Weekend, dus tijd om de lederen bandjes weer te verzorgen. De vrouw doet de plantjes, ik de bandjes
Mocht je het je afvragen, dit is wat bij mij de bandjes goed in leven houdt:
Bandjes met droge doek schoonmaken
Met heldere (zadel) ledervet insmeren, niet te ruw maar wel âmasserenâ en uitsmeren. Hiervoor gebruik ik een grote microvezel doek die eigenlijk voor schoonmaken van wapens is (geen idee waarom decathlon die verkoopt, maar wel handig)
Even laten intrekken, minuutje of 10
Met een schoon gedeelte van dezelfde doek opboenen, en met een ronde tandenstoker de gaatjes reinigen.
Even genieten van de geur en het resultaat
Ik merk dat de bandjes na een half uur niet meer ruiken naar iets. Zoals je vers gepoetste schoenen soms een dag niet kan dragen zonder in âdie luchtâ te zitten. Verder verkleuren de banden bij mij niet, maar ieder op eigen risico natuurlijk. En blijf weg bij suĂšde of nubuck, daar moet je nooit ledervet opsmeren.
Heb ik ook een keer geprobeerd maar was eigenlijk niet te spreken over het draagcomfort na behandeling. Het bandje wordt âplakkerigâ. Hoe ervaar jij dat?
Nee echt totaal geen last van. Niet een van de bandjes, en het zijn bijna allemaal verschillende soorten leer / merk. Ik poets ze wel op met de âwapendoekâ, wellicht dat het daardoor komt. Resultaat is altijd beter dan ervoor, zonder nadelen.