Vandaag mijn zoon op pad gestuurd om mijn horloge te laten testen op waterdichtheid
Kreeg dit papiertje mee, en de mededeling dat de onderdruk niet goed was.
Ik heb er totaal geen verstand van, en hoef ook echt niet het naadje van de kous te weten, maar kan ik er nu mee zwemmen of moet er iets aan het horloge gebeuren?
De LT-100 kan tot 10 bar overdruk. Waarom heeft-ie hem niet daarop getest…? Tenzij er op het horloge 5 ATM staat, maar dan moet je er sowieso beter niet mee zwemmen.
Bij de vacuumtest lees ik, dat het glaasje 0,3/1000 mm (!) omhoog gekomen is in de pakking. No big deal.
Bij een onderdruk test wordt het horloge in een vacuĂĽm geplaatst hierdoor zet het horloge uit.
Deze uitzetting wordt bij uw test niet vastgehouden en hierdoor geeft de tester aan dat het horloge lek is.
De overdruk test zet het horloge onder druk waardoor deze krimpt, dit is wel goed gegaan
Om ermee te zwemmen zou ik eerst de waterdichtheid laten herstellen.
Breitling schrijft voor om de 100 meter WD horloges te testen op -0.5 en 5,0 Bar en sommige op -0,7 en 5,0 Bar [ afhankelijk van het model ]
Verwacht eigenlijk dat het horloge wel dicht zal zijn omdat de vervorming bij onderdruk slechts 0,3 / 1000 mm is en zelf zou ik na de eerste test de kroon eens losdraaien of uittrekken en de test herhalen. Grote kans dat hij dan wel dicht aangeeft.
Beste test bij twijfel is een condens test maar dan moet het wel in een atelier uitgevoerd worden in het geval er toch een lekje aanwezig is.