200 meter, dat is geen berg!
Alpinisme is het in ieder geval niet 
Nou … misschien desktop alpinisme ca. 70 Cm. hoog.
Ja genoeg, luminox bv.
Effe 1 ding wat ik geleerd heb:
Het noorden blijft ALTIJD op dezelfde plek! 
Ok flauw grapje,
Vandaag dat kunstje maar eens geprobeerd: uurwijzer richting de zon, dan de kleinste hoek tussen je uurwijzer en je 12-uur halveren en daar is het zuiden. Nou, daar zat ik goed naast! Blijkt dat je dan wel de “zonnetijd” moet aanhouden op je horloge. Zoiets wist ik wel, ik had zelfs gecompenseerd voor het uurtje zomertijd. Maar wist niet dat dat dan nog meer dan een uur scheelde met de “normale” tijd. Momenteel iets van 2 uur en 20 minuten ten opzichte van zomertijd. Dan loop je met je peppie truukje dus mooi verkeerd. 🤷
Die extra draairing, is een leuke functie, maar ik zou met een Seiko Alpinist niet mijn leven van af willen hangen om het noorden te bepalen.
Een simpel kompasje van een paar euro’s is nauwkeuriger.
Of een G-Shock 
Nou, die eerste kroon kun je uittrekken, die tweede niet. De pakkingen van de gewone kroon werken alleen als hij in de dichte positie staat. Er zijn wel horloges, ik geloof dat Rolex er ook iets mee doet, die nog waterdichtheid garanderen met uitgetrokken kroon, maar de Alpinist is er geen van.
Overigens, de enige reden om een schroefkroon te willen hebben is om zeker te zijn dat de kroon niet in de open positie staat of terecht kan komen. Voor waterdichtheid an sich doet een schroefkroon geen ene reet, het zit 'm toch echt in de pakkingen.
De tweede kroon kan alleen draaien. Aangezien de stam niet in en uit beweegt is het veel makkelijker om op die kroon waterdichtheid te blijven garanderen, ook als je er aan zou draaien.
Da’s niet gebruikelijk. De meeste horloges, voor zover ik weet, zijn gewoon voorzien van één of twee pakkingen. Duurdere worden voorzien van hele systemen.
Simpele SKX:

Rolex Submariner:
Niet dat ik zo uit m’n hoofd weet, althans, wat de primaire kroon betreft.
Wat de secundaire kroon betreft:
Bij Farer is de tweede kroon ook screw down.
Bij Baltic niet. Het kan dus voor de tweede kroon verkeren. Als ik het me goed herinner was de tweede kroon op mijn Aevig Balaur ook geen screw down.
Als informatie voor hen die bezorgd zijn over de door Seiko toegepaste constructie? Iets over kornen of zo 
Overigens, Seiko is de enige niet die een waterdichtheidsindicatie op de wijzerplaat doet.
Dan kun je nog hopen dat mensen hier foto’s neer gaan zetten van de 660 ft van de Sub, of de 1000 van de moderne. Dan zijn er nog zo’n beetje alle Seamasters waar het ook op staat, inclusief de Aqua Terra, en we kunnen doorgaan. 
Niet dat iedereen het doet:
Wellicht is het een smaakzaak.
In ieder geval wat plaatjes bij het topic. 
Natuurlijk doet een schroefkroon véél voor optimale waterdichtheid en dat het i.c.m. pakkingen zijn, is niet meer dan logisch. 20 bar of meer, zonder schroefkroon is een hele opgave (zoniet onmogelijke) voor een fabrikant.
Sorry man, maar als staal op staal met een schroefverbinding water buiten de deur hield waren pakkingen niet nodig.
En als schroeven zo belangrijk was, ja, dan was de kant van het saffier / glas / acryl ook een probleem:
Die pop je er ook gewoon onder druk uit zonder dat daar een schroefconstructie voor zit.
Pakkingen pakkingen pakkingen. Je vroeg het zelf op 18 Februari al. 
Daar heb je gelijk in, echter een “glas” ga je niet vaak, of liever helemaal niet wisselen. Tenzij het noodzaak is.
En inderdaad, die worden er in geperst.
Een schroefkroon, is ook in samenwerking met een pakking, de makkelijkste oplossing, om iets waterdicht te maken.
Voor een duik horloge, of laat ik het wat breder trekken: watersport horloge kan ik er zeker in komen. Dan is de informatie relevant. Maar zelfs dan is alles voorbij pak ‘m beet 100 (echte) meters toch echt wel pure marketing lijkt me. 🤷 Mijn Alpinist is niet om mee te duiken (what’s in a name), dus info hieromtrent op de wijzerplaat slaat eigenlijk nergens op. Erg fijn dat ik er gerust mee kan zwemmen. Maar zet dat dan netjes klein op de achterkant. Of beter nog: in het instructieboekje. 🤷
Er zijn een stel Finnen met een druk-kamer die dat testen, en veel horloges gaan veel verder dan wat er op de plaat staat. Hier een Turtle die tot 800 m blijft lopen:
Dat jij er niet komt… Tja. Luie couch potato dat je d’r bent, ik stress test ze regelmatig in de badkuip. 
Het schijnt dat je arm heel snel door het water bewegen geen invloed heeft op de druk die je horloge ondervind.
Fortis heeft ook geen geschroefde kroon… en ook waterdicht tot 200m
Die Fortis ken ik niet.
Alle Fortis B-42 varianten