Heb onlangs een duikershorloge (Seiko SKX171H) gekocht met automatisch uurwerk. Nou zit er condens in het horloge. Gebeld met verkoper en die geeft mij aan dat dit waarschijnlijk komt omdat ik de kroon niet (goed) dicht zou hebben gedaan en er daardoor vocht in het horloge zit,…
Vooralsnog zal ik dus eerst het horloge gaan drogen boven de kachel met een losgeschroefde kroon en dan nog eens kijken of het horloge idd condens vertoont.
Maar wat ik mij af vraag of deze opmerking van de verkoper wel klopt? Hij geeft namelijk aan dat er geen garantie zit op waterschade,…
Ik vind dit altijd erg lachwekkend.
Hoe kan een verkoper door een telefoon zien dat dit waarschijnlijk het probleem is geweest?
Waar heb je dit horloge gekocht?
Het laat zien wat voor een slechte verkoper je aan de telefoon hebt gehad.
Hoe oud is het horloge?
Ik zou gewoon terug gaan als het garantie is en eisen dat het horloge naar seiko gestuurd moet worden, de firma seiko is op service gebied zeer goed.
Gekocht via www.horlogehuis.nl Horloge is van eind februari 2009. Terug gaan naar winkel is dus niet echt een optie,…
Vond het zelf ook al een redelijk apart verhaal, maar aangezien ik altijd open sta voor de denkwijze van een ander ermee ingestemd om eerst te proberen het horloge te drogen,…
uit elkaar halen
wat de kroon betreft, dat kan best waar zijn
als een horloge waterdicht is, is het zeer waarschijnlijk dat de kroon niet vast heeft gezeten
uit elkaar halen
wat de kroon betreft, dat kan best waar zijn
als een horloge waterdicht is, is het zeer
waarschijnlijk dat de kroon niet vast heeft
gezeten
Inderdaad. Lijkt mij ook een redelijk logische verklaring, hoewel dit natuurlijk niet altijd op gaat.
Als je 100 keer gebeld wordt door mensen die last hebben van condens in het horloge en bij 99 van die mensen is het de oorzaak van een geopende kroon dan kan ik me voorstellen dat de verkoper dit in eerste instantie als oorzaak ziet…
Ik denk dat het een logische conclusie van de verkoper is dat de kroon per ongeluk niet dichtgeschroefd is geweest terwijl het horloge in contact is gekomen met water. Ik ben het met Johan195 eens dat het lastig is om op afstand te bepalen wat de oorzaak van een dergelijk probleem is maar denk dat dit een “no-brainer” is.
Wat zou anders de oorzaak kunnen zijn? Als het nou elk ander horloge was, het kunnen natuurlijk de rubbers zijn maar een Seiko duiker niet waterdicht? Dat lijkt me sterk.
Groeten,
Stefan
P.S. Blijft natuurlijk een vervelende situatie voor je Jan, ik raad je aan om toch minimaal de deksel van het horloge eraf te halen en het liefst eigenlijk ook het uurwerk uit de kast te halen om het “los” op te laten drogen. Dan kun je ook meteen zien of er zichtbare schade is aan de afdichtingsrubbers die de niet-waterdichtheid anders zou kunnen verklaren.
Heb onlangs een duikershorloge (Seiko SKX171H)
gekocht met automatisch uurwerk. Nou zit er
condens in het horloge. Gebeld met verkoper en die
geeft mij aan dat dit waarschijnlijk komt omdat ik
de kroon niet (goed) dicht zou hebben gedaan en er
daardoor vocht in het horloge zit,…
Vooralsnog zal ik dus eerst het horloge gaan
drogen boven de kachel met een losgeschroefde
kroon en dan nog eens kijken of het horloge idd
condens vertoont.
Maar wat ik mij af vraag of deze opmerking van de
verkoper wel klopt? Hij geeft namelijk aan dat er
geen garantie zit op waterschade,…
Gr Jan
Een goede verkoper zal U geatendeerd hebben
dat op Uw horloge twee jaar garantie zit ook
op water, het is tenslotte een duikers horloge?
In het verleden is gebleken dat de oorzaak
van het lekken de O-rong en of de pakking van
de kroon verdroogd zijn!
Mijn advies ga terug, of zend het horloge als
U niet te vreden bent met de verkoper naat
SEIKO Rotterdam, niet vergeten Uw garantiebewijs
er bij te doen!
Hans
Bovendien kan een horloge op meters diepte volkomen dicht zijn, terwijl een enkel verblijf onder de warme douche of in een afwasteiltje in enorme condensatieplekken kan resulteren: een kwestie van waterdruk en werking van materialen door temperatuursverschillen.
Om kort te gaan: de meeste horlogemakers zullen waterdichtheid garanderen tot het moment dat de klant de deur uitgaat. En de klant dient met een waterdicht horloge uiterst voorzichtig om te springen; een ongelukje is zo gebeurd.
Het is zaak het water zo snel mogelijk uit kast en uurwerk te laten verwijderen, want hier ligt supersnelle roestvorming op de loer!
Zal vanmiddag even langs mijn juwelier (kom ik vaker ;))
Eens vragen of hij een diagnose kan vaststellen. Zit verder geen garantie bewijs bij zoals dat bij mijn Arctura perpetual zit, wel vreemd,… Zou het soms een neppert zijn,…:o
Inderdaad op dit moment alleen Citizen de JP3000 in staal (erg zwaar, heb ik zelf gehad) en de JP3040 in Titanium. Casio heeft er ooit een gehad, maar die is niet meer te koop. Op Ebay staan diverse JP3000 en JP3040’s.
Hallo 245,
Casio heeft wel degelijk een serie horloges met een hoogtemeter/dieptemeter en
wel ind de Protecq serie. Ik heb er zelfs een te koop voor Euro 150,00 in titanium uitvoering. Nieuw in doos en werkend op zonne-energie. Triple sensor.
Je kunt natuurlijk eerst even op de site van Casio Nederland kijken.
Hallo 245,
Casio heeft wel degelijk een serie horloges met
een hoogtemeter/dieptemeter en
wel ind de Protecq serie. Ik heb er zelfs een te
koop voor Euro 150,00 in titanium uitvoering.
Nieuw in doos en werkend op zonne-energie. Triple
sensor.
Welk type(nummer) gaat het hier over? Kan je daar iets over vertellen?