Waterdichtheid na druktest Omega SMP300

Ik heb onlangs een Omega SMP300 uit 2000 gekocht. Deze heeft bij verkoop nog een druktest tot 10 ATM gekregen bij een Omega Service Center. De druktest was goed maar dit is uiteraard een momentopname. Ik weet niet wanneer het horloge een service heeft gehad, hoe de pakkingen er aan toe zijn etc. Hoe zeker zouden jullie zijn van de waterdichtheid? Ik doe deze beauty liefst zo min mogelijk af…

Gr.
Jeroen

1 like

Als je er echt zo bang voor bent: even de rubbers laten vervangen en weer laten testen. Dan weet je het zeker.

3 likes

Bommetje van de duikplank zeker.

9 likes

Hoe zeker wil je het hebben?
Als je gaat duiken, over een jaartje weer laten testen. Veel plezier ermee! :ok_hand:

Wat ik dan niet begrijp: zou 30 atm moeten zijn, is tenslotte een smp 300. Krijgt hij service bij omega voor 10 atm. waarom bij omega cervice center dan niet tot 30 atm wat ook de specificaties zijn van zn horloge

3 likes

Dat begreep ik inderdaad ook niet helemaal. De verkoper zei dat deze test altijd met deze druk worden uitgevoerd. Ik heb het service Center hier nog een mail over gestuurd en die zeiden dat het horloge met deze test volgens de norm waterdicht is.

schiet mij maar lek. worden we nou bedonderd of hoe zit dat?

2 likes

Ik zou mijn geen zorgen maken het is gewoon waterdicht geen probleem.
Ik zwem ook met mijn Omega’s en die zijn al wat ouder 20 jaar.
Ook gewoon in Turkije zo uit de zon in de zee!
Zie geen probleem.
Het is wel kwaliteit natuurlijk.

1 like

Zo’n pakking? Da’s toch niet meer dan een stukje rubber? Ik kan het mis hebben, hoor, maar of het nou van Rolex, Omega, Tag Heuer of Seiko is… :thinking:

2 likes

Dat is niet helemaal waar.
Er zijn heel wat verschillen in materiaal van pakkingen! (rubber zoals jij het noemt)
We noemen het rubber maar.
Het gaat ook om de precisie van de kast en de deksel enz.

5 likes

Ik zie dat @Horloge24 jouw bericht een like heeft gegeven. Nu moet ik mijn woorden wel terugnemen… :smile:

2 likes

Met een test op 30 bar controleer je de maximaal gegarandeerde druk. Eigenlijk test je de constructie en voor een goede praktijk test is 10 bar meer dan genoeg om zekerheid te hebben dat de pakkingen goed zijn.

De meeste droge testapparaten kunnen maar tot 10 bar testen en daarboven moet het met een natte tester. Risico van een natte tester is binnendringen van vocht in het uurwerk.

11 likes

Ja Ja.

Dit klink erg als zijnde dat de norm 10atm is in hun service center omdat hun apparatuur niet verder dan 10 atm gaat.

Als je daar antwoord op wil hebben zou ik eerdre omega mailen en niet het service center zelf.

EDIT: zie de reactie van @Horloge24 hierboven.

Maar wat mij uit je verhaal nog niet helemaal duidelijk is:

Hoe lang geleden is die test nu eigenlijk uitgevoerd? Op de dag van verkoop? Het advies is geloof ik om jaarlijks op waterdichtheid te testen als je er mee wil zwemmen / duiken. Dus als je hem meer als een jaar geleden heb gekocht is die advies periode zo en zo verstreken.

Maar verder, als je weet dat hij 100meter waterdicht is dan is hij waterdicht genoeg voor de gemiddelde forumgebruiker.

En als is hij geen 10 atm meer. Ga je er mee zwemmen, duiken, de afwas, enz? Of loop je er hooguit mee in de regen.

Die test is inderdaad nog gedaan de dag van verkoop. Afgelopen week dus. Wilde wel een klein beetje “zekerheid” bij aanschaf

Nogal simpel; ik zwem niet met dure horloges! :sunglasses:

Alléén met de SKX of G-shock! :swimming_man:t2:

Wat is dat nu voor onzin!
Kan prima geen probleem !
Meer dan 50 jaar ervaring!

2 likes

Fijn om te horen maar vind het volslagen onzin met mijn geliefde en gekoesterde Omega klokje in het water te gaan liggen!

Risico management noemen ze dat! :sunglasses:

Omega Rolex Breitling bij mij gaat alles te water zoet en zout en Zwembad !!

3 likes

Zelfs deze ouwe jongen is nog waterdicht!


En die is oud!

6 likes

Daar zou ik wat voorzichtiger mee zijn: het zijn uiteindelijk mechanische precisie-onderdelen met elk hun eigen krimp- en uitzeteigenschappen. En je hebt soms te maken met zo’n 20-30 graden temp verschil van uren zonbakken de zee in. Dat temp verschillen en bommetjes maken van zonbakken geen goed idee is staat letterlijk de boekjes van alle duikhorloges (iig Omega, Rolex en Panerai). Wat ook in de boekjes staat is dat bij duiken altijd en een jaarlijkse wd-test uitgevoerd moet worden. Dit zetten ze er niet zo maar in.

2 likes