Dat klopt helemaal.
Dan is het een amateur S.C.
Als je het horloge met een prima korting kan kopen, zou ik het doen. Daarna even bij een echte horloge maker de 0-ringen laten vervangen en testen. Dat kan je de kop niet kosten.
ik vraag mij sowieso af hoeveel mensen werkelijk gaan duiken/zwemmen met een horloge
Bij aankoop krijg je gewoon garantie toch?
Ik snap je probleem niet. Kan de AD een druktestje uitvoeren? Op dit moment speculeer je over de pakkingen / waterdichtheid, maar meten is weten.
Wanneer je wel iets concreets weet kun je je verhouden tot de prijs en de staat van het horloge.
Ik ga er vanuit dat @FatAndFurious niet debiel is. Dat zou moeten betekenen dat hij nieuwe informatie kan verwerken teneinde een betere beslissing te maken.
Nee. Ten eerste dicteert de ISO standaard 100m waterdichtheid, dus die factor kan gelijk zijn. Ten tweede kunnen pakkingen van een duikhorloge net zo hard uitdrogen als pakkingen van een niet-duikhorloge. Het hangt er vanaf hoe hij bewaard is, welk materiaal pakking er in zit, en welk smeermiddel gebruikt is om de pakking te smeren.
Welk type horloge het is maakt geen reet uit. Ik kan me wel voorstellen dat een 300m waterdicht horloge wat nu nog maar 100m redt een kleiner risico is dan een 100m waterdicht horloge wat nu nog maar 60m redt.
Sorry, maar dat is gewoon niet zo. Pakkingen kunnen harder uitdrogen wanneer je ze in een zonovergoten etalage onder halogeen laat liggen, vijf jaar lang, dan dat je je horloge gewoon gebruikt.
Dan wel en helemaal als het een vintage stuk met rubberen afdichtringen i.p.v. synthetische / siliconen die de rest van de wereld intussen gebruikt. Maar dat is dus gewoon niet aan de orde.
Welke AD heeft een etalage in de volle zon, en draait de zaak zonder airco en led lampen, en verkoopt nog altijd premium horloges met middelmatige pakkingsets? Dat is geen omschrijving van de betere AD, maar van de dorpsjuwelier in een ongerept stukje Italiaans achterland die tweewekelijks een klant ziet… Nogmaals, dat is hier niet aan de orde.
Ik schaar jouw situatieschets onder onnodige, onbewuste (!), bangmakerij. Als dat is hoe je denkt, dan ben ik niet degene die gaat overtuigen (en dat neem ik je niet kwalijk). Dat heeft niets met iemands mentale toestand te maken, maar nogmaals met hoe ons brein werkt. Ik ben net nieuw in horlogeland, je kent mijn achtergrond niet en ik gebruik (te)veel tekst. Je weet niets van mijn kennisniveau. Je wilt daarom liever een professionele duiker horen zeggen dat je inderdaad alle pakkingen moet laten vervangen. En dan heeft hij gelijk, niet ik. Of dat de waarheid is of niet, maakt voor je besluitvorming niet uit.
Niks persoonlijks, meer een observatie die mij fascineert.
Laatste poging:
We hebben het hier niet over een horloge die onder extreme condities vijf jaar lang is overgeleverd aan de HorlogeGoden die verkocht moet worden aan een pro voor zijn volgende diepzeemissie waar het voortbestaan van de mensheid vanaf hangt.
Wat denk je; stel dat nu iemand alle O-ringen/pakkingen gaat vervangen, slingert diegene dan eerst even een fabriek aan om de Allernieuwste pakkingen te leveren, of grijpt de horlogemaker gewoon in zijn doosje die hij 5 jaar geleden gekocht heeft en nog lang niet leeg is? Serieuze vraag.
Inhoudelijke reacties op forums brengen veel mensen aan het twijfelen als ze googlen. Ik vind het belangrijk dat informatie zo correct mogelijk is, zonder dat we elkaar de kast op hoeven te jagen. Het is moeilijk voor mensen zonder enige technische kennis om de informatie te filteren. Door stelligheid en tegenstrijdige informatie is men logischerwijs vooringenomen.
Feiten over pakkingringen
Doe ermee wat je wil. Mijn punt was oprecht dat de topicstarter een onderbuikgevoel heeft die niet onderschat moet worden, laat staan dat wij die gaan wegnemen. Deze discussie overtuigt hem niet, verwacht ik. Maar ik ben wel benieuwd naar zijn keuze. Ik zet mijn geld in op een ander horloge.
P.s. ik hoef hier niet mijn gelijk te halen, ik vind het leuk om mensen anders, genuanceerder, naar dezelfde situatie te laten kijken. En al doende leer ik zelf weer bij. Of raak ik uiteindelijk overtuigd van mijn eigen ongelijk.
Nu vraag ik me sowieso eigenlijk wel af: hoe oud zijn de horloges uit de stock van een juwelier of producent?
Bij banden heb je een code die week en jaar van productie aanduidt, auto’s kan je bouwjaar achterhalen, bij tech-producten heb je over het algemeen generaties en versies.
Heb je iets analoogs bij horloges?
Kop op… het glas is half leeg
Nee, niet meer.
Vroeger gebruikten ze nummers in ranges voor jaren. Nu is het doorgaans random.
Je schreef horlogemaker verkeerd.
Wat weet een professionele duiker over horloges? Gemiddeld evenveel als een professionele horlogemaker weet over duiken?
Die kennen doorgaans helemaal niks van rubber, dat soort zaken worden gewoon aangekocht. Rubberchemie is een vak apart.
Mijn ervaring in de voedingsindustrie leert me dat moderne dichtingen echt wel wat kunnen hebben dus ik zou me niet direct zorgen maken.
Vraag het anders gewoon aan Juwelier Jos…
An sich hoeft dat niet, zolang ze maar op de hoogte zijn van de producteigenschappen van de onderdelen (incl. pakkingen) die ze gebruiken. En dat wordt vziw nog steeds meegegeven tijdens de opleidingen.
Welke opleidingen zijn dit?
Bij dit model waren ze de pakkingen gewoon compleet vergeten toch? Wat een verhaal was dat.
Ik denk dat je in veel gevallen nooit zult weten welk soort rubber er voor de pakking gebruikt is die je net hebt aangeschaft. Mogelijk weet zelfs de fabrikant van het horloge dat niet eens.
Speling op het glas de gedachte maar nooit echt duidelijk geworden volgens mij;
Jezus zeg. Je hebt mensen die zich bij een tweedehands horloge al (veel) te druk maken om iedere mm en ieder onderdeel van het horloge. Maar nu ook nog over nieuw
Die tot horlogemaker. In de opleidingen van het Britse Horological Institute bijvoorbeeld. Daar heb ik zelf wat ervaring mee.