Weer een chrono mazzeltje

zag een paar weken geleden een chrono op Ebay staan met deze foto erbij; was bij een verhuizing uit een la tevoorschijn gekomen, waar hij zo’n 20 jaar in gelegen had:

Niet helemaal mijn smaak, maar OK, voor 20 Engelse ponden “direkt kopen” wel een gokje waard, al was het alleen maar voor de onderdelen.

Toen hij bezorgd werd, viel de staat heel erg mee, de chrono-sekondenwijzer lag eraf, maar wel onder het (vergeelde en gekraste) glas en de drukkers zaten muurvast; maar een paar slagen opwinden en lopen!

Niet alleen de drukkers zaten muurvast, ook het achterdeksel zat echt VAST; vreselijk balen natuurlijk, want ik was wel heel erg benieuwd wat voor uurwerk erin zat; vanmiddag toch nog maar eens geprobeerd: breekt een pen van de kastopener af: vette kras in het deksel; echt even boos gemaakt, en ja hoor: eindelijk komt er beweging in.
Het uurwerk bleek een Landeron 248 te zijn, en echt helemaal als nieuw ; enkel een veertje van de reset-hevel lag los:

Uurwerk uit het kastje; drukkertjes eruitschroeven; kastje in ultrasoonbadje; nieuw glaasje gezocht en (boven verwachting) gevonden (eigenlijk van een Seiko duiker); sekondenwijzertje erop; drukkertjes monteren; uurwerk erin; krassen uit deksel polijsten en monteren: Klaar:

Best een geinig ding, doe ik verder niks meer aan; nog wel een ander bandje bestellen, maar weet nog even niet wat voor eentje.
Groet,
Paul

Valt zeker nog goed mee, mag er best wezen.

Ik zou toch de wijzers bijwerken, is in mijn ogen storend, je kan natuurlijk alleen dat gaatje bijwerken.

Om een kast te openen die zo vast zit laat ik olie tussen de rand van de bodem en de dichtingsring lopen, een nachtje wachten en gaat zo open. Zoals op de foto te zien is er roest aan de rand van de bodem en de dichtingsring en is zit dan muurvast. Bij het sluiten gebruik ik ook altijd vet aan de dichtingsringen, blijven ze soepel en beter dicht.

Die pin van je kastsleutel die afgebroken is, al het een Bergeon is kan je die apart bestellen.

Freddy

Ik heb het idee dat dat gaatje in die wijzer hoort. Maar wat dat nou voor functie zou kunnen hebben, kan ik niet bedenken.

IK heb al eens aangegeven dat Seiko ondergewaardeerd is :D:D

Het is inderdaad een geinig ding en tov van de eerste foto al een wereld van verschil. Echt weer een mazzeltje :smiley:

mja, ik heb na Freddy’s advies nog eens goed gekeken en ja, die wijzertjes kunnen inderdaad wel wat beter (dat gaatje is eruitgebrokkeld, je kunt het denk ik nog aan de binnenkant van het oude glaasje zien liggen): dus vanmorgen fluitend uurwerkje eruit, wijzertjes eraf; schoonmaken; flesje met lichtgevende pasta zoeken … zoeken… zoeken…: sh&*^%$, daar schiet 't me weer te binnen: die had ik dus uitgeleend aan mijn broer, voor zijn… Seiko’s!!!
wordt vervolgd!
Paul

Paul, Ik zal je een flesje doormailen… LOL :wink:

Freddy: misschien een nog beter idee, als je het flesje hier op het forum post, kan iedereen er gebruik van maken!!! :smiley:
Paul

NT; Super Lol :smiley:

Mooi ding en voor dat geld (tu)
Het gaat helemaal tegen mijn principes in maar omdat ik de minuten en uren wijzers “wat lomp” vind zou het misschien heel interessant kunnen zijn om die te vervangen voor iets verfijndere exemplaren. Volgens mij ziet ie er dan veel chiquer uit…