Weer een knieval voor een fraaie Enicar ?

Enicar heeft veel horloges gemaakt, maar dit was geen bestaand model. Überhaupt ook slordige print, alhoewel voor een redial nog best netjes. Zeker geen 1,5k waard imho.

Ik ga eens in mijn vintage ‘BestFit’ catalogus kijken…morgen, want ik zit daar nu niet in de buurt :grimacing:

Ze vragen 1495 voor deze Enicar en 600 voor een Junghans stopwatch die overigens @RobertGerard hier voor enkele tientjes heeft gekocht (als ik mij niet vergis).

1 like

Ziet er mooi uit maar de wijzers lijken aan de korte kant. Met name de secondewijzer raakt de bovenste schaal niet. De set lijkt me niet origineel hoewel er een aardige match is met de indices. Ben benieuwd naar het uurwerk. Landeron?

Ik vind hem eerlijk gezegd niet bijzonder. Zonder Enicar op de plaat is dit toch gewoon een 12 in een dozijn jaren vijftig/ zestig chronograaf? Of mis ik iets?

1 like

Zag inmiddels wat andere foto’s en daarop ogen de wijzers langer dus wellicht geen issue. De secondewijzer is wel te kort. Hoop dat er een valjoux 92 in zit en geen Landeron :wink:

1 like

Wat ik gevonden heb is dat Enicar rond 1970 is gestopt met het produceren van eigen uurwerken en daarna uurwerken van ETA/ Valjoux, Adolphe Schild en Felsa ging gebruiken. In dit exemplaar zou het Valjoux 92 uurwerk kunnen zitten, (zie hier: http://enicarcollectors.net/enicarcalibers.htm )

Om nog even terug te komen op mijn eerdere bericht, ik heb me vergist in het model. Ik ben 'm vaker tegen gekomen, echter zonder deze wijzers.

Toch vind ik de wijzerplaat vrij slordig alsnog.

Klopt want dit originele exemplaar (van een andere verkoper) heeft inhouse een Valjoux 92 en kijk eens naar de originele wijzers ook die van de subdials. Dit poremt heel anders dan die van Steiner & Co !

4 likes

Man hoe gek is dat niet.

Ik heb deze met doosje en papieren. Wat zou dat dan moeten kosten ? een mille?

2 likes

Daar staat Meister nog eens op, ik denk dat je dik over een mille zit.

1 like

Leuk mannen zo’n stopwatch snel terug naar Enicar chrono want met deze kun je thuis komen :grin:

5 likes

Waar is die foto?

4 likes

Redial ook hoor, kijk maar doe dik die 8 erop staat en ik zie zelfs wat ophoping naast de indexen.

2 likes

De telemeter lijkt ook niet goed uitgelijnd, of ligt dat aan de foto?

een uitgebreide topic,iedereen weet wat, erg leuk, heeft iemand ook enig idee waar de naam enicar vandaan komt?

Ja, dat is de naam van de oprichter andersom, racine

1 like

Je perfect, en zijn eerste uurwerken waren van zeer goede kwaliteit. Ook zijn oudere exemplaren vallen zeer zeker onder de vintage uurwerken. Maar ja, er zijn zoveel mooie vintage horloges nietwaar?

Que?

2 likes

lijkt me ook tien jaar ouder, dus moeilijk vergelijken…