Waterdichtheid rating

Dat denk ik want ik volg de logica er ook niet van. Het is een beetje als een snelheidsrating aan een auto geven van 300km/h en hij haalt dan maar 189km/h o.i.d.

Maar goed, ik hoeft het ook niet te snappen als ik maar weet wat ik kan met welke rating. Dat het verwarrend is voor de gemiddelde horlogekoper snap ik ook. Ik dacht voordat ik hier terecht kwam ook, er staat 200m dus ik zou tot 200m diepte kunnen duiken, althans het horloge.

Die schema’s zijn allemaal hartstikke leuk, maar neem het met een korrel zout.

Het is bij benadering.

Er zijn horloges met een WR rating van 100 meter die je niet eens op het planchet kan leggen als je een keer heet gaat douchen…

Als je echt veilig wilt gaan dan is een screw down crown/pushers de beste optie.

Er zijn altijd uitzonderingen zoals bepaalde reissued duikchrono’s zonder geschroefde pushers die je gewoon onder water in kunt drukken. Of de horloges van Vulcain uit de Nautical line-up. Of de JLC Tribute to Deep Sea modellen.

En dan zijn er nog verschillende certificeringen voor waterdichtheid. De ISO rating’s enz.

Groeten,

Noel.

Het is geen marketing. Het is een eigenschap van het horloge, net zoals de actieradius van een motorvoertuig, met een gemiddelde waarde maar afhankelijk van variabelen.

ISO 6425 gecertificeerde horloges zijn stuk voor stuk (uitgebreid) getest en dragen de term “diver”.

Met ‘non divers’ is er altijd een percentage exemplaren wat zijn ‘rating’ niet waarmaakt. Elke horlogemaker zal daar voorbeelden van kunnen geven. Daarnaast is gedurende de levensduur van de pakkingen de waterdichtheid geen constante. Wanneer de flexibiliteit van het afdichtingsmateriaal gaat afnemen
daalt ook de druk waarbij er water binnen kan komen. Een 100m horloge heeft dan wat meer ‘reserve’ dan een 50m horloge. Temperatuursverschillen zijn ook belastend. Als een horloge van 50 graden in koud water van 20 graden komt kan de kast aardig gaan ‘werken’, en kan de waterdichtheid zomaar flink afnemen.

Dan nog even deze foto, die toont dat er sprake is van een ‘marge’ die ook de ‘gunstige kant’ kan uitpakken.
Het is een risico en ik zou het met een 30m Patek nooit aanraden, maar hier een 30m Casio (dus spatwaterdicht, niet meer dan om veilig je handen mee te wassen) op 27 meter diepte:

Hier nog een opsomming van de eisen waar élke ISO 6425 ‘diver’ aan moet voldoen, en meer:
http://www.chealwatch.com/water/waterresist.htm

Als ik ga zwemmen doe ik zelf gewoon een duiker (of een G Shock) om. Geen zorgen.

2 likes