Waterdichtheid rating

Ola pinola!

Even een stomme vraag. Waarvoor kan je net een horloge wat 100 meter “waterdicht” is niet duiken? Waarvoor heeft zo’n horloge dan geen 1 meter waterdichtheid rating, is dat puur marketing technisch?

Volgens dit schema kan ik met mijn 100m WR net een rondje zwembad doen zonder ellende, waarvoor dan 100 meter?

Vragen vragen vragen…

Mand.

Er wordt gespeculeerd dat de 100 meter geld voor statische druk maar dat als een duiker beweegt er ook nog eens dynamische druk bijkomt. Maar dit schijnt eigenlijk maar minimaal te zijn.
Hodinkee heeft hier een interessant artikel over geschreven:

2 likes

Ik vind het niet zo’n domme vraag en ben ook wel benieuwd naar de antwoorden.
Weet wel dat 200 m waterdicht wel een echte duiker is overigens waar je echt mee kan duiken.

1 like

Als je Engels goed is hier nog een uitleg:

Hier wordt gezegd dat van een batch slechts enkele getest worden tot die bepaalde druk en het zelfs zo kan zijn dat anderen uit die batch wellicht gewoon niet waterdicht zijn. Lijkt me voor het type duikhorloge niet handig en zal denk dan ook wel beter getest worden.

Mijn CW is rated op 600m voor wat het waard is voor mij. Het zal hooguit in het zwembad gebruikt worden :slight_smile:

1 like

Die meest rechtse kolom is voor afdalen in de mariana trench lijkt me?! Die heeft niemand dus nodig…

Maargoed 100mtr voldoet echt voor al je activiteiten.
Je horloge houdt het al snel langer vol dan jijzelf

1 like

Dat is de Hummer PC hooft

1 like

Bedankt voor de linkjes heren :+1:t2: Ik heb ze eens doorgelezen maar m’n vraag blijft toch een beetje open staan… :thinking:

Volgens dit schema op Wiki kan ik idd niet duiken met mijn 100 meter WR. Niet dat ik van plan ben op de bodem van de zee te gaan relaxen een uurtje maar zelfs een duik in het zwembad is al twijfelachtig. Hoezo dan 100 meter WR, mis ik nu iets of is het echt gewoon marketing?

Hoezo twijfelachtig? Er staat toch geschikt voor zwemmen en watersport.
Met ‘Not suitable for diving’ wordt niet bedoeld een duik van de duikplank he :wink:

2 likes

De eerste duikers, zoals de originele Rolex Submariner en de Blancpain Fifty Fathoms, hadden een depth rating van 100m. De FF heet niet voor niets zo; 50 fathoms is strikt genomen zelfs nog iets minder dan 100 meter (50 fathoms = 300 feet = 91 meter)

2 likes

Hier nog een aardig stukje over waterdichte horloges :sunglasses:

2 likes

Beste Mand,

Volgens mij wordt in bovenstaande reacties wel het antwoord gegeven.

En

In dit geval denk ik het wel. 1 meter klinkt niet echt wat bij een duikhorloge :wink:

Het is geen duikhorloge maar een flieger met 100m wr :wink:

1 like

Totdat je van de hoge duikplank afspringt en met een flinke klap het verwarmde zwembad water raakt. Dan kan het zomaar over en uit zijn met je zogenaamde 100 mtr water rating.

1 like

Daar denot het schema dus anders over. Beetje flauw maar duiken = onderwater.

living on the edge! hahaha :grin:

1 like

We hopen natuurlijk bijna allemaal dat we op dat exclusieve cocktailfeest door die
beeldschone jongedame in de pool te worden geduwd.
En daarna door haar te worden gered en dan worden weggevoerd naar een vertrek
met de bedoeling droge kleren te ontvangen…

Snot gonna happen :grin:

Ik ben dit heel snel even nagegaan.

pt=ps+rho(v)^2/2

De statische druk is bij het raken van het water ongeveer gelijk aan 1 bar.

Stel, je springt van een 100 meter hoge duikplank. Dan kom je (uitgegaan van vrij val) met een snelheid v van 44 m/s op het water terecht.

Invullen geeft een totale druk van 10,7 bar. Verder rekenend komt dit op een equivalent diepte van 102 meter onder water.

Nadat je in het water beland neemt de snelheid zeer snel af en dus ook de bijdrage van de dynamische druk.

Met dit simpele voorbeeld zou ik durven stellen dat je makkelijk met je duiker van een duikplank moet kunnen springen.

3 likes

We zien die beelden graag tegemoet :ok_hand::rofl::joy:

Je bent trouwens de temperatuur factor vergeten in de berekening.

1 like

Ik maak voor mezelf de regel : geen schroefkroon, niet zwemmen :grin:

2 likes

Ik durf te stellen dat ik 10 meter al aardig hoog vind :sweat_smile:

1 like