Ik vraag me af hoe een horloge op waterdichtheid wordt getest ?
( Enfin, zonder ze te laten verzuipen natuurlijk
)
Ik heb al zoân toestelletjes gezien, maar ik zou graag eens weten hoe dit werkt en hoe lang zoân test eigenlijk duurt ?
Ik vraag me af hoe een horloge op waterdichtheid wordt getest ?
( Enfin, zonder ze te laten verzuipen natuurlijk
)
Ik heb al zoân toestelletjes gezien, maar ik zou graag eens weten hoe dit werkt en hoe lang zoân test eigenlijk duurt ?
Er zijn verschillende manierenâŠ
De twee basismethodes zijn: Water (waar je effectief door overdruk lucht ziet ontsnappen uit het horloge - en dus niet omgekeerd), en VacĂŒum (waarbij lucht in de behuizing expandeert in een vacĂŒum-omgeving en een sensor de expansie - of het ontbreken ervan- meetâŠ).
De watermethode zie je hier:
De vacĂŒummethode:
https://shop.bergeon.ch/pages/product_details.php?langue=2&id=1197088
Waarschijnlijk zijn er nog andere manieren om dit te meten, maar dit zijn in elk geval de meest gangbareâŠ
MVG,
Chris.
Waarschijnlijk snap ik het niet goed, maar bij methode 1 ( water) komt er toch vocht in het horloge ???
Dan ben je toch al verplicht het werkje uit de kast te halen, te demonteren en te drogen ???
Bij methode 1 wordt de cylinder half met water gevuld, daarna wordt het uurwerk boven het wateroppervlak gehangen, het deksel gesloten en wordt er lucht in de cylinder gepompt (met de hevel). Zo creĂȘert men een overdruk (3 tot max. 6 atm).
Als het uurwerk ergens nog een âopeningâ heeft waardoor water evt. kan binnendringen, wordt het via die weg nu tevens met lucht âopgepomptâ resulterend in een overdruk in de kast).
Daarna laat men het uurwerk âte waterâ en laat men de druk in de cylinder langzaam zakken.
Is het uurwerk niet waterdicht, dan zal eerst het teveel aan lucht (dus overdruk in de kast) ontsnappen in het water (de belletjes).
Laat men (in dat geval) het uurwerk in het water hangen, dan zal uiteraard de overdruk in de kast stilaan zakken tot nul en kan er water via de omgekeerde weg terug âinsijpelenâ in de kast, dus daâs niet de bedoeling !.
Als er belletjes ontsnappen kijkt men snel waar ze ontstaan, en haalt men het uurwerk onmiddellijk daarna terug uit het water, terwijl de druk langzaam normaliseert.
Is het uurwerk waterdicht, dan ontsnappen er geen belletjes, aangezien er ook geen extra lucht in de kast gepompt kon wordenâŠ
Het voordeel van deze methode is dat men meteen kan zien âwaarâ het probleem zich situeert (bvb bij de kroon, rugdeksel, glas enzâŠ)
MVG,
Chris.
Bij methode 1 wordt de horloge compleet in een stolpje boven het waterniveau gehangen dan wordt in de stolp druk gepompt(hoeveelheid druk is afhankelijk van waterdichtheid) dan wordt het horloge in het water gehangen en als het horloge in het water hangt dan wordt de druk verlaagd naar buitenluchtdruk.
Komt er dan belletjes uit de horloge dan is hij niet goed en moet overnieuw open en dicht gemaakt worden.
Wijnand
In de tijd dat ik aan het typen was heeft morse al geantwoord
Ik doe eerst de test met de vacuumpomp, kan men de vervorming of het omhoog komen van het glas meten in microns.
Daarna in de drukpomp zoals hierboven reeds goed uitgelegd, zonder het uurwerk in, voor de zekerheid.
Is deze test goed wordt het uurwerk gemonteerd nadat de kast goed gedroogt is.
Terug dezelfde test.
Als laatste doe ik de condenstie test, kast opwarmen tot ong. 60°, dan alleen het glas afkoelen door er koude waterdruppels op te doen. Indien de luchtvochtigheid in de kast te hoog is zal er direct een waterdamp ontstaan aan de binnenkant van het glas. Daarom altijd een lage luchtvochtigheidsgraad in mijn atelier.
Bij echte duikers gaat deze in een hoge drukcylinder (tot 60 bar) , als laatste test.
@ Morse: Dank je ! Het is zonneklaar nu ! 
@ Morgan: kan gebeuren hé :D, toch ook erg bedankt hoor.
@ Freddy: Wow, ik wist niet dat er apparatuur bestond om zulke kleine vervormingen te metenâŠ
En ja, er zal wel verschil zijn tussen een horloge waarmee je naar het zwembad wil gaan en eentje dat je gebruikt om écht te duiken.
Maar ik doe alleen aan desk-diving