Waterdichtheid na druktest Omega SMP300

Zo denk ik over edelmetaal, maar niet over een toolwatch. :tada:

2 likes

Ik vraag me af waarom?

In ieder horloge is een zeer kleine hoeveelheid vocht aanwezig.
Of het moet geheel met olie, stikstof of een edelgas gevuld zijn.

Trouwens, de ā€˜kikkertestā€™ is een zwangerschapstest van voor de oorlog :grin:

Gelukkig is AndrĆ© (@Horloge24) een professional ā€¦ :sunglasses:

2 likes

Bij hogere druk worden de pakkingen aangedrukt. Bij de kikkertest staat er maar 10 cm waterdruk ( 0,1bar ) op de kast.

Rolex test bijvoorbeeld altijd de horloges met los geschroefde kroon.

2 likes

Weer wat geleerd :+1:

Daar kan ik in meevoelen, toen ik kort geleden een flink blok geelgoud van een hoog gehalte in de hand mocht houden, voelde ik een hele bijzondere emotiešŸ˜€.

1 like

Schijnt zelfs met een Rolex te Kunnen :joy:

160 km/u met de Jaguar XK8 van mijn schoonvader na de APK, afgelopen januari. FLITS. De rekening kwam thuis.

De servicebeurt viel zo erg duur uit voor de monteur die deze ā€œproefritā€ nodig vond.

1 like

Net als met mā€™n SMPc ga ik in de toekomst ook niet met een Rolex zwemmen, daar komt in juni alvast een stand-in vooršŸ˜€.

1 like

Ik heb bijna 20 jr met mijn 1996 SMP gedoken.
Daarna een aantal jaren met mijn TAG S/EL automaat.
Laatste 2 jaar met mijn Halios.

Als de SMP weer nieuwe pakkingen heeft en een check, dan neem ik 'm zo weer mee bij t duiken.

3 likes

Vertel? Welke? :upside_down_face:

1 like

Haha, dat weet ik zelf nog niet helemaal precies. Wel heb een paar ideeƫn: Day-Date, Sky-Dweller, Datejust, Oyster Perpetual, we zien wel. Het wordt in ieder geval geen duiker, want de mooiste duiker (Omega Seamaster 300 SMPc blauw) heb ik dus al!
Voor een eventuele aanschaf neem ik ruim de tijd, want het ā€œverheugen opā€ is bijna net zo leuk als het hebben. Daarbij komt natuurlijk dat ik maar een arme muzikant benšŸ˜€.

1 like

Eerlijk gezegd begrijp het probleem niet echtā€¦
Horloge is getest, waterdicht tot 100m!
Wat wil je meer?
Ik ga met mijn Apple Watch zwemmen en die heeft maar 50m!!
En 100m is bij de meeste mensen MEER als genoeg! Ook voor een bommetje van de duikplank!
En mocht je twijfel hebben, koop voor een paar tientjes een casio en ga je daarmee zwemmen :slight_smile:

OkƩ voor alle mensen met water vrees!!!
Dis is het horloge van mijn vrouw.
Deze draagt zij dag en nacht 24 uur per dag.
Dus ook op het strand met 40 graden en zo de zee in!
Van Turkije tot Thailand Cuba enz.
Altijd douchen haren wassen zwembad enz enz.
Gaat alleen om een paar jaar terug naar de fabriek voor nieuwe batterij en Waterdicht maken testen.
En dat al 20 jaar.
En zonder shroefkroon !!!
Dus waar maken jullie nu druk om met een Omega seamaster! met schroefkroon en 30 atm!
Hoop dat mensen nu over die rare fobie heen zijn!!!


En mijne Omega waterdicht!!!

4 likes

Ik denk dat de ā€œKickā€ is dat als je een horloge hebt wat 200 meter waterdicht is, je weet dat hij zoā€™n diepte aankan. Dan weet je ook dat je bv in de tropen, waar de luchtvochtigheid zeer hoog is, je niet bang hoeft te zijn dan er vocht in je horloge komt. Het lijkt mij voor een mens ook niet al te gezond om in het water op 200 meter diepte te vertoeven. En inderdaad is een waterdichttest een momentopname. Ieder horloge is op enig moment niet meer waterdicht. Ik begrijp overigens wel dat je op vakantie met je horloge het zwembad ingaat. Anders moet je het alleen laten en kan het worden gejat. Ik vind al die handdoekleggers ook niet te vertrouwen.

Bij iedere full service worden alle pakkingen (glas, deksel, complete kroon) vervangen. 99 van de 100 zijn dan volledig waterdicht. Getest met een ā€œdrogeā€ tester bij onder en bovendruk (max 10 bar). De enkele keer dat het horloge niet door de waterdichtheid test heen komt gaat het hele binnenwerk eruit en gaat hij de natte tester in. Dit is puur om de locatie van het lek op te sporen.
Bij vintage is deze tester onmisbaar. Kasten krijgen tijdens hun leven nogal flink op hun donder (gebruik of hobby horlogemakers).

3 likes

Het bonnetje wat je erbij krijgt van de test is altijd maximaal 10 bar aangezien droogtesters maar tot 10 bar gaan.
Een natte test is handmatig dus daar krijg je geen testresultaat van mee.
Maar je zou wel gek zijn om een natte test te gaan uitvoeren zonder dat alle afdichtingen vervangen zijn.

1 like

Dat zal toch niet de rede zijn waarom het horloge zo waterdicht is toch,? Of toch welā€¦,?

En de rede dat de topic starter dus twijfelt over de waterdichtheid komt dus doordat hij niet weet wanneer de pakkingen vervangen zijn.

+1

Lesje geleerd :grin:

1 like

U heeft ook een Stradivarius waar u niet op speelt uit angst hem te beschadigen?

1 like