Vraag het anders gewoon aan Juwelier Jos…
An sich hoeft dat niet, zolang ze maar op de hoogte zijn van de producteigenschappen van de onderdelen (incl. pakkingen) die ze gebruiken. En dat wordt vziw nog steeds meegegeven tijdens de opleidingen.
Welke opleidingen zijn dit?
Bij dit model waren ze de pakkingen gewoon compleet vergeten toch? Wat een verhaal was dat.
Ik denk dat je in veel gevallen nooit zult weten welk soort rubber er voor de pakking gebruikt is die je net hebt aangeschaft. Mogelijk weet zelfs de fabrikant van het horloge dat niet eens.
Speling op het glas de gedachte maar nooit echt duidelijk geworden volgens mij;
Jezus zeg. Je hebt mensen die zich bij een tweedehands horloge al (veel) te druk maken om iedere mm en ieder onderdeel van het horloge. Maar nu ook nog over nieuw
Die tot horlogemaker. In de opleidingen van het Britse Horological Institute bijvoorbeeld. Daar heb ik zelf wat ervaring mee.
Bijna elke grotere AD heeft een vacuüm tester. Veel kleine juweliers Idem.
Ik neem aan dat het geen probleem is om hem even op druk te testen bij aankoop. Al zie ik weinig risico, wel zo prettig om het even zeker te weten.
Mocht je al een goede relatie met een horlogemaker hebben (wel echt een aanrader in deze hobby), kan dat ook daar. Heb je geen goede relatie is enkel een droogtest waarschijnlijk ook gratis of hooguit een 10tje voor de moeite
Ik gooi het eerder op Braziliaanse incompetentie. Maar goed, het is prima opgelost verder, horloge doet het al weer een jaar of 4 zonder problemen.
Ik heb in ieder geval geleerd altijd alle testrapporten op te vragen na een inspectie/onderhoud.
Maar ik zwem nu zonder problemen met het horloge. Kwalitatief niets mis met JLC. Maar als je een amateuristische horlogemaker in Brazilië er op zet is het dus geen garantie voor succes. En ja, dit was een officieel service punt.
Het is geen ouwe fietsband. Die pakkingen zijn van synthetisch rubber, polyurethaan e.d. Dat is zelfs bestand tegen verschillende chemicaliën, olie en zuurhoudende vetten. En glaspakkingen zijn van nylon, ook schier onverwoestbaar.
Welk deel van hypothetisch was lastig te begrijpen voor je?
Ik zie stil staan in etalages als erger dan normaal gebruik. Ik weet simpelweg niet hoe het horloge vijf jaar heeft overbrugd, en dus adviseer ik een druktestje, omdat TS om waterdichtheid geeft.
Da’s geen bangmakerij, da’s due diligence.
Ik hield me niet bezig met jouw kennisniveau of achtergrond. Je deed een uitspraak waar ik het niet mee eens was. Da’s al. Argvmentvm ab auctoritate, daar heb ik wel een broertje dood aan.
Nee, ik stel voor dat TS de AD een druktestje laat doen. Professionele duikers interesseren me in dit verhaal niet.
Nee. Als je een druktestje doet en hij is OK kun je het horloge zorgeloos kopen, als het druktestje niet OK is kun je misschien onderhandelen of weg lopen. C’est tout.
Uit je eigen artikel:
#2 How does temperature affect O-ring life?
The service life of an O-ring is significantly influenced by the temperature. High temperatures can age the material faster, make it softer or even degrade it, while very low temperatures can make it brittle and crack.
Dat is dus letterlijk wat ik zei toen ik “als volle zon en halogeenlamp van toepassing is kan je pakking uitdrogen” riep.
Zelfs al zou het zo zijn dat je pakking nooit zou slijten, uitdrogen of wat dan ook, dan nog moeten ze eigenlijk om de 3-5 jaar gesmeerd worden.
Een merk als GS vervangt om de 3 jaar alle pakkingen als ze een batterij wisselen, en de meeste horlogemakers hier op het forum zullen de pakking smeren wanneer de kast open is geweest.
De Casio die ik vorige week op Bol bestelde had als productiedatum 2021…
Vond het display al wat zwakker dan ik zou hebben verwacht.
En wat met een nieuw horloge dat niet in ‘sale’ staat?
Dat uiteraard ook maar zei dat met name om
De tijd op te drijven. Je zou het ook kunnen doortrekken naar hoe nieuw zijn de rubbers wanneer deze vervangen worden .
Op zijn minst. Al is het maar zodat hij niet vouwt als je de deksel weer terug dicht maakt.
Meestal vervang ik ze gewoon. Kost niet veel en beter goed dan achteraf janken. En dat van een hobbymatig horloge prutser.
Ik begrijp de leden die niet even hun pakkingen controleren bij horloges van een paar K niet zo goed. Het is een kleine moeite.
Ik heb hier opmerkingen gehoord over o.a. Rolex die blijkbaar magische pakkingen hebben die onverwoestbaar zijn.
Uit ervaring kan ik je echter vertellen dat de prijs van een horloge niet veel te maken heeft met de waterdichtheid. Een slechte pakking, is bij zowel AP als bij Casio een probleem.
Even geen foto, maar ik zwem zelfs met een 34 jaar oude datejust in de Maas . Leef een beetje zou ik zeggen.
Wel met verstand en na een druktest (ik heb die zelf dus dat is iets gemakkelijker praten).
En dan helemaal met de datumaanduiding half in het verzet
Geen idee of dit slecht is, ik denk haast van wel, maar als ik dat zie dan gaan de rillingen over m’n lijf en vraag ik me altijd af waarom ze daar niets aan doen
Dat doet men alleen als de pakkingen vervangen worden als het horloge geopend is geweest. Dat silicone vet is er alleen voor om de pakking niet te beschadigen of te vervormen bij het dichtdraaien van het horloge. Ik zie het al voor me dat ik mijn Eco-drive duiker na 3 jaar ga open schoeven om de pakking te smeren Trouwens ‘service center repair only’ staat er op de case back. En deze Eco’s zijn berekend op minstens 20 jaar levensduur.