Waterschade aan een horloge?

Anneke, als ik jou was zou ik dat staatje van hcptdg uitprinten en meenemen naar de winkel. Dan sta je toch wat steviger in je kerstschoenen.

Anneke Schreef:

maar thuis begon het te knagen… ik was mijn
handen vaak en grondig en daarbij werd het horloge
ook altijd helemaal nat. Vaak legde ik het te
drogen op een droge theedoek na het handen
wassen.
Ik zocht het horloge op op internet en de ene site
zegt dat het 5 atm waterdicht is (dus ik had goede
hoop) maar de andere vermelde 3 atm (moed zakte in
de schoenen)…

Het was een duur horloge, 199 euro. Van
dolce&gabbana (model DW0200) met quartz uurwerk.

Dag Anneke,

“Water resistant” “3 atm” of “5 atm” betekent gewoon dat het horloge enkel " spatwaterdicht" is en het mag dus nooit echt “volledig” nat worden…, zeker nooit zo nat dat het gedroogd moet worden op een theedoek. (eigenlijk is het spijtig dat fabrikanten nog steeds deze term gebruiken en de consument dus de illusie geven dat het horloge op één of andere manier “waterdicht” zou zijn. Neen dus).

Laat het me zo stellen: water en horloges zijn eigenlijk elkaars grootste vijand (zelfs voor quartz-horloges).

Een horloge afdichten tegen water (zelfs spatwater) is een dikwijls onderschatte opdracht en “fashion”- horloges die “echt” waterdicht zijn zijn eerder uitzondering dan regel…

Water (of damp) komt meestal in het horloge via de tubus en opwindstift waarop de kroon zich bevindt.
Ofwel is die geschroefd mét de nodige rubber-afdichtingsringen (die trouwens om de twee jaar vernieuwd moeten worden) of beschikt ie over een drukmechanisme dat één of meer rubber- of siliconen-ringetjes doet uitzetten, ofwel niet.

In dat laatste geval is het horloge helemaal niet “waterbestendig” en is de kans groot dat vroeg of laat vocht binnendringt in het werkje…

Daarom m’n raad: gebruik het argument dat de fabrikant de uitdrukking "water resistant 5 Atm (of 3 Atm) op het horloge vermeldt en dat jij als consument er dan ook vanuit gaat dat het misschien niet 100 procent waterdicht, maar wél “waterbestendig” is… en je er dus gerust je handen mee mag wassen… (het is immers niet zo duidelijk wat wél en wat niet kan) .

Lukt het, des te beter, lukt het niet, dan kan ik je enkel de raad geven: doe altijd je horloge uit tijdens extensief handen wassen…tenzij het een echt waterbestendig exemplaar is (bvb WR 50 Atm of 100 Atm).

In elk geval: veel succes, en laat ons de uitkomst weten…

Met Waterdichte Groeten,

Morse.

aanvullende informatie:

http://wereldhorloges.nl/faq/waterdichtheid/21

Je kunt er zelfs mee snurkelen.

met je hand boven water?

Nou is er op de duitse sites sinds kort een nieuwe melding:

Wasserdichte: WR (3ATM) bedeutet, dass das Modell wasserdicht nach DIN 8310 bzw. ISO 2281 ist. Kurzfristiger Wasserkontakt ist unproblematisch

En bij andere sites en horloges staat er geen uitleg bij, alleen DIN 8310 bzw. ISO 2281

Nu misschien ff wennen, maar deze discussie komt elke twee drie maanden weer terug

Seiko Nederland importeert D7G in Nederland

Ga gewoon langs de winkel en geef aan dat je met het horloge slechts handen gewassen hebt.
Als ze het dan opsturen komt het vast goed, want Seiko is niet zo moeilijk meestal.

Iedereen bedankt, geweldig dat jullie me allemaal zo snel te hulp schieten, informatie geven en meeleven!!

Ik heb het horloge vandaag weer opgehaald en blijkbaar was gewoon de batterij leeg! Wel hebben ze de achterkant er nu zo onhandig weer opgeramd dat er een stukje verbogen is, hij is dus nu hoogstwaarschijnlijk NIET meer zo waterresistand als eerst!

Ik zal dus in de toekomst mijn horloge niet meer mee wassen met mijn handen onder de kraan! En er een stuk zuiniger op zijn.
(heb een hoop geleerd over kreten zoals 3ATM en 5ATM waterresistand)

Jullie allemaal ontzettend bedankt in ieder geval voor alle behulpzame reacties! (en zelfs het aanbod van een “nieuw horloge voor Anneke” noodfonds ;))
helemaal geweldig mensen!
(ik zat gister namelijk echt goed bij de pakken neer, er van overtuigd dat mijn dure cadeau gekregen horloge naar de maan was)

bedankt bedankt bedankt :smiley:

Anneke Schreef:

… Wel hebben
ze de achterkant er nu zo onhandig weer opgeramd
dat er een stukje verbogen is, hij is dus nu
hoogstwaarschijnlijk NIET meer zo waterresistand
als eerst!

Hiervoor zou ik voor een horloge van €199.- toch wel even reclameren, denk ik.

Anneke Schreef:

Iedereen bedankt, geweldig dat jullie me allemaal
zo snel te hulp schieten, informatie geven en
meeleven!!

Ik heb het horloge vandaag weer opgehaald en
blijkbaar was gewoon de batterij leeg! Wel hebben
ze de achterkant er nu zo onhandig weer opgeramd
dat er een stukje verbogen is, hij is dus nu
hoogstwaarschijnlijk NIET meer zo waterresistand
als eerst!

Ik zal dus in de toekomst mijn horloge niet meer
mee wassen met mijn handen onder de kraan! En er
een stuk zuiniger op zijn.
(heb een hoop geleerd over kreten zoals 3ATM en
5ATM waterresistand)

Jullie allemaal ontzettend bedankt in ieder geval
voor alle behulpzame reacties! (en zelfs het
aanbod van een "nieuw horloge voor Anneke"
noodfonds ;))
helemaal geweldig mensen!
(ik zat gister namelijk echt goed bij de pakken
neer, er van overtuigd dat mijn dure cadeau
gekregen horloge naar de maan was)

bedankt bedankt bedankt :smiley:

Fijn voor je dat het allemaal meeviel maar de beschadiging zou ik niet accepteren. Doe je ook niet als je je auto wegbrengt en hem terug krijgt met een deuk in je motorkap.

mvg, Frans

Even opgeslagen, handig overzichtje! bedankt!

Wat me nog steeds wel fascineerd aan de beschrijving van ‘handelingen op plaats delict’ is dat je eerst je handen wast met het (nog) droge horloge om, waardoor deze vervolgens nat wordt en je hem dus alsnog moet afdoen om te drogen in een theedoek. Ben ik de enige die dit een wat ineffciente volgorde van handelingen vind?

Ik voorkom ook dat m’n horloge nat wordt, maar niet iedereen handelt op dezelfde wijze:)

@Plofkop:

In de nieuwe Chronos staat een test van de nieuwe Sea Dweller. Daarin hebben ze de Sea Dweller inderdaad aan een druk onderworpen vergelijkbaar op 3900 meter diep. Met een tester van Sinn welliswaar, want Rolex (Duitsland?) had zijn tester nog niet binnen! Gedurende een kwartier op 4°C, als in de diepzee. En… ja hoor, test geslaagd, geen water naar binnen en geen condens op het glas:) De specs kloppen dus.

Je kan er dus veilig mee douchen:)

Nog een uitgebereider, nuttig artikel:

http://www.dirkoskam.nl/waterdicht.htm

hans

Dat was een net artikel, Als er dan nog onduidelijkheden zijn,…