beter

Denk er nu over om nog een te upgraden. Enkel is dan meer voor de heb. Heb maar enkele horloges biven de 30atm.

:thinking:

@RLC; Laat je >30atm horloge zien!!

8 likes

Ik vermoed na het zien van de prijzen hij gewoon bij “het meisje van de lokale bijouterie” gaat blijven langsgaan… :rofl:

Leuker en kost niet zo veel. :wink:

3 likes

1 keer per jaar even een uurtje bakkie doen… :wink:

Ik ben verbaasd hoe goedkoop spul ertussen zit. Dat roept bij mij wel meteen de vraag op of dat dan wel betrouwbare metingen zijn?
Wel leuk om eens te proberen. :+1:

1 like

Ik heb een keer een WD-tester van marktplaats kunnen plukken.
Niet dat ik hem erg vaak gebruik, maar het is wel erg handig.

1 like

Die Elma vind ik ook niet duur en destijds voor het proberen gekocht. Is één van de betere bekendere merken en werkt verrassend goed.

Als je meer/beter wil dan gaat het de kant op van een prijzig horloge.

3 likes

Wat zie je goedkoop staan dan? De revealing gel? De apparatuur is duurder dan mijn Puch van vroeger.

5 likes

Dat zijn ‘from’ prijzen. Klik maar eens aan, dat gaat om onderdelen en gels.

2 likes

En de Black Bay 200m

9 likes

Ah ik zie het al, was te snel.

2 likes

Doelde meer als gratis tip voor een nieuw topic.
ps. Zie dat de meeste er niet bijhoren; eentje zou mogen.

2 likes

Van de andere kant kun je - met op de gok een goedkoop duikertje om je pols - voor dat geld meerdere malen met heel veel dames in het water springen zoals TS dat doet.

Ik heb een paar horloges waarvan ik zeker weet dat ze waterdicht zijn. En met de rest ga ik het water gewoon niet in. Niet te doen om tientallen horloges altijd waterdichte houden, imo.

2 likes

Hoe It het met waterdichtheid van “oudere” modellen eigenlijk? Kan je verwachten dat een, zeg, Omega Planet Ocean van 2003 of iets dergelijks nog duikgeschikt is? Uiteraard na getest te zijn. Of is een duiker zijn duikfunctionaliteit wel kwijt na een jaar of 10?

Dat zal dus uit de test blijken :wink:

2 likes

De test is dus definitief en betrouwbaar? En waar ik eigenlijk het meest nieuwsgierig naar ben, is het waarschijnlijk dat een zeg, 15-20 jaar oud kwaliteitsuurwerk nog de test zal halen?

Als de pakkingen in orde zijn zou er geen probleem moeten zijn, let wel op dat een lektest altijd een moment opname is zoals forumlid en horlogemaker PeterLC mij onlangs vertelde nadat mijn Glycine Airman door hem getest was.

2 likes

Bedankt voor je antwoord, ik vroeg me het zo af. Niet dat een oudere Seamaster of Submariner nu de eerste keus zou zijn voor een potje duiken. Maar… als een duikhorloge niet meer onderwater gebruikt kan worden zou dit afbreuk doen aan de emotie voor mij.

Waarom niet gebruiken?!
Oud of niet als het werkt dan werkt het. Mijn Sub uit ‘93 mag soms gewoon mee de diepte in.

Enkel test ik meestal zelf een horloge even snel van te voren of die nu nieuw is of niet.

Ook met nieuwe horloges kan iets mis zijn en heb daar al genoeg ervaring mee en over gelezen. Uiteraard is de kans heel klein, maar het is een werkje van niks.
Nu ook volop het zeewater in met een relatief nieuwe Citizen chronometer en toch even getest.

4 likes