Waterdichtheid en kroon

Ik vroeg me af hoe het zit met de waterdichtheid en de kroon (met pakking, etc).

Ik heb begrepen dat waterdichtheid bereikt wordt door de pakkingen die ruimtes ‘sealen’, waardoor er geen water langs kan.

Maar hoe komt 't dat sommigen claimen dat een horloge die bijvoorbeeld niet dichtgeschroefd is, door de pakking nog steeds waterdicht is? Dat terwijl anderen zeggen dat als ze de kroon opentrekken, ze 't horloge laten luchten?
Of komt 't doordat de stand tussen uit de schroef positie en de ‘tijd/datum’ verstel positie zoveel anders?

Hoi Marnix,

Er zijn veel gradaties in “waterdichtheid”, aangegeven in atmosfeer of meter (één atmosfeer staat gelijk aan 10 meter).

De horloges die bv tot slechts 20 meter waterdicht zijn, zijn niet geschikt om ook daadwerkelijk mee te gaan zwemmen; in de praktijk zijn deze slechts spatwaterdicht waarmee wordt bedoeld dat je hem aan kan houden als het (licht) regent. Deze horloges kunnen voorzien zijn van een niet-geschroefde bodem.

De horloges die 10 atmosfeer (100 meter) of meer waterdicht zijn, zijn vrijwel altijd voorzien van een schroefbodem waardoor een hogere en meer gelijke druk op seals ontstaat om de waterdichtheid te garanderen. Tevens zijn deze horloges vrijwel altijd voorzien van een geschroefde kroon en (in het geval van een chronograaf) vaak ook van geschroefde pushers. Ook hierdoor ontstaat dus een hogere druk op de seals. Wanneer de kroon niet is dicht geschroefd zal het zeker niet tot veel atmosfeer waterdicht zijn.

Mij is ooit uitgelegd dat een schroefkroon niet voor de waterdichtheid is. Het voegt een bescherming toe tegen vuil en ongewenst draaien van de kroon.
Veel schroefkronen hebben wel een extra pakking in de kroon die bij het aandraaien tegen de "tube"aan komt. Dus het voegt wel waterdichtheid toe.

In de handleiding staat meestal wel dat de kroon dicht moet voor waterdichtheid. Ik denk dat je met het dichtdraaien van de kroon de pakking/rubber aandrukt zodat hij ook onder druk goed afgesloten blijft

zie ook het Triplock systeem van Rolex, waarbij Rolex overigens ook de waterdichtheid garandeert als de kroon niet is dichtgeschroefd.