Het forum afgezocht maar niet precies het antwoord op mijn vraag kunnen vinden, hopelijk weten jullie het.
Mijn vraag met uitlegje:
Je hebt een horloge van een 200M Waterdichtheid (20ATM), je gaat bijvoorbeeld een beetje modden, vervangt de dail, schroeft de caseback er weer strak op, schroefkroon weer ingedraaid, de 200m waterdichtheid is dan verloren, maar in hoeverre is het horloge nu nog waterdicht? Spatwater, douchen of zwem bestendig?
Natuurlijk is het alleen 100% te garanderen met zo een vacuum water test horloge pomp ding maar ik kan mij niet voorstellen als de schroefkroon en caseback weer helemaal strak op de case zitten er makkelijk water of vocht in zal komenā¦
Ik ben nog een noob op horloge technisch gebied⦠Een pakking is een rubberen ring aan de binnenkant van de kast waar de schroef van de caseback op draait toch?
Ik ben ook een en ander aan het researchen omtrent het modden van horloges en wat vaak terugkomt in guides (maar vaak vergeten wordt in YouTube tutorials), is de belangrijkheid van het aanbrengen van āsilicon greaseā (siliconenvet) op de rubber ringen vanaf je onderdelen gaat wisselen of vervangen. Dit voorkomt dat waterdeeltjes ertussen kruipen. Zonder vet, is een pakking niet veel waard, zo blijkt.
Ook op letten dat de pakkingen niet stroef of plat zijn, dat is teken dat ze te oud zijn en vervangen moeten worden. Dus als je een ouder horloge mod (bvb 5 of 10 jaar oud) dat nooit geserviced is, kan dat wel eens het geval zijn.
Also interesting to know: warm water of stoom loopt gemakkelijker door de barriere dan koud water. Iets om rekening mee te houden, mocht je waterdichtheid willen testen.
Als je alle pakkingen correct hebt geplaatst zou het horloge weer even waterdicht moeten zijn als voorheen. Rob van Monsterwatches, bijvoorbeeld, garandeert dat soort dingen ook op mods. De schroefkroon wordt ook niet minder van het verwijderen en terug plaatsen.
Als je bij het demonteren en monteren oplet dat er geen vuil of beschadigingen zijn te zien aan de pakking en kast kun je ze rustig weer gebruiken. Gewoon een kwestie van correct plaatsen.
Helaas is het niet altijd even transparant welk materiaal er gebruikt wordt en welke pakkingen bij welke interval vervangen moeten worden. Als vuistregel houd ik aan dat je beter eens in de twee tot vijf jaar een WR test kunt laten doen tenzij het service interval wat de fabrikant voorschrijft anders is.
Als pakkingen bloot worden gesteld aan rare temperaturen, chemicaliƫn of zout water zouden ze sneller broos/lek/versleten kunnen raken, als het horloge meer in de kist zit dan om de pols kan een pakking langer mee, tenzij de lucht in de kist uitzonderlijk warm is.
Los van het doorlaten van vet houdt het je pakking gewoon in betere conditie. Die dingen hebben een hekel aan uitdrogen en voornoemde zouten / chemicaliƫn.