Waterdichtheid

Ik heb een horloge welke geschikt is om mee te douchen , dit is leuk meegenomen maar heb je natuurlijk weinig aan. Ik zou het prettig vinden als dit horloge een iets grotere waterdichtheid zou hebben zodat ik me geen zorgen hoef te maken als ik een keer met horloge de zee in ren bijvoorbeeld.
Mijn vraag is: is een horloge (meer) waterdicht te maken?
Ik snap dat er verschillende factoren een rol spelen maar daarom ook deze vraag.
ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Plasic zak er omheen en met plakband dichttapen!:D;)
Nee, maar even serieus. Ik heb er nog nooit over nagedacht of van gehoord. Voor 50 tot 100 euro koop je een prima waterdicht horloge dat 10 bar verdraagt, dus waarmee je zonder problemen kunt zwemmen en snorkelen. Bijvoorbeeld een Seiko.:wink:
Succes!

Je kan m insealen :+
Waterdichtheid van een horloge is erg betrekkelijk , ten eerste , als het horloge geen schroefkroon heeft zou ik er al niet te vaak mee gaan zwemmen , ook de leeftijd van het horloge is belangrijk , rubbers en seals drogen uit en worden poreus , dus elke paar jaar laten testen is aan te raden.
Ik heb me laten vertellen dat de zwakke punten zijn ; het glas ( voor en achter ) , de kroon ( ongeschroeft zal hier ook wel bescherming zitten ),het deksel ( geschroeft ,geperst,enz…) en de drukknoppen van eventueel extra wijzertjes.
Meer waterdicht laten maken heb ik nog nooit gehoort , maar wie weet ??

Het is onmogelijk om een horloge meer waterdicht te maken dat oorspronkelijk bedoeld is. Dit heeft met de constructie van het hele horloge te maken. Het weerstaan van waterdruk is een factor, maar ook de uitzetting bij temperatuurverschillen is belangrijk. Als een horloge geschikt is tot 3 atm. kun je er enkel van uitgaan dat je zweet niet binnendringt, meer niet. Om echt mee te zwemmen moet een horloge minstens tot 10 atm. waterdicht zijn.
Maar hierover zijn al veel discussies gevoerd, zie ook dit stukje:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774

malus65 Schreef:

… Om echt mee te zwemmen
moet een horloge minstens tot 10 atm. waterdicht
zijn.
Maar hierover zijn al veel discussies gevoerd, zie
ook dit stukje:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774

In dat artikel staat dat je met 10 atm toch nog moet oppassen voor temperatuur verschillen. Dus douchen?
Ik weet het nog niet zo net. Maar waarom zou persé met een horloge gaan douchen?

tjvreeken Schreef:

Ik weet het nog niet zo net. Maar waarom zou persé
met een horloge gaan douchen?

Goede vraag, het lijkt me simpel om het even uit te doen. Krijg je ook een schonere pols, lijkt me eigenlijk nuttiger dan een dagelijks fris gewassen horloge.

Gerben Schreef:

Ik heb een horloge welke geschikt is om mee te
douchen , dit is leuk meegenomen maar heb je
natuurlijk weinig aan. Ik zou het prettig vinden
als dit horloge een iets grotere waterdichtheid
zou hebben zodat ik me geen zorgen hoef te maken
als ik een keer met horloge de zee in ren
bijvoorbeeld.
Mijn vraag is: is een horloge (meer) waterdicht te
maken?
Ik snap dat er verschillende factoren een rol
spelen maar daarom ook deze vraag.
ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Heb wel eens iets gelezen over het waterdicht maken van smartphones e.a. electronica door een soort folie omheen te maken. Maar voor een horloge lijkt me dit niet bepaald een prettige oplossing. Bovendien weet ik niet of je ermee in de zee kunt. Was meer bedoeld voor het morsen van cola ofzo.

Kort door de bocht NEE!!!

waarom zou je een horloge omhouden tijdens het douchen? je houd toch ook je sokken niet aan!

waterdicht is afhankelijk van veel factoren: draaideksel of drukdeksel, ronde kast of vormkast, dikte glas, heeft de kroon een bescherming, schroefkroon, soort drukkers, materiaal van de kast, enz.

Gr Jan Ubels

klokken Schreef:

Kort door de bocht NEE!!!

waarom zou je een horloge omhouden tijdens het
douchen? je houd toch ook je sokken niet aan!

waterdicht is afhankelijk van veel factoren:
draaideksel of drukdeksel, ronde kast of vormkast,
dikte glas, heeft de kroon een bescherming,
schroefkroon, soort drukkers, materiaal van de
kast, enz.

Gr Jan Ubels

De vraag was niet WAAROM, de vraag was OF.
Eigenlijk kwam ik op deze vraag na een dagje strand en omdat ik mijn ‘luxe’ horloge nog omhad zat er natuurlijk zand overal. Ik had hem toen graag even onder een straaltje water gehouden maar durfde het niet aan.
Bedankt voor het meedenken iedereen.

Gerben