Mijn Seiko 7546-8300, productiedatum september 1978, heb ik in januari 1980 gekocht bij een juwelier in Alphen a/d Rijn voor omgerekend € 106,-. Hij tikt er al ruim 40 jaar lustig op los, met af en toe een nieuw batterijtje. Maar al geruime tijd geeft hij de dag van de week niet goed meer aan; die maakt willekeurige rondjes. Zie op de foto:
De datum blijft nog wel netjes in de pas.
Ik heb ergens gelezen dat dat een meer voorkomend probleem is en er is op zich best mee te leven, want zo vaak wordt het horloge ook niet meer gedragen, maar toch vraag ik me af of dit nog te verhelpen is.
Heeft iemand daar misschien ervaring mee of kennis van? Alle tips zijn welkom. Alvast dank voor reacties.
Lijkt mij willekeurig. De dagaanduiding draait ook mee als ik de kroon helemaal uittrek om de tijd te verzetten; zowel vooruit als achteruit. Ongeveer een dag per uur. Maar precies tegengesteld: als ik de tijd vooruit draai lopen de dagen terug en omgekeerd…
Nee, geen snelverstel. Kan alleen maar handmatig verstellen, en verstellen van de dag met het verstellen van de tijd zou helemaal niet moeten kunnen toch?
Grote kans dat dit de boosdoener is inderdaad. Maar niet zozeer doordat de datum te vaak rond middernacht handmatig wordt verzet. Eerder omdat dit onderdeel van kunststof is en er na 40 jaar wat slijtage is ontstaan.
Op te lossen met een goede donor of een NOS onderdeel (mits je dat kunt vinden).
Verder is dit uurwerk (op de spoel na) zo’n beetje bullet proof.
Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Ergens las ik ook iets over slijtage aan een kunststof onderdeeltje in dergelijke horloges. Maar als dat al te vinden zou zijn, moet er een horlogemaker aan te pas komen, want zelf kan ik het zeker niet vervangen. Ik laat het horloge maar lekker in zijn bedje rusten: