Waterdichtheids horloge test

Op een Engels forum al een paar dagen onderwerp van gesprek.
Hoe? Leg een ijsblokje op het glas, en na een minuut zit er wel of geen condens onder :disappointed_relieved:
Hoe simpel kan het zijn?

Hendrik

kan een vals alarm gevenā€¦ als de lucht in je horloge vochtig isā€¦ condenseert datā€¦ en dan hoeft dat niet persĆ© van buiten te komenā€¦ ergoā€¦ je weet nog nietsā€¦

Daarom moet je je horloge ook altijd afvullen met droge lucht. Pas dan is de ijsblokjesproef betrouwbaar. Het vulventiel zit meestal aan de rechterkant van het horloge (hetzelfde ventiel waarmee je ook de wijzers kunt verzetten)

2 likes

Ik weet niet waar deze informatie vandaan komt, maar het klinkt mij als volslagen lariekoek in de oren. Een duikhorloge afvullen met droge lucht??

1 like

Sinn vult bepaalde modellen weldegelijk af met een gas, ik heb de details even niet bij de hand.
't beste is natuurlijk voor een horlogemaker om te zorgen voor een lage luchtvochtigheid in het atelierā€¦

In een duikhorloge moet juist natte lucht, tis niet voor niks een duikhorloge.

4 likes

Met helium is het gevuld. En er is ook een dichting om de hooge druk te laten weg gaan als het nodig is.
Maar voor gewone waterdicht horloge is het met de lucht gesloten, die normaal droog genoeg is in de winkel om de roest in de hele winkel te verwijderenā€¦
Dan pas de dichtheid proeven (een goede apparaat kost min of meer 5000 ā‚¬ als ik me goed heriner).
Ijsblokje zegt niets voor waterdichtheid, alleen maar voor condensatie en vochtheid van de binnen lucht.
BD

ehh, Duikers worden NIET met Helium gevuldā€¦
die Helium escapevalve die je in duikers ziet, is bedoeld om de Helium die bij ā€œSaturation-divingā€ in het horloge terecht komt er weer uit te laten

Duikers die langdurig op grote diepte werken, die gaan in een compressie-tankā€¦ ze wonen gedurende een bepaalde periode in die "tank"
die tank wordt geleidelijk op druk gebracht, en de ā€œluchtā€ die ingeademd wordt bevat 't nodige Helium, en die moleculen zijn klein genoeg om door de pakkingen van je horloge te dringenā€¦ aangezien je horloge bij oppervlaktedruk is gebouwdā€¦ zou het horloge na verblijf op grote druk zijn glas kwijt kunnen rakenā€¦ als de druk hoger is dan de omgevingsdrukā€¦ dan klapt je glas eruitā€¦
Dan is die helium escape valve er dus voor om te voorkomen dat je horloge ā€œThe bendsā€ krijgt.

10 likes

In Chronos 04-2015 staat een test van de Sinn U2 S: deze heeft volgens het ā€œdatenbladā€ een Schutsgasfullung en tevens 3 kopersulfaat-capsules die het horloge droog moeten houden van binnen.

Groet
Herman

ā€œSchutzgasfĆ¼llungā€ā€¦ Okā€¦ en wat is precies ā€œSchutzgasā€?.. beschermgasā€¦ letterlijk vertaaldā€¦ kan zo uit een folder van lasapparatuur komenā€¦ lassen doe je ook met een beschermgas.
Maar ze spreken in hun katalogus ook van ā€œAr-Trockenhaltetechnikā€ en dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat ze Argon gebruikenā€¦ mijn eerste gedachte was Stikstofā€¦ omdat dat grote moleculen heeftā€¦ maar Sinn gebruikt blijkbaar dus Argonā€¦ enā€¦ ā€œvochtvretersā€ in je horloge kastā€¦ :slight_smile:

Grrrrrrr, het is dus niet zo simpel als die Engelsen denken. Heb toch de proef maar op de som genomen, en op een na allemaal geslaagd!
Het klokje met condens doet dat ook op een tropische dag :grinning:

Argon. 100% zeker.

Jaja dus als ik het goed begrijp kun je de kroon nooit meer losdraaien want dan komt er gewone lucht in je klok??
Want met de kroon los kan er water in komen, dus ook luchtā€¦pas maar op voor vochtige vingers(zweethanden) :wink: tijdens het gelijk zetten! :innocent:

Staat er eigenlijk een (minim) tijd voor hoe lang een ā€œwaterdichtehorlogeā€ waterdicht blijft?
Ik heb een aantal ā€œsolarā€ watches die 10 ATM zijn en die ik regelmatig op vakantie gebruik bij snorkelenā€¦ Sommige zijn al meer dan 6 jaar oud. Ik zie geen reden om deze horloges terug te sturen naar de juwelier/horlogemaker (hooguit dus voor de ringen).

Ook vraag ik mij af wat een horlogemaker test als ik hem bij de juwelier zou brengen. Regelmatig heb ik een batterij laten vervangen (inc. controle op waterdichtheid), ik krijg hier dan altijd zoā€™n mooie drukmeting bij, maar betekent dit alleen dat hij tijdens de test waterdicht was of worden dan ook gelijk de ringen gecontroleerd?

Als je de drukmeting hebt en de cijfers goed zijn, dan is de horloge waterdicht. Dat betekent ook dat de ringen (klep, kroon, pushers) goed zijn, anders was het niet meer waterdicht. Of zij werden vervangen of niet, maakt het niets uit als het goed is.
Maar met de cijfers moet jij ook kijken hoe diep het waterdicht is.

Dat lijkt wel op een heksenproeveā€¦: bleef ze drijven op het water was ze een heks, verdronk ze, was ze geen heksā€¦ :slight_smile:

Hier is een foto van de zelfde apparaat die ik heb een paar keer mee gespeeld.

Het is een drooge test met vacuum en afmeting van de effekten op de horloge kast.
Er zijn ook modelen die nat werken.

1 like

Heel interessant topic mannen met leuke reactieā€™s en verrassende info over duikers en ijsblokken. Heb toch aardig wat duikertjes in de schuur, maar daar eigenlijk nooit zo intensief over nagedacht. Dank voor jullie bijdrage. greets nitraM

Veel horlogemakers hebben denk in niet al de modernste apparatuur zoals door @Brunod aangegeven.

Dit is een gebruikelijke waterdichtheidstester:

Het apparaat wordt tot de streep (halverwege het glas) gevuld met water.
Het uurwerk wordt aan de haak en boven wateroppervlak gehangen. Het deksel wordt vastgezet, het ventiel gesloten en dan op de gewenste druk gebracht door met de handel het geheel op te pompen, 3 tot 6 bar is gebruikelijk.
Zo laat je Ć©Ć©n en andere een tijdje staan. Daarna wordt het horloge onder water gedompeld.
Dan wordt voorzichtig het ventiel geopend en langzaam iets druk afgelaten. Dit moet rustigaan gebeuren.
Aan de hand van ontsnappende luchtbellen kun je vaststellen of het horloge al dan niet waterdicht is.

Laat het nooit ineens van druk als het horloge onder water hangt. Mocht er toch een aardige lekkage zijn, dan wordt de druk in het horloge (op zā€™n slechts dus 3 tot 6 bar) en als je de ruimte ineens drukloos maakt, kan het glas eraf springen.
Dat zou je niet willen.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

En om verder te gaan moet men niet geloven dat een nieuwe apparaat altijd beter is.
De nieuwe zegt alleen maar als het waterdicht is of niet (met bepaalde diepte). Met een oude, door de luchtbellen kan men zien waar de lekkage plaats vind, en zo niet alle ringen vervangen als het probleem bvb van een krats in de deksel komt.
Natuurlijk door het water gebruik is het toch beter zeker te zijn dat de horloge een beetje waterdicht is. Als men een ā€œopenā€ horloge proeft kan de water binnen komen en dus alles daarna moeten drogen en schoon maken. Als het niet zeker is moet men de uurwerk eruit nemen en de lege kast proeven.