Weer draagbaar maken Seiko Quartz

Goedemiddag allemaal,

Er lijkt zich een klein horloge project te ontvouwen waar ik graag jullie hulp bij zou willen gebruiken. Het verhaal is als volgt:

Mijn schoonvader is twee jaar geleden helaas overleden. Zijn zoon, mijn zwager, heeft uit de la van zijn pa nu twee horloges in ‘behoorlijk gedragen’ toestand. Beide lopen niet en hoewel mijn zwager geen horlogeman is, groeit bij hem nu wel het verlangen om de horloges weer te kunnen dragen.

Hier wil ik hem graag bij helpen en mogelijk ook in het kader van de feestdagen. Wat in ieder geval de beide horloges nodig hebben is een batterij en een bandje. De Seiko (waar ik persoonlijk de meeste heil in zie om weer goed draagbaar te maken) is alleen ‘head only’ aan de ‘calender’ waarvan ik het merk niet ken zit een verlept lederen bandje.

Gisteren was ik even bij mijn zwager en toen kon ik in een onbewaakt ogenblik wat foto’s schieten (sorry voor de matige kwaliteit) en de lugmaat nemen met de schuifmaat (in beide gevallen 18mm).

Voor de ‘calender’ kan hier een mooi (bruin?) bandje aan, dat is een overzichtelijk geheel. Bij de Seiko ligt dat iets anders, omdat die een geïntegreerd metalen bandje gehad lijkt te hebben.

De beide horloges staan nu stil en voor zover ik weet al lang. Ik heb mijn schoonvader de afgelopen 10+ jaar niet met een horloge gezien. De kans op een kapot uurwerkje en een lekkende batterij zit er ook zeker in. Al met al denk ik dat de Seiko de beste papieren heeft voor een tweede leven.

Om mijn zwager te helpen met het inblazen van nieuw leven in de Seiko, denk ik dat ik er verstandig aan doe om in ieder geval een nieuwe metalen band te zoeken en het horloge in overleg met hem te laten maken. Mogelijk een nieuw glaasje, schoonmaken en dus de nieuwe batterij.

Kunnen jullie mij misschien in de juiste richting sturen voor de juiste (donor) delen?

Dit is de Seiko:

2020-12-06_15-16-57

Zou 8123-6190 het typenummer kunnen zijn?

En de ‘calender’

Vast heel veel dank, Chiel

Dat klopt.

Maar waarom niet eerst een nieuw batterijtje proberen in plaats van nu al te gaan zoeken naar een donor bijvoorbeeld.

Ja, dat is een goede vraag.

Ik denk dat ik als ik hem hierbij help in één keer de oplossing wil bieden.

Neemt niet weg dat batterij en band de eerste logische stap zouden zijn. Maar als ik een donor tegenkom en de gezochte band, dan zou dat ook een optie zijn.