ehh, Duikers worden NIET met Helium gevuldā¦
die Helium escapevalve die je in duikers ziet, is bedoeld om de Helium die bij āSaturation-divingā in het horloge terecht komt er weer uit te laten
Duikers die langdurig op grote diepte werken, die gaan in een compressie-tank⦠ze wonen gedurende een bepaalde periode in die "tank"
die tank wordt geleidelijk op druk gebracht, en de āluchtā die ingeademd wordt bevat 't nodige Helium, en die moleculen zijn klein genoeg om door de pakkingen van je horloge te dringen⦠aangezien je horloge bij oppervlaktedruk is gebouwd⦠zou het horloge na verblijf op grote druk zijn glas kwijt kunnen raken⦠als de druk hoger is dan de omgevingsdruk⦠dan klapt je glas eruitā¦
Dan is die helium escape valve er dus voor om te voorkomen dat je horloge āThe bendsā krijgt.
In Chronos 04-2015 staat een test van de Sinn U2 S: deze heeft volgens het ādatenbladā een Schutsgasfullung en tevens 3 kopersulfaat-capsules die het horloge droog moeten houden van binnen.
āSchutzgasfüllungā⦠Ok⦠en wat is precies āSchutzgasā?.. beschermgas⦠letterlijk vertaald⦠kan zo uit een folder van lasapparatuur komen⦠lassen doe je ook met een beschermgas.
Maar ze spreken in hun katalogus ook van āAr-Trockenhaltetechnikā en dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat ze Argon gebruiken⦠mijn eerste gedachte was Stikstof⦠omdat dat grote moleculen heeft⦠maar Sinn gebruikt blijkbaar dus Argon⦠en⦠āvochtvretersā in je horloge kastā¦
Grrrrrrr, het is dus niet zo simpel als die Engelsen denken. Heb toch de proef maar op de som genomen, en op een na allemaal geslaagd!
Het klokje met condens doet dat ook op een tropische dag
Jaja dus als ik het goed begrijp kun je de kroon nooit meer losdraaien want dan komt er gewone lucht in je klok??
Want met de kroon los kan er water in komen, dus ook luchtā¦pas maar op voor vochtige vingers(zweethanden) tijdens het gelijk zetten!
Staat er eigenlijk een (minim) tijd voor hoe lang een āwaterdichtehorlogeā waterdicht blijft?
Ik heb een aantal āsolarā watches die 10 ATM zijn en die ik regelmatig op vakantie gebruik bij snorkelen⦠Sommige zijn al meer dan 6 jaar oud. Ik zie geen reden om deze horloges terug te sturen naar de juwelier/horlogemaker (hooguit dus voor de ringen).
Ook vraag ik mij af wat een horlogemaker test als ik hem bij de juwelier zou brengen. Regelmatig heb ik een batterij laten vervangen (inc. controle op waterdichtheid), ik krijg hier dan altijd zoān mooie drukmeting bij, maar betekent dit alleen dat hij tijdens de test waterdicht was of worden dan ook gelijk de ringen gecontroleerd?
Als je de drukmeting hebt en de cijfers goed zijn, dan is de horloge waterdicht. Dat betekent ook dat de ringen (klep, kroon, pushers) goed zijn, anders was het niet meer waterdicht. Of zij werden vervangen of niet, maakt het niets uit als het goed is.
Maar met de cijfers moet jij ook kijken hoe diep het waterdicht is.
Hier is een foto van de zelfde apparaat die ik heb een paar keer mee gespeeld.
Het is een drooge test met vacuum en afmeting van de effekten op de horloge kast.
Er zijn ook modelen die nat werken.
Heel interessant topic mannen met leuke reactieās en verrassende info over duikers en ijsblokken. Heb toch aardig wat duikertjes in de schuur, maar daar eigenlijk nooit zo intensief over nagedacht. Dank voor jullie bijdrage. greets nitraM
Laat het nooit ineens van druk als het horloge onder water hangt. Mocht er toch een aardige lekkage zijn, dan wordt de druk in het horloge (op zān slechts dus 3 tot 6 bar) en als je de ruimte ineens drukloos maakt, kan het glas eraf springen.
Dat zou je niet willen.
En om verder te gaan moet men niet geloven dat een nieuwe apparaat altijd beter is.
De nieuwe zegt alleen maar als het waterdicht is of niet (met bepaalde diepte). Met een oude, door de luchtbellen kan men zien waar de lekkage plaats vind, en zo niet alle ringen vervangen als het probleem bvb van een krats in de deksel komt.
Natuurlijk door het water gebruik is het toch beter zeker te zijn dat de horloge een beetje waterdicht is. Als men een āopenā horloge proeft kan de water binnen komen en dus alles daarna moeten drogen en schoon maken. Als het niet zeker is moet men de uurwerk eruit nemen en de lege kast proeven.
Je moet wel even een verloopnippeltje halen. Te koop bij de betere fietsenhandel. Weet zo 123 niet of het een Fransventiel of brommerventiel is, maar dat weten ze daar wel. 200bar kan ie zat hebben.
Zou het geen idee zijn om een horloge dan maar niet in zoān
decompressietank mee te nemen en gewoon af te doen ?
of zijn duikers zodanig WIS dat ze ook in zoān tank hun klokje omhouden ?
ik neem aan dat er wel een soort sluis is waarlangs je allerlei spullen
kunt wegdoen of aanreiken zonder de druk binnen te verminderen