Weekend: bandjes verzorgen

Weekend, dus tijd om de lederen bandjes weer te verzorgen. De vrouw doet de plantjes, ik de bandjes :grin:

Mocht je het je afvragen, dit is wat bij mij de bandjes goed in leven houdt:

1. Bandjes met droge doek schoonmaken
  2. Met heldere (zadel) ledervet insmeren, niet te ruw maar wel ‘masseren’ en uitsmeren. Hiervoor gebruik ik een grote microvezel doek die eigenlijk voor schoonmaken van wapens is (geen idee waarom decathlon die verkoopt, maar wel handig)
  3. Even laten intrekken, minuutje of 10
  4. Met een schoon gedeelte van dezelfde doek opboenen, en met een ronde tandenstoker de gaatjes reinigen.
  5. Even genieten van de geur en het resultaat :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik merk dat de bandjes na een half uur niet meer ruiken naar iets. Zoals je vers gepoetste schoenen soms een dag niet kan dragen zonder in ‘die lucht’ te zitten. Verder verkleuren de banden bij mij niet, maar ieder op eigen risico natuurlijk. En blijf weg bij suùde of nubuck, daar moet je nooit ledervet opsmeren.

Met wat hulp dit keer đŸ«Ł

26 likes

Nice! Krijgen een mooie look zo!

2 likes

Heb ik ook een keer geprobeerd maar was eigenlijk niet te spreken over het draagcomfort na behandeling. Het bandje wordt “plakkerig”. Hoe ervaar jij dat?

1 like

Thanks, kan het iedereen aanraden :wink:

Nee echt totaal geen last van. Niet een van de bandjes, en het zijn bijna allemaal verschillende soorten leer / merk. Ik poets ze wel op met de “wapendoek”, wellicht dat het daardoor komt. Resultaat is altijd beter dan ervoor, zonder nadelen.

1 like

Ledervet op z’n minst 24 uur laten intrekken. En dus niet direct dragen want dan zit het vet aan je manchet :grin:

Alles gedaan om dit te voorkomen. Beetje het proces wat @DionJ heeft beschreven. Edoch

1 like

Je woont toch bij mij in de buurt Friso? Kom een keer op de koffie en neem wat bandjes mee, proberen we het samen :wink:

2 likes

Leuk! Gaan we doen :+1:

2 likes

Weekend! Dus het is weer tijd voorrrrr
 Poetsen mannen :stuck_out_tongue_winking_eye: