Weekdagschijf van Seiko 7546 draait willekeurig rond

Mijn Seiko 7546-8300, productiedatum september 1978, heb ik in januari 1980 gekocht bij een juwelier in Alphen a/d Rijn voor omgerekend € 106,-. Hij tikt er al ruim 40 jaar lustig op los, met af en toe een nieuw batterijtje. Maar al geruime tijd geeft hij de dag van de week niet goed meer aan; die maakt willekeurige rondjes. Zie op de foto:

De datum blijft nog wel netjes in de pas.
Ik heb ergens gelezen dat dat een meer voorkomend probleem is en er is op zich best mee te leven, want zo vaak wordt het horloge ook niet meer gedragen, maar toch vraag ik me af of dit nog te verhelpen is.

Heeft iemand daar misschien ervaring mee of kennis van? Alle tips zijn welkom. Alvast dank voor reacties.

1 like

Is het echt willekeurig of toch op een bepaald tijdstip?

Lijkt mij willekeurig. De dagaanduiding draait ook mee als ik de kroon helemaal uittrek om de tijd te verzetten; zowel vooruit als achteruit. Ongeveer een dag per uur. Maar precies tegengesteld: als ik de tijd vooruit draai lopen de dagen terug en omgekeerd…

Ik denk dat het te fiksen is, maar ikzelf zou het niet kunnen
Filmpje hieronder toont hoe het kan

Seiko Date Wheel Realignment

Zit er snelverstel op? Zo ja, gaat handmatig verstellen wel goed?

Nee, daar heb ik om te beginnen de spullen al niet voor, en dan nog…
Maar wel een instructief filmpje om te zien hoe het eigenlijk werkt.

Nee, geen snelverstel. Kan alleen maar handmatig verstellen, en verstellen van de dag met het verstellen van de tijd zou helemaal niet moeten kunnen toch?

Ook ronddraaien van de wijzers over de tweede keer 12 doet de dag niet verspringen,. maar de datum wel?

Nee, of ja, dan is de dag al ongeveer 24 keer versprongen… Met elk uur draaien springt de dag een dag mee…

Volgens mij kan het dagschakelwiel de veroorzaker zijn

Deze gaat vaak kapot wanneer rond middernacht de datum handmatig gecorrigeerd wordt.

Grote kans dat dit de boosdoener is inderdaad. Maar niet zozeer doordat de datum te vaak rond middernacht handmatig wordt verzet. Eerder omdat dit onderdeel van kunststof is en er na 40 jaar wat slijtage is ontstaan.

Op te lossen met een goede donor of een NOS onderdeel (mits je dat kunt vinden).

Verder is dit uurwerk (op de spoel na) zo’n beetje bullet proof.

1 like

Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Ergens las ik ook iets over slijtage aan een kunststof onderdeeltje in dergelijke horloges. Maar als dat al te vinden zou zijn, moet er een horlogemaker aan te pas komen, want zelf kan ik het zeker niet vervangen. Ik laat het horloge maar lekker in zijn bedje rusten:

Af en toe de datum bijstellen, die nog wel functioneert en controleren of de batterij nog niet begint te raken; dat moet het maar zijn.

1 like

Vermoed dat het de dagschijf pal is. Dit onderdeel is nog bij Seiko te bestellen net als de dagverzet vinger.

Doe zelf geen reparaties aan Seiko maar een horlogemaker die dit wel doet kan de originele onderdelen nog gewoon bestellen.

1 like