Waterdichtheid Sinn UX?

Hoe kan het dat het uurwerk van een Sinn UX 500 bar waterdicht is (ruim voldoende trouwens) terwijl dat uurwerk in een kast zit die 1200 bar waterdicht is?
Hoor graag van de natuurkundeknobbels

http://www.sinn.de/de/Modell/UX.htm

De kast is waterdicht tot een druk van 1200 bar ofwel 12 km diepte.

Echter bij 500 bar / 5 km gaat het uurwerk inwendig kapot. Het quartz kristal kan de grote druk in de olie niet aan en sneuvelt.

Met een circuitje van het uurwerk kun je er dus weer tegen.

Denk dat wanneer je horloge op 5000 m diepte komt: Het nogal slecht met je gaat of je ervan uit kunt gaan dat je het horloge niet meer terugziet.

Maar als de kast om het uurwerk de druk buiten houdt kan het uurwerk toch niet bezwijken?

ach wat maakt het uit. ik wed dat je ook niet dieper komt dan het afwasteiltje en het bubbelbad;)

Wat is de zin van een waterdichtheid van 5000 of 12000 meter? Volgens mij is er maar 1 plek waar je bijna 12 km diep kunt: De Marianentrog is ruim 11 km diep ::o

Hoe diep kan een mens duiken zonder verdere bescherming (met perslucht)??

Leuk te weten dat je Sinn, als die daar overboord valt, dan nog wel een poosje door blijft tikken…:D:D

Groet

Herman

De kast van de Ux is volledig gevuld met olie.
De olie in het horloge is onderhevig aan temperatuursverschillen en daardoor ook volumeverschillen en drukverschillen.
Dit volumeverschil en drukverschil moet opgevangen worden. Zoniet kan o.a. er luchtbelvorming ontstaan
De 2- delige achterdeksel van de Ux is voorzien van een membraam om deze volumeverschillen op te vangen, het middenstuk van de achterdeksel is dan ook enigszins beweegbaar als je er met je vinger op drukt.

Druk van buitenaf wordt dan ook overgebracht op het uurwerk.

Ik ga het begrijpen denk ik.
Bedankt voor de info Lucien:~

Bubbelbad waag ik me niet aan…

De jeuk was ondragelijk en ik heb dus een UX besteld…
Hoop dat ie er voor de Kerst is:D

Orisfan Schreef:

Hoe diep kan een mens duiken zonder verdere
bescherming (met perslucht)??

Groet

Herman

Je hebt uitzonderingen, maar ga er maar van uit dat pakweg 70 meter (8 bar) met perslucht het maximum is … dus al die discussie over een paar km is pure theorie.

Eigenlijk is 60 meter het maximum met ‘normale’ perslucht, maar door andere mengsels te gebruiken kan het soms wel wat dieper. Verder zijn er mafkezen (freedivers) die tot wel 200 meter komen zonder hulpmiddelen. Maar die gaan nogal vaak dood…

http://www.neuts.nl/Duiken/absolute_druk.htm

hans

louis Schreef:

De jeuk was ondragelijk en ik heb dus een UX
besteld…
Hoop dat ie er voor de Kerst is:D

Alvast van harte gefeliciteerd !

Ik stond te twijfelen of ik de mijne (4-2010) tussen neus en lippen door te koop aan zou bieden…:smiley:
Levering direct (tu), zo lang zou ik niet kunnen wachten.

Heeft de nieuwe nog een schroefkroon ? Deze gaat vervallen bij de Sinn Ux.

Dat van die schroefkroon wist ik niet, ik heb dus geen idee wat
het gaat worden.

Geen verkeerde keus, gefeliciteerd! Wat is de levertijd op een Ux (of Sinn in zin algemeenheid)?

Bij Horlogeplatform in Den Haag hebben ze diverse modellen op voorraad, waaronder een U1.
Deze vind ik qua wijzers niet mooi, dus ik kies voor de UX.
Als deze op voorraad is bij Sinn in Duitsland is ie met 10 dagen hier, anders kan het wel twee maanden duren.
Geduld is een schone zaak…

:~:~:)-d

Welkom in de Sinn familie (schreef hij met slechts 1 Sinn in de collectie). Ik ben helemaal weg van mijn EZM2. En ik ga misschien wel zover dat dit het laatste horloge is dat ik weg zou doen! Oersterk, belachelijk nauwkeurig, niet te groot en bij alle gelegenheden te dragen (mede door de bescheiden afmetingen).

Eerder vond ik de wijzerplaten van Sinn nogal druk, maar langzamerhand begin ik te beseffen dat ze niet druk zijn, maar vooral heel erg helder en duidelijk. En daar gaat het toch om! Het leuke wat je schrijft over de wijzers: er zijn volgens mij twee stromingen: of je vindt ze geweldig of je vindt het niks. Een tussenweg is er niet!

Nu we het toch over Sinn hebben, mag ik u allen wijzen op twee andere prachtige modellen van weleer:

De eerste is momenteel te koop op TZ-UK voor 650 euro. De verkoper wilde niet lager, helaas… Anders was 'ie al wel onderweg geweest naar mijn huis. Geloof me ik heb het geprobeerd.

De tweede is totaal on-vind-baar! Staat al lang op mijn shortlist, maar wie o wie weet er eentje te koop!?

Menno

De eerste: Sinn 8820T met dieptemeter (moooooooooi)

De tweede: Sinn Arktis (zoek maar eens op Google - ook mooooooooooi)

die Artis is idd erg mooi…er is wel een model dat er iets van weg heeft, zag ik op site van HPN: Sinn, 103.Ti.Diapal
http://www.watch-store.com/pictures/si103tidiap.jpg

Kleine correctie op het bericht van Menno: dat moet pond zijn en dat kost toch flink wat extra: naar Euro’s omgerekend wordt dat 730,–Euro:(

@louis: gefeliciteerd, prachtklok (tu)

Een kleine correctie op mezelf :o, want de verkoper van die Sinn van TZ komt uit Duitsland en prijs is dus in Euro’s zoals Menno meldde…

louis Schreef:

Bij Horlogeplatform in Den Haag hebben ze diverse
modellen op voorraad, waaronder een U1.
Deze vind ik qua wijzers niet mooi, dus ik kies
voor de UX.
Als deze op voorraad is bij Sinn in Duitsland is
ie met 10 dagen hier, anders kan het wel twee
maanden duren.
Geduld is een schone zaak…

Lees je reactie nu pas. Geloof dat die U1 op rubber is? Heeft niet mijn voorkeur maar voorzie ook even geen aankoop op korte termijn dus geen ramp. Vind die wijzers juist dan weer erg fraai en zou voor mij de reden zijn om voor een U1 te gaan in die serie.