Weer 3 topmerken op de rand van de afgrond

Het gaat hard…

Bij de Richemont-Group betreft het vooral Piaget en Vacheron Constantin…

-> Artikel

En Vulcain komt zeer waarschijnlijk te koop te staan… 7 van de 12 werknemers in januari as. eruit…

Die in grossen Schwierigkeiten befindliche Uhrenmanufaktur Vulcain hat auf Ende Januar den Grossteil ihrer Mitarbeiter entlassen. Sieben der zwölf Mitarbeiter, welche noch für die historische Uhrenmarke aus Le Locle tätig sind, haben den blauen Brief mit dem Januar-Datum erhalten.
Die Marke, welche im Besitz einer (Rapperswiler Firma)Sankt Galler Holding ist, die wiederum einer saudi-arabischen familie gehört, steht angeblich zum Verkauf.

-> 1
-> 2

Zonde. Het is nou eenmaal hoe de marktwerking, maar evengoed zonde.

1 like

Bij Vulcain verbaast het me niet.
Je hoort en ziet ze nergens. Toevallig zag ik eergisteren in Zürich een paar horloges van ze in een etalage liggen.
Maar ze lagen wel bijna op de grond.
Dat doen ze in de supermarkt met de artikelen, die ze eigenlijk liever niet willen verkopen.

2 likes

toch zonde want ze ma(a)k(t)en mooie machientjes!!

En het rare is dat ik gisteren toevallig een catalogus binnenkreeg uit 2015 van Vulcain…

6 likes

Zeker een leuk klokje dit !!

1 like

Als je pessimistisch bent zou je kunnen zeggen
https://cdn.meme.am/cache/instances/folder216/49970216.jpg

2 likes

Vulcain is natuurlijk toch wel een dermate klinkende oude naam dat het wel een aantrekkelijke partij is voor merkenkopers. Ik heb het artikel(tje) heel snel doorgescand, maar ik denk dat Richemont Piaget en VC niet snel weg gaat doen.
Evengoed erg jammer allemaal.

1 like

Met het verdwijnen van Vulcain zou een traditie overboord gaan:

The Vulcain watch manufacturer was founded in 1858 and is the inventor of the alarm complication for wristwatches. This innovation made the Vulcain watches popular with American presidents starting with Harry S. Truman, earning the brand its reputation as “The Watch for Presidents”.

http://www.vulcain-watches.ch/en/index.html

2 likes

Vulcain stuk zien gaan is echt zonde. Ik vind ze prachtig. Kijk maar eens naar de casebacks. Triest.

2 likes

Mochten ze ooit failliet gaan met een forumproject de merknaam kopen!
:smiley:

4 likes

Interesante ontwikkelingen in de horlogebranche op dit moment. Persoonlijk vind ik het prima dat er een aantal merken failliet gaan en afvallen. Dit is in de marketing en bedrijfskunde een volslagen normaal verschijnsel. Om het een varkenscyclus te noemen, gaat wel heel ver, maar het feit dat er veel aanbod is, en een veranderende (danwel lager wordende) vraag betekend dat er eigenlijk geen andere opties zijn, tenzij een aantal grote merken allemaal bewust krimpen. Toch blijft de horlogemarkt een fascinerende markt, omdat het eigenlik volledig op emotie, storytelling en de romantiek van het ambacht drijft en in een veel mindere mate op ratio en productspecificaties. De eigenaar moet er een klik mee hebben en het mooi vinden, en of het dan een 25 of 30 steens uurwerkje is zal het verschil echt niet maken.

Vulcain heeft ooit een horloge aan Obama cadeau gedaan, maar verder is het een vrij onbekend merk.
Het is wel een oud merk, maar dat zijn veel merken in de horlogerie. Het is zeer gebruikelijk om een oude merknaam nieuw leven in te blazen en een merk te beginnen. Zelfs merken als Blancpain zijn zo begonnen. Jean Claude Biver heeft het merk Blancpain gekocht voor 20.000 Zwitserse frank, en het merk opnieuw gepositioneerd en opgebouwd. Het oude Blancpain was een redelijk simpel merk, het huidige Blancpain stat daar compleet los van en staat compleet anders in de markt als een zeer exclusief merk.

Vacheron & Constantin verbaasd me wel enigszins, maar een merk zoals Vacheron zal niet snel failliet gaan, en als het al failliet gaat, zal het zowieso doorstarten. Het heeft ongetwijfeld te maken met de afnemende vraag in de Aziatische markten en een verminderde visie op de Europese en Amerikaanse markten. Het argument dat mensen een hekel hebben aan de arrogantie van de Zwitserse merken omdat ze het monopolie op revisie willen behouden, vind ik bij een merk als Vacheron een redelijk invalide argument. Bij een merk als Rolex kan ik me voorstellen dat mensen er graag mee naar iedere horlogemaker kunnen gaan, maar Vacheron is toch echt andere koek. Ten eerste zijn de complexere uurwerken verreweg te gecompliceerd voor de gewone horlogemaker. Ten tweede zal de gemiddelde koper van een Vacheron de revisiekosten makkelijk kunnen betalen en daar toch niet van wakker liggen.

Piaget is een beetje een apart merk in mijn ogen. Ze maken enerzijds prachtige uurwerken, en zijn de kunst van het uurwerkmaken echt wel meester, kijk maar eens naar een Piaget Altiplano ed. echter vind ik het persoonlijk toch een zeker soort modemerk voor de rijken. Veel stenen en bling bling, en gedurfde ontwerpen, in plaats van strakkere tijdlozere ontwerpen. De markt voor dergelijke modieuze horloges lijkt me redelijk beperkt. Ze staan in mijn ogen wat minder bekend als horlogemerk omdat ze ook vrij veel in de sierraden doen. Het is bijvoorbeeld geen Breitling of Omega, alhoewel de positionering van Piaget vele hoger is dan deze twee merken.

Je ziet de marktwerking op het moment eigenlijk overal wel, de wereld en het aankoopgedrag van consumenten veranderd, bedrijven die daar goed op inspelen hebben nu hun hoogtijdagen, bedrijven die dat niet doen en de spreekwoordelijke boot missen, redden het niet (hoe lang ze ook al bestaan). Kijk maar eens naar V&D, het grootste warenhuis van Nederland, wat ook na 128 jaar ook gewoon failliet kan gaan als er verkeerde strategische keuzen worden gemaakt. Nu heeft dat ook te maken met private equity bedrijven, etc Maar dat een bedrijf al tientallen jaren verliesgevend is zegt ook wel iets. Heb je geen duidelijke positionering en doe je niet wat je klant wil, dan leg je het af…

3 likes

de historie van Vulcain gaat dacht ik toch wel iets verder als Obama een horloge cadeau doen…

5 likes

Beste orisfan,

inderdaad, ik ben het volledig met je eens, ik benoemde het slecht als voorbeeld. Omega of Rolex hebben dit bijvoorbeeld niet gedaan, dus in die zin is het wel bijzonder/benoemenswaardig. Dit kwam tevens voort vanuit de ‘traditie’ dat meerdere presidenten een Vulcain horloge droegen en mede daardoor de populariteit van het merk sterk steeg.

Ze hebben in het verleden ook bijzondere prijzen weten te behalen, en bijzondere uurwerken gebouwd, echter is het altijd een wat lager positioneert mer geweest, onder bijvoorbeeld Omega, Rolex en dergelijke. Ze zaten een beetje tussen die merken en de plakmerken met Zwitserse uurwerkjes in (en dat is eigenlijk nog steeds zo mijn inziens). Wat ik probeer te zeggen, is dat er heel veel merken een mooi verleden hebben, maar een verleden betekend niet zo heel veel als je in de huidige markt de plank misslaat.

2 likes

Vulcain aan de paal. Oef, dat voelt erg! Wat een parel van een merknaam is dat: exclusief, verfijnd, topsegment. Toch even een traantje.
Voor de grote jongens: een schip op het strand is een baken in zee.

1 like

Ter informatie en om het plaatje te completeren; Vulcain is ondertussen herrezen met behulp van juwelier Paajanen uit Finland en Revue Thommen. Prachtige catalogus ook.

1 like

dit is gewoon jammer. zo’n mooi vintage ogend horloge met een extra functie wordt straks niet meer gemaakt. te weinig marketing of andere belangen ??

Eén van de meest kutte websites, en één van de meest bizarre manieren om een catalogus on-line te presenteren. Alleen op basis van die website zou ik ze een faillissement toewensen.

Maar goed, na honderd keer klikken door een soort digitaal boek achtig ding heb ik een paar coole horloges gezien.

Mein Darwin im Himmel, wat slecht. Die webiste, voor de goede orde.