Waterdichtheid Seiko Alpinist met twee kronen?

Wat ik mijn al jaren afvraag, alleen nog nooit bedacht heb hier in de groep te gooien:

Mooi dat de Alpinist een kroon heeft die je kunt vastschroeven en Seiko daarmee 20bar waterdichtheid op de wijzerplaat plaat kan zetten (waarom, WAAROM zet je dat op je wijzerplaat??), maar er is een tweede kroon voor de intern draaiende kompasring, die niet dichtgeschroefd kan worden, maar duidelijk toch binnenin het horloge terecht komt, aangezien je de ring, bezel, kompas, noemhetmaar, ermee kunt bedienen.
Water zal de weg van de minste weerstand zoeken en een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Kortom: wat is het nut van 1 schroefbare kroon op een horloge met twee kronen?

3 likes

Het zijn de pakkingen die de waterdichtheid waarborgen, niet de schroefkroon.

12 likes

Precies. Ik neem aan dat in de schroefkroon een (extra) pakking zit die zorgt voor een betere waterbestendigheid dan alleen de pakking rond een niet-schroefbare kroon. Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat de schroefbare kroon op de Alpinist de enige is die je kunt uittrekken, om de datum/tijd in te stellen. Inschroeven voorkomt dat je ongemerkt de kroon uittrekt onder water. De kroon van het kompas kan niet “open”.

Vandaar mijn vraag:

Andere vraag: Zijn er andere 20bar horloges zonder schroefbare kroon?

Omdat niet iedereen dat lelijk vind.

Omdat de tweede kroon een vaste positie heeft, die hoeft niet in of uit te worden getrokken om verschillende functies te bedienen in tegenstelling tot de schroefkroon. Daarnaast is het bij de schroefkroon belangrijk dat als hij “dicht” staat je het uurwerk niet kunt verzetten, dat maakt bij de kompasring ook niet uit.

7 likes

Ik was net mijn bericht aan het aanpassen. Je was me net voor. Hartelijk dank!

Eterna bijvoorbeeld, en Panerai. Maar die laatste spelen een beetje vals :smiley:

2 likes

En bijvoorbeeld een Casio G shock frogman, welke tevens zouden worden getest tot ver boven 200m.

Horloges zonder schroefkroon maken vaak gebruik van de druk van de gassen binnen het horloge om de seal te versterken. Het is dan ook soms de bouw van de kast, cashback en het glas wat kan zorgen voor lekken (bijvoorbeeld dunnere caseback welke kan doorbuigen onder druk - al is het maar heel licht, genoeg voor watermoleculen om binnen te komen).

1 like

Wat betreft G shock: Allicht kan een horloge zonder kroon niet lekken langs de kroon. :sweat_smile:

1 like

Een maat van me heeft een analoge g shock frogman met een normale, niet schoef-kroon.

1 like

Voorbeeld van een Rus met twee schroef kronen. Wel zo handig om de kompasring te vergrendelen !

5 likes

Heeft geen enkele zin. Eenmaal op weg moet je toch weer opnieuw noorden bepalen tenzij je in een kaarsrechte lijn loopt.

2 likes

Pakkingen zorgen voor waterdichtheid ook als de kroon open is:

1 like

Nee joh, onhandig om telkens opnieuw het noorden te moeten bepalen. Beter zet je hem vast, dan blijft het noorden altijd op zijn plek! :innocent:

2 likes

In theorie wel langs de knoppen.
Als de pakkingen niet meer deugen, dus.

Dit. De functie van een schroefkroon is het beperken van de laterale beweging van de kroon (het per ongeluk uittrekken). Omdat de tweede kroon geen laterale beweging kan maken is dit niet nodig. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het minder veilig zou zijn als je de tweede kroon wél zou kunnen schroeven, er moet dan immers een laterale beweging gefaciliteerd worden die verder geen functioneel nut heeft en in potentie meer slijtage op de kroon pakkingen veroorzaakt.

3 likes

Het betreft hier een diver timing bezel :wink:
En daarbij is het effe belangrijker dat deze niet verplaatst.
Maar goed, voor echt duiken heb je de computer.

1 like

Een paar uur in een verkeerde richting lopen kan anders ook wel erg nare gevolgen hebben. Maar daar zijn ook computers voor tegenwoordig. :+1:

1 like

Ik heb me dat ook wel afgevraagd. Zeker omdat die kompas kroon op de alpinist voor mijn gevoel echt heel losjes zit, maar ik heb wel eens met een Alpinist om gedoken en dat ging prima.

Ik kan me ook niet voorstellen dat Seiko er 200m opzet als die dingen dit niet kunnen :grin:

1 like

Misschien bedoelden ze 200 meter de hoogte in. Het is immers een berghorloge.

1 like